شناسهٔ خبر: 137835 - سرویس سیاست
منبع: هفته نامه نماینده

واکنش باهنر به تصویب تحریم های جدید

باید دیپلماسی فعال داشته باشیم؛ نباید غفلت کرد

باهنر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ما باید دیپلماسی فعال داشته باشیم و حقمان را به‌صورت کامل بگیریم و کاملاً حواسمان جمع باشد و دشمن را جدی بگیریم.

هفته نامه «نماینده» «وندی شرمن» مذاکره‌کننده ارشد آمریکایی که حالا دوران بازنشستگی خود را طی می‌کند در سخنرانی‌هایی که به دعوت دانشگاه‌ها و اندیشکده‌های گوناگون صورت گرفته است بارها بر این نکته تأکید کرده که در مورد هیچ پرونده‌ای همچون پرونده هسته‌ای ایران نمی‌توان سناتورهای دموکرات و جمهوری خواهان را برای تصویب یک لایحه متحد کرد.

مصداق سخنان شرمن را به‌خوبی می‌توان در طرح اس۷۲۲ دید. طرحی که با حمایت سناتورهای دموکرات و جمهوری‌خواه در سوم فروردین سال جاری به کنگره ایالات متحده آمریکا ارائه شد و در نهایت روز ۲۵ خردادماه با ۹۸ رأی موافق و تنها دو رأی مخالف به تصویب مجلس سنای ایالات متحده آمریکا رسیده است.

این لایحه هم‌اکنون در انتظار تصویب در مجلس نمایندگان آمریکا است تا پس از طی مراحل قانونی و با تصویب دونالد ترامپ رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا به لیست قوانین تحریمی علیه ایران اضافه شود.

سنا در حالی به آغاز چنین فرایندی رأی مثبت داد که دولت ایران تأکید کرده است که تصویب لایحه تحریم‌ها علیه ایران نقض برجام است.

مقام معظم رهبری در دیدار سران قوا، مسئولان و کارگزاران نظام و جمعی از مدیران کشور «هیئت نظارت بر برجام» را به‌دقت و اجرای کامل وظایف خود فراخواندند و فرمودند: «در پذیرش برجام، شرایط صریحی را به‌صورت مکتوب مشخص کرده‌ایم که هیئت نظارت بر برجام باید مراقبت کند تا این شرایط به‌دقت رعایت شود».

پس از تصمیم جدید سنا و مطالبه مقام معظم رهبری، هیئت نظارت بر اجرای «برجام: تشکیل جلسه داد، خبری که از سوی علی شمخانی «دبیر شورای عالی امنیت ملی» رسانه‌ای شد.

او اعلام کرد: در جلسه اخیر هیئت نظارت بر اجرای برجام، مصوبه مجلس سنای آمریکا به‌دقت مورد بررسی قرار گرفت و تصمیمات لازم در خصوص انجام اقدامات و فعالیت‌های متقابل اتخاذ شد.

همچنین شلیک سنای آمریکا به قلب برجام با واکنش بهارستان‌نشینان مواجه شد؛ سیدحسین نقوی‌حسینی «سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس» از بررسی طرح ۲ فوریتی مقابله با اقدامات آمریکا بعد از عید فطر در مجلس خبر داد و گفته بود: این طرح در پاسخ به سلسله اقدامات خصمانه دولت آمریکا علیه برجام و به‌ویژه مصوبه تحریمی اخیر سنای آمریکا علیه جمهوری اسلامی، تهیه شده و در آن اقداماتی برای مقابله با این حرکات آمریکایی‌ها تعریف شده است.

وی می‌گوید: این طرح پس از مطرح‌شدن دو فوریت آن در صحن مجلس، در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بررسی شده و به‌سرعت در صحن مجلس در دستور قرار می‌گیرد.

محمدجواد لاریجانی «دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه» نیز ضمن واکنش به مصوبه اخیر سنا، به سرنوشت «برجام» اشاره و تأکید کرد: مصوبه اخیر سنای آمریکا، برجام را کلاً از خاصیت می‌اندازد و اساساً اثر منافع کشورمان را در برجام منهدم می‌کند.

با شکل‌گیری تحریم‌های جدید از سوی سنای امریکا علیه جمهوری اسلامی ایران به سراغ محمدرضا باهنر «عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده ادوار مجلس و مشاور رئیس مجلس» رفتیم و از او پیرامون عکس‌العمل ایران در قبال تحریم‌ها سؤال کردیم.

* ما هم می‌توانیم زیر برجام بزنیم

او که تجربه طولانی در نهاد قانون‌گذاری کشور دارد در خصوص تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران و اینکه با تصمیم جدید سنا، سرنوشت «برجام» به کجا خواهد انجامید، گفت: مکانیزم بر هم زدم توافق راحت نیست البته باید به این نکته نیز اشاره کرد «طرفی که زیر تعهداتش می‌زند، دیگر نمی‌تواند اتحاد جهانی علیه ما به وجود آورد» ما هم می‌توانیم زیر برجام بزنیم، فقط آمریکا نیست که بتواند توافق را پاره کند.

* باید دیپلماسی فعال داشته باشیم؛ نباید غفلت کرد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به پیگیری‌هایی که باید از سوی ایران اعمال شود، افزود: ما باید دیپلماسی فعال داشته باشیم و حقمان را به‌صورت کامل بگیریم و کاملاً حواسمان جمع باشد و دشمن را جدی بگیریم. البته نشان داده‌ایم طرفدار تعامل سازنده هستیم اما بااین‌حال نباید غفلت کرد.

باهنر تصریح کرد: پیش‌ازاین از ناحیه دولت این موضوع مطرح می‌شد که اگر به توافق هسته‌ای دست پیدا کنیم و تحریم‌ها رفع شود همه چیز حل می‌شود؛ به اعتقاد بنده این اشتباه استراتژیک دولت بود.

وی با اشاره به مشکلاتی که در حوزه اقتصاد وجود دارد، خاطرنشان کرد: بنده تأکید کرده بودم مشکلاتی را در حوزه‌های تولید تورم و اقتصاد شاهد آن هستیم درصورتی‌که سهم تحریم‌ها در این مشکلات زیر پنجاه‌درصد است، قبلاً از ۳۰ درصد سخن می‌گفتم و ۷۰ درصد ناشی از مسائل دیگر است.

رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری همچنین در پاسخ به این پرسش «سرنوشت «برجام» در دوره ریاست جمهوری «ترامپ» چه خواهد شد؟»، گفت: آنچه مسلم است آقای ترامپ نخستین رئیس‌جمهور بیزینس من آمریکا است چراکه رؤسای جمهور سابق این کشور سابقه سیاسی داشتند بنابراین او نخستین رئیس‌جمهوری شناخته می‌شود که تاجر است.

باهنر با بیان اینکه «ترامپ» در زمان تبلیغات مواضعی اتخاذ کرد که از دو حال خارج نبود، افزود: این مواضع از سوی او نشان می‌داد که یا اصلاً سیاست را نمی‌فهمد و یا سیاست پیچیده‌ای دارد.

* «ترامپ» سمبل تناقض‌ها است

وی «ترامپ» را به‌عنوان سمبل تناقض‌ها معرفی می‌کند و می‌گوید: او ازیک‌طرف می‌گوید رابطه من با اسرائیل خوب است و از طرف دیگر اوباما ۶ هزار میلیارد دلار برای امنیت خاورمیانه هزینه کرد اما یکی از شعارهای او در زمان انتخابات این بود که آمریکا مخروبه است و من (ترامپ) می‌خواهم آن را درست کنم بنابراین آنچه درباره آقای ترامپ باید گفت این است که یا خیلی پیچیده و یا پر از تناقض است.