شناسهٔ خبر: 137092 - سرویس سیاست
منبع: هفته نامه نماینده

«واعظ آشتیانی» در گفتگو با «نماینده»:

نمی توان از این «شورای شهر» یکدست انتظار کارآیی داشت

واعظ آشتیانی/2 عضو دومین دوره شورای شهر تهران تأکید کرد: مجلس، شورا و قوه مجریه یکدست می‌تواند چالش بسیار بزرگی باشد چه‌بسا که برای اصولگرایان هم بود.

هفته نامه «نماینده» / امیررضا واعظ آشتیانی «عضو و خزانه‌دار اسبق شورای شهر تهران» در گفتگو با «نماینده» با اشاره به پیروزی فهرست امید در پنجمین شورای شهر تهران، گفت: قطعاً اگر گروه‌های سیاسی از شکست یا عدم موفقیتشان تجربه‌آموزی نکنند مطمئناً چالش‌های بزرگ‌تری را پیش روی خود خواهند دید. همان‌گونه که اصولگرایان عدم موفقیت خود در اواخر دهه ۷۰ را تجربه کردند و توانستند در اوایل دهه ۸۰ در شورای دوم (گام اول) موفق شوند و موفقیت شورای دوم زمینه‌سازی پیروزی آن‌ها در مجلس شد ازاین‌رو جریان اصولگرا در آن مقطع توانست اکثریت مجلس را از آن خود کند و در گام سوم نیز پیروز انتخابات ریاست جمهوری شد. البته در سال ۹۲ این اتفاق معکوس نشان داده شد.

وی اظهار داشت: اصلاح‌طلبان باید تجربه دوره اول شورای شهر تهران را در ذهن داشته باشند؛ نکته‌ای که در شورای اول وجود داشت این بود «اعضای شورا در آن دوره همه ادعا می‌کردند ژنرال هستند و اکثر آقایان و خانم‌ها افراد سیاسی بودند و این خود یک چالش بود»؛ اما در دوره جدید (پنجمین دوره شورای شهر تهران) به‌جز تعداد انگشت‌شمار که چهار، پنج نفر هستند مابقی اعضا در رسانه‌ها مطرح نبوده و افراد ناشناخته‌ای هستند.

عضو اسبق شورای شهر تهران در پاسخ به این پرسش «آیا اصلاح‌طلبان از شورای اول درس عبرت گرفته‌اند؟»، افزود: تصور بنده این است که اصلاح‌طلبان تعدادی از افراد باتجربه و سیاسی خود را در کنار افراد ناشناخته قرار دادند تا بتوانند به گونه‌ای مدیریت کنند که اتفاق شورای اول برای آن‌ها تکرار نشود. البته این گفته بدین معنی نیست که هیچ اتفاقی رُخ نمی‌دهد، یک جرقه می‌تواند منجر به اتفاقی شود که حتی آن تعداد انگشت‌شماری که به‌عنوان چهره‌های شاخص در شورای پنجم حضور دارند ناتوان از مدیریت این اعضاء شوند بنابراین اصلاح‌طلبان باید به این نکته توجه داشته باشند.

*شورای شهر یکدست کارآیی مطلق نخواهد داشت

واعظ آشتیانی تصریح کرد: هرچند این پیام بنده می‌تواند برای آن‌ها بسیار مفید باشد؛ آن‌ها باید از هم‌اکنون مراقبت کنند؛ اما اگر تصور کنیم شورا و یا مجلس باید کاملاً یکدست شود نگاه درستی نیست چرا که در این صورت کارآیی مطلق را نمی‌توان از آن داشت بلکه باید تضارب افکار چه در شورا و چه در مجلس باشد.

وی یادآور شد: البته در شورای دوم ما ضمن اینکه از یک تیم بودیم که انتخاب شدیم اما تضارب افکار هم داشتیم و آن تضارب افکار منجر به تصمیماتی می‌شد که منافع مردم در آن نهفته بود به همین جهت شورای پنجم اگر تضارب افکار سازنده در راستای منافع شهر به دست نیاورد قطعاً فایده‌ای به همراه نخواهد داشت و درعین‌حال می‌تواند منجر به از بین رفتن منافع مردم شهر شود.

عضو دومین دوره شورای شهر تهران تأکید کرد: مجلس، شورا و قوه مجریه یکدست می‌تواند چالش بسیار بزرگی باشد چه‌بسا که برای اصولگرایان هم بود.

*اعضای شورای پنجم به دولت انتقادهای سنگین خواهند کرد

واعظ آشتیانی در ادامه در پاسخ به این سؤال «آیا همسویی شورای شهر تهران در دوره جدید با دولت باعث می‌شود مطالبات مردم از دولت پیگیری و به آن پاسخ داده شود؟» اظهار داشت: نکته‌ای که تجربه در دو دهه اخیر نشان داده این است که دولت‌ها حتی اگر با شورا هم همسو باشند اما اقدامی انجام نمی‌دهند که شهردار به‌عنوان عامل اجرایی شورا از قدرت کارآمدی بالایی برخوردار باشد چرا که احساس رقابت می‌کنند.

وی می‌گوید: متأسفانه این نگاه از سوی دولت‌ها وجود داشت که اگر از شورا یا شهرداری حمایت کنیم بعد رقیب ما خواهند شد بر این اساس همیشه آن‌ها را در تنگنای تعریف شده قرار خواهند داد و به اعتقاد بنده دولت فعلی شهرداری (دوره جدید) شاید در ظاهر هماهنگ باشند اما قطعاً در کمک‌های دولت به شهرداری چالش خواهند داشت و اطمینان دارم اعضای شورای شهر در دوره ۴ ساله به دولت انتقادهای سنگین خواهند داشت.

عضو اسبق شورای شهر تهران درباره «سیاسی کردن انتخاب شهردار تهران چه تبعاتی به همراه خواهد داشت؟»، گفت: انتخاب شهردار جزء وظایف قانونی شورای شهر است. این شورا است که نباید اجازه دهد فضای سیاسی وارد این مجموعه شود. اگر فضای سیاسی بخواهد وارد موضوع انتخاب شهردار شود انتخاب اصلح در حاشیه قرار می‌گیرد و فضا به سمتی خواهد رفت که باید دستور از بالا اجرا شود، وقتی دستور از بالا می‌خواهد اجرا شود یعنی شورای شهر عملاً کنار گذاشته شده و به عبارتی هیچ‌کاره است.

واعظ آشتیانی اضافه کرد: مطمئناً در این فضایی که شکل خواهد گرفت شهردار راه خود را خواهد رفت.

وی خاطرنشان کرد: بحثی که در دوره دوم شورای شهر تهران که بنده در آن حضور داشتم و در دوره‌های دیگر هم که رصد می‌کردم این بود «متأسفانه برخی شهرداران قائل به موضع شورا نیستند و همیشه سعی می‌کنند هدف خود را دنبال کنند و شورا را یک موضوع فرعی می‌بینند». باید با فرهنگ‌سازی و تکرار یک سری مسائل و ادبیات جدید در گفتمان شورا و شهرداری این نگاه تغییر کند.

*لابی دولتی‌ها برای انتخاب شهردار

عضو اسبق شورای شهر تهران به نفوذ دولتی‌ها برای تعیین شهردار در شهرهای کوچک اشاره کرد و گفت: در شهرهای کوچک از گذشته تاکنون، استانداری‌ها برای شهردار تعیین تکلیف می‌کنند و این‌گونه نیست شوراها خود شهردار انتخاب کنند. با لابی‌هایی که انجام می‌شود از طریق استانداری‌ها گزینه‌هایی به شوراها (شهرهای کوچک) به‌عنوان شهردار معرفی می‌شوند و این افراد هم که انتخاب می‌شوند، کارمند استانداری و یا وزارت کشور هستند.

واعظ آشتیانی با بیان اینکه قدرت شورای شهر باید محفوظ بماند، گفت: در کلان‌شهرها این اعضای شورا هستند که تصمیم گیر هستند و قدرت تصمیم‌گیری را شوراها نباید از دست بدهند. اگر قدرت تصمیم‌گیری را از دست بدهند دیگر هیچ‌وقت نمی‌توانند بر شهردار اعمال نفوذ کنند.