شناسهٔ خبر: 136520 - سرویس اقتصاد
منبع: تسنیم

بانک مرکزی باز هم به کاسپینی‌ها وعده داد/خرید زمان برای روحانی ۲ روز مانده به انتخابات

سپرده گذاران کاسپین درحالی بانک مرکزی با صدور اطلاعیه ای از تلاش برای حل مشکل ۸۷ درصد از سپرده گذاران "فرشتگان" سخن می گوید که سپرده گذاران کاسپین معتقدند از این وعده ها زیاد شنیده اند و احتمالاً این وعده هم خرید زمان برای روحانی در آستانه انتخابات است.

به گزارش «نماینده»، سپرده گذاران کاسپین که مسدودیت سپرده هایشان در دولتِ روحانی ۷ ماهه شده است در این مدت و به ویژه طی روزهای اخیر و همزمان با تبلیغات نامزدهای ریاست جمهوری تجمع های متعددی مقابل ساختمان بانک مرکزی در میرداماد و کاخ دادگستری داشته اند.

سپرده گذاران کاسپین که بانک مرکزیِ دولت یازدهم را مقصر اصلی بروز مشکل بوجود آمده برایشان میدانند بارها از حسن روحانی خواسته اند که برای حل مشکلات این گروه از مردم ورود کند ولی روحانی قبل از آغاز تبلیغات ریاست جمهوری هم توجهی به این گروه نکرده بود چه برسد در بحبحه انتخابات که تنور رقابت ها داغ شده و کاسپین برای بقای دولتش کارت قرمزی است که عملکردش را در حوزه بانکی کاملا زیر سوال می برد.

با این حال، کاسپین در هیاهوی رقابت های ریاست جمهوری مورد توجه نامزدهای رقیب روحانی قرار گرفت و در مناظره تلویزیونی هم طرح شد. هر چند روحانی در زمان تبلیغات ریاست جمهوری در مناظره با سایر نامزدها، تلاش کرد توپ اشتباه دولتِ خود را بار دیگر به زمین سایرین بیاندازد.

حسن روحانی در سومین مناظره ریاست جمهوری، ریشه مشکلات مؤسسات اعتباری را در دولت قبل اعلام کرد درحالی که فقط در یک نمونه، می‌توان به خبط بانک مرکزی دولت یازدهم برای گرفتار شدن جمع زیادی از سپرده‌گذاران در مؤسسه کاسپین اشاره کرد.

مؤسسه کاسپین را می‌توان مصداق بارز ضعف دولت یازدهم در حوزه نظام بانکی برشمرد هرچند بانک مرکزی و رئیس جمهور نظری خلاف این را دارند، ولی ۷ماهه شدن مسدودیت سپرده‌های مردم درحالی کماکان ادامه دارد که دولتمردان مسئول، در این زمینه با آدرس‌های غلط سعی در فرار از مسئولیت خود دارند.

 بانک مرکزی اسفند ۱۳۹۴ به مؤسسه اعتباری کاسپین مجوز داد تا ۸ تعاونی غیرمجاز ادغام شوند اما این مؤسسه‌ها قبل از پایان ادغام‌ها تابلوی کاسپین را روی سردر تعاونی‌های خود نصب کردند و مردم نیز با مراجعه به سایت بانک مرکزی و اطلاع از صدور مجوز به این مجوز اعتماد کرده و در این تعاونی‌ها که نام کاسپین را بر سردر خود نصب کرده بودند، سپرده‌گذاری کردند.

۱۰ ماه پس از صدور مجوز از سوی بانک مرکزی، ناگهان مشخص شد برخی تعاونی‌ها کسری دارند و قبل از پایان ادغام‌ها پول سپرده‌گذاران بلوکه شد؛ سپرده‌گذارانی که برخی از آنها تمام زندگی خود را در این مؤسسه سپرده‌گذاری کرده بودند و از آن زمان تا کنون شب و روزشان شده نگرانی و استرس!

جمع زیادی از این افراد در روزهای پایانی سال قبل و روزهای نخست امسال با تجمع‌های متعدد مقابل دستگاه‌های نظارتی تلاش کردند صدای اعتراض و نگرانی خود را به گوش مسئولان برسانند ولی از اقدام عملی دولتی‌ها برای رفع مشکل این گروه از مردم هنوز خبری نشده است جز وعده‌های بانک مرکزی برای تعیین تکلیف تعاونی‌های ادغامی در کاسپین تا ۳۰ فروردین و حل مشکل تا خردادماه. که البته گذشت زمان هم نشان داد این وعده ها توخالی بودند.

گفتنی است، در راستای اعلام وعده های بانک مرکزی برای حل مشکل سپرده گذاران کاسپین، بانک مرکزی امروز هم اطلاعیه جدیدی منتشر و اعلام کرد که بنا دارد: ۸۷ درصد سپرده گذاران تعاونی منحله فرشتگان را تعیین تکلیف کند.

متن اطلاعیه بانک مرکزی بدین شرح است: پیرو اطلاعیه مورخ ۱۳۹۵.۱۲.۲۷و صدور مجوز فعالیت مورخ ۱۳۹۴.۱۲.۲۷ موسسه اعتباری کاسپین با هدف ساماندهی تعاونی های اعتبار منحله هشت گانه (فرشتگان، الزهراء، دامداران و کشاورزان کرمانشاه، عام کشاورزان مازندران، حسنات، پیوند، بدر توس و امید جلین) و انجام ارزیابی و نقل و انتقال دارایی ها با مسئولیت هیات های تصفیه و موسسه و متناسب با آن حسب موافقت مرجع قضایی، انتقال سپرده های تعاونی های منحله هشت گانه به موسسه اعتباری مذکور به استحضار می رساند؛

با توجه به اقدامات بانک مرکزی و مراجع محترم قضایی درخصوص تسریع در روند نقل و انتقال دارایی ها و بدهی های تعاونی های منحله در پایان سال ۱۳۹۵ و با توجه به انجام بخش قابل قبولی از فرآیند ارزیابی و نقل و  انتقال دارایی ها و فراهم آمدن امکان انتقال تدریجی سپرده های تعاونی اعتبار منحله فرشتگان و درخواست موسسه اعتباری کاسپین به منظور اخذ مجوز تاسیس شعب، مقرر شد؛ با توجه به احراز شرایط لازم، مجوز افتتاح ۲۰ شعبه برای موسسه اعتباری کاسپین صادر و بدین ترتیب موسسه مجاز شد نسبت به انجام امور بانکی اقدام کند. در این مرحله موسسه موظف است حسب نظر مرجع قضایی نخست نسبت به پذیرش تعهد و پرداخت سپرده سپرده گذاران تعاونی اعتبار منحله فرشتگان تا مبلغ یکصد میلیون ریال برای هریک از مشتریان این تعاونی منحل شده، طبق برنامه زمان بندی که در پایگاه اطلاع رسانی موسسه اعتباری کاسپین به اطلاع عموم خواهد رسید اقدام کند.

برنامه تعیین تکلیف سپرده های تا یکصد میلیون ریال تعاونی اعتبار منحله فرشتگان قدم نخست بوده و موسسه اعتباری کاسپین مکلف است برنامه تعیین تکلیف تدریجی سایر سپرده گذاران محترم با هماهنگی بانک مرکزی و مراجع محترم قضایی را انجام و اخبار آن را به اطلاع عموم برساند. شایان ذکر است با این اقدام از مجموع ۴۵۸.۸۲۶ نفر سپرده گذار تعاونی منحله فرشتگان وضعیت ۳۹۷.۳۹۲ نفر (به میزان ۸۷ درصد) تعیین تکلیف خواهد شد.

بر این اساس سپرده گذاران کاسپین اعلام وعده های بانک مرکزی را زمان خریدن برای دولتِ روحانی در آستانه انتخابات می دانند و با اعلام اینکه به وعده های این دولت خوش بین نیستند می گویند:  چرا دولت تدبیر و امید که مدعی رعایت قانون است در ابتدا مجوز کاسپین را صادر و بعد از تبلیغات تلویزیونی و همچنین در سطح شهرها اقدام به ارزیابی و انتقال اموال تعاونی های اعتبار ۸ گانه تشکیل دهنده آن را می دهد و حال با همین بهانه  و مستمسک غیر حقوقی و غیر شرعی اموال و سرمایه های مردم را به مدت ۷ ماه مسدود و شرایط زندگی مردم را بحرانی کرده است در حالیکه باید عکس این روش نادرست حقوقی اتفاق می افتاد.

مردم معترض همچنین به تسنیم گفتند: مدیران بانک مرکزی بدون اینکه خود آنها تاوان این گناه نابحشودنی و جنایت مالی شکل گرفته در دولت تدبیر و امید بر مردم را بدهند می خواهند سرمایه های ما مردم در موسسه مجاز را به صورت مرحله ای و پلکانی همانند مدل ثامن الحجج باز پرداخت نمایند تا با این رویه نا صحیح سرمایه های مردم را مشمول زمان کرده تا بیشترین سود به جیب صاحبان با نفوذ موسسه کاسپین برسد آن هم از جیب مردم عادی در سراسر کشور که جرم شان فقط اعتماد به مجوز بانک مرکزی بوده است!

امید واریم این وعده بانک مرکزی دولتِ روحانی مانند سایر وعده هایش در خصوص کاسپین نباشد و گره از مشکل این گروه مردم باز شود.