شناسهٔ خبر: 137497 - سرویس بین‌الملل
منبع: تسنیم

تیلرسون سفرش به مکزیک را لغو کرد

تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا به منظور تقویت تلاشهای خود در راستای حل و فصل بحران کنونی در روابط بین قطر با سایر کشورهای عربی، سفر برنامه ریزی شده خود به مکزیک را لغو کرد.

به گزارش «نماینده» به نقل از اسپوتنیک، وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که «رکس تیلرسون» به منظور تقویت تلاشهای خود در راستای حل و فصل بحران بوجود آمده در روابط قطر با کشورهای مهم عربی از جمله عربستان سعودی، سفر برنامه ریزی شده خود به مکزیک را لغو کرد.

وزارت خارجه آمریکا با انتشار یک اطلاعیه خبری در روز جمعه اعلام کرد که «جان سالیوان معاون وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه نوزدهم ژوئن به نمایندگی از آمریکا در نشست مجمع عمومی سازمان کشورهای آمریکایی شرکت خواهد کرد».

در ادامه این اطلاعیه آمده است: «وزیر امور خارجه آمریکا از طریق دیدارهای حضوری و گفتگوی تلفنی با رهبران کشورهای منطقه و خلیج فارس به تلاشهای خود در جهت تنش زدایی در منطقه خاورمیانه ادامه خواهد داد».

گفتنی است که کشورهای عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر  روز پنجم ژوئن سال جاری روابط دیپلماتیک خود را با دوحه قطع کردند و دولت قطر را به حمایت از تروریسم و مداخله در امور داخلی کشورهای خود متهم کردند.

پس از آن، کشورهای مالدیو، موریس و موریتانی قطع روابط دیپلماتیک خود با دوحه را اعلام کردند. اردن و جیبوتی نیز سطح روابط دیپلماتیک خود را با قطر کاهش دادند و کشورهای سنگال، نیجر و چاد نیز سفرای خود در قطر را فراخواندند.

وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که از زمان شکل گیری بحران در روابط میان کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، وزیر امور خارجه این کشور برای حل این بحران بیش از ۱۰ تماس تلفنی با سران کشورهای منطقه داشته و در نشستهای متعددی شرکت کرده است.