شناسهٔ خبر: 137386 - سرویس سیاست
منبع: راه دانا

"آتش به اختیار"ی دانشگاهیان کم کاری مسئولان را جبران می‌کند

سلیمی نمین کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه عبارت " آتش به اختیار" مربوط به جنبش‌های دانشجویی است که خود افسران جنگ نرم هستند، تصریح کرد:"آتش به اختیار"ی دانشگاهیان کم کاری مسئولان را جبران می‌کند

به گزارش «نماینده»، عباس سلیمی نمین کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به عبارت "آتش به اختیار" که رهبری در دیدار با دانشجویان از آن استفاده کردند، اظهار داشت: چند سالی است که جنبش دانشجویی به دلیل ملاحظات منطقی و غیر منطقی دچار رکود فکری شده است.

وی افزود: برخی ملاحظات منطقی به چگونگی رعایت مصالح نظام باز می‌گردد؛ یعنی دانشجویان به این فکر هستند که چگونه انتقادات خود نسبت به قوای سه گانه را مطرح کنند که نظام آسیب نبیند.

کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: این رعایت مصالح گاهی باعث به وجود آمدن ملاحظات غیرمنطقی می‌شود که نهایتا به یک نوع احتیاط و مصلحت اندیشی غیرموجه می‌انجامد؛ همچنین برخی روابط جریان‌های دانشجویی با دولت‌ها هم می‌تواند چنین ملاحظاتی را رقم بزند.

سلیمی نمین گفت: چنین شرایطی بسیار زیان‌بار است؛ چون جنبش دانشجویی دارای خصوصیاتی است که می‌تواند با سرعت بیشتری وارد عرصه مقابله با مفاسد و آفات شود و وقتی جنبش دانشجویی دچار چنین ملاحظاتی شود طبعا نمی‌توانیم از این امکان شایسته استفاده کنیم.

منفعل ترین دوران جنبش های دانشجویی

وی تصریح کرد: در انتخابات اخیر ما برای اولین بار شاهد بودیم که جنبش دانشجویی منفعل ترین شرایط را پشت سر گذاشت؛ یعنی دانشگاه که می‌توانست منشاء بحث‌های بسیار منطقی و رشددهنده باشد کاملا در انفعال بود و ما فعالیت چندانی را در دانشگاه‌ها شاهد نبودیم.

کارشناس مسائل سیاسی عنوان کرد: این تعبیر رهبری ایجاب می‌کند که جنبش‌های دانشجویی وارد میدان شوند، کار کنند و نقد کنند، شاید برخی نقدهای وارده از سوی جنبش‌های دانشجویی منطقی هم نباشد اما نباید از این کار جلوگیری شود و باید از خطاهای دانشجوها در این زمینه چشم پوشی شود چرا که در اثر فعالیت جنبش‌های دانشجویی کشور منافع زیادی کسب می‌کند.

سلیمی نمین افزود: وقتی جنبش‌های دانشجویی وارد میدان شوند، مقابله با مفاسد و آفات سرعت بیشتری خواهد گرفت و طبعا تاثیرگذاری شایسته‌ای را شاهد خواهیم بود؛ برای مثال جنبش‌های دانشجویی در بحث انتخابات می‌توانند فضا را عقلانی کنند و از مباحث سطحی جلوگیری کنند.

دانشگاهیان نباید منتظر چراغ سبز سایرین باشند

وی اظهار داشت: دانشگاهیان نباید منتظر چراغ سبز سایرین باشند تا وارد میدان شوند و تعبیر "آتش به اختیار" هم بدین معناست که آن‌ها صحنه را رصد کنند و دست به کار شوند؛ البته ممکن است در این بین اشتباهاتی هم وجود داشته باشد.

کارشناس مسائل سیاسی گفت: جنبش دانشجویی دارای تعقل و فکر است و می‌داند از چه ابزارهایی باید استفاده کند؛ محیط دانشگاه برای مقابله با مفاسد، توان فکری را به صحنه می‌آورد و طبیعتا جنبش دانشجویی در مقابله با مفاسد، اقناعی و آگاهی‌بخش برخورد خواهد کرد.

سلیمی نمین ادامه داد: با توجه به شرایطی که محیط بر جنبش‌های دانشجویی حاکم ساخته، آن‌ها فعال شده‌اند و با کسانی که بیرون دانشگاه عمل می‌کنند متفاوتند، در جنبش دانشجویی اگر کسی برخورد سطحی داشته باشد بلافاصله ترد می‌شود؛ در دانشگاه‌ها حتی برای برخورد با مفاسد هم باید مستدل و منطقی بحث کرد و بحث سطحی جایگاهی در جنبش‌های دانشجویی ندارد.

"آتش به اختیار" مخصوص جنبش های دانشجویی است

وی با بیان اینکه عبارت " آتش به اختیار" مربوط به جنبش‌های دانشجویی است که خود افسران جنگ نرم هستند و دارای میزانی از فرهیختگی و شناخت عنوان کرد: این قاعده برای همه درست نیست، خیلی‌ها چون قدرت تشخیص درستی ندارند نباید آتش به اختیار عمل کنند آن ها باید در واقع الهام بگیرند از مراکزی که اهل تدبیرند، اهل تشریحند و اهل تشخیص مسائل پیچیده سیاسی هستند و اینکه فردا چند قشر دیگر هم هم حساب کنند باید آتش به اختیار باشند اینطور نیست.

دولت یازدهم دانشگاه‌ها را منفعل کرد

کارشناس مسائل سیاسی گفت: محیط دانشگاه، محیطی علمی و فکری است، به همین خاطر هم بسیاری از جریانات سیاسی می‌خواهند دانشگاه را منفعل کنند؛ دولت یازدهم هم گرچه شعار آزادی داد اما دانشگاه‌ها را منفعل کرد و جامعه را سمت فضای مجازی که باعث سطحی شدن افراد می‌شود سوق داد، در حالی که اگر مباحث سیاسی به دانشگاه‌ها کشیده شود جریان منطقی حاکم می‌شود و کسی که منطق نداشته باشد محکوم می‌شود و این تشخیص را برای جامعه آسان می‌کند.

سلیمی نمین خاطر نشان کرد: خاصیت دانشگاه‌ها به گونه‌ای است که خیلی‌ها نمی‌پسندند فضای تعاملات سیاسی کشور متاثر از دانشگاه باشد و دانشگاه‌ را به انفعال می‌کشند و این تعبیر رهبری به دانشجویان می‌توان آن‌ها را از برخی تردیدها رها کند.

وی افزود: امیدواریم که جنبش‌های دانشجویی از این رهنمود رهبری کمال استفاده را داشته باشند و سایرین هم از این تعبیر سوء استفاده نکنند؛ یعنی آن بخش‌هایی که برای خود قاعده‌هایی دارند و توان آن‌ها به لحاظ توانمندی متفاوت است نباید این مطلب را به خودشان بگیرند و باید بر اساس قواعدی که دارند عمل کنند، حتما باید به عناصر فکری مراجعه کنند و بعد از دریافت رهنمود و مشاوره وارد عمل شوند.

کارشناس مسائل سیاسی در خصوص تلاش رسانه‌های خارجی برای القا معنی انجام فعالیت‌های خودسرانه از عبارت "آتش به اختیار" گفت: جنبش دانشجویی چه حرکت خودسرانه‌ای می‌تواند داشته باشد؟ هر حرکت خودسرانه و سطحی در دانشگاه‌ها در همان ابتدا متوقف می‌شود چرا که جنبش‌های دانشجویی دارای تشکیلات هستند و در صورت انجام کارهای خودسرانه در همان دانشگاه و توسط دانشگاهیان ترد و زمین‌گیر می‌شوند.

سلیمی نمین ادامه داد: به همین دلیل هم دولت یازدهم نپذیرفت که دانشگاه‌ها فعال باشند و منطق سطحی فضای مجازی را در جامعه حاکم کرد.

"آتش به اختیار"ی دانشگاهیان کم کاری مسئولان را جبران می‌کند/ مسئولان دچار تعاملات فاسد شده اند

وی افزود: عبارت " آتش به اختیار" برخی ملاحظات خارج از دانشگاه‌ها را رد می‌کند و دست جنبش‌های دانشجویی را برای فعالیت باز می‌گذارد، فعالیتی طبق قوانین دانشگاه و اصول دانشگاهی که هم ساختار دارد و هم مبانی.

کارشناس مسائل سیاسی اظهار داشت: "آتش به اختیار"ی دانشگاهیان کم کاری مسئولان را جبران می‌کند، امروزه برخی مسئولان از طرفی دچار یک سری قواعد دست و پا گیر هستند که البته وجود این قواعد لازم است و از طرف دیگر ملاحظاتی گریبان‌گیر مسئولان شده و آن‌ها دچار تعاملاتی فاسد با مبنای غلط حفظ منابع حزبی و گروهی شده‌اند که این موجب می‌شود دست‌اندرکاران در مسیر صحیح حرکت نکنند.

سلیمی نمین در پایان گفت: جنبش دانشجویی یک قشر فرهیخته است و که اگر از این ملاحظات بعضا بیجا رهایی یابد می‌تواند در مقابل بسیاری از ناهنجاری‌ها بایستند و آن‌ها را اصلاح کند.