شناسهٔ خبر: 136506 - سرویس سیاست

نماینده بررسی می کند؛

شکل گیری اتحادی تاریخی و سرنوشت ساز در اردیبهشت ۹۶

رئیسی و قالیباف «فارغ از نتیجه انتخابات ریاست جمهوری باید اذعان داشت"این اصولگرایان بودند که با شکل گیری همگرایی و وحدت " پیروز میدان شدند چراکه در اردیبهشت ۹۶ اتحاد تاریخی و سرنوشت‌ساز در جریان اصولگرا رقم خورد».

«نماینده» - اصولگرایان ۱۷ فرودین ماه در دومین مجمع عمومی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی  که در شهر آفتاب برگزار شده بود به جمع بندی نهایی پیرامون نامزدهای جبهه انقلاب در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری دست یافتند.

براساس آراء اخذ شده حجت الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، علیرضا زاکانی، مهرداد بذرپاش، محمد باقر قالیباف و پرویز فتاح به عنوان پنج کاندیدای «جمنا» معرفی شدند و پس از طی شدن مراحل ثبت نام داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری، حجت الاسلام رئیسی و قالیباف وارد عرصه رقابت شدند تا با تشریح برنامه های خود عملکرد چهارساله دولت یازدهم را نقد کنند.

مراحل قرعه کشی ضبط برنامه های کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری در جام جم برگزار شد ونمایندگان حجت الاسلام رئیسی و قالیباف هم دراین برنامه شرکت کرده بودند و پس از مشخص شدند «اعداد» کاندیداها،  رفت و آمد در رسانه ملی آغاز شد و هر شش کاندیدا خود را به ساختمان شیشه ای جام جم می رساندند تا برنامه های انتخاباتی آنها ضبط و برای تنویر افکار عمومی پخش شود.

کاندیداهای جبهه انقلاب نیز به خوبی به تشریح دیدگاه ها و برنامه های خود پرداختند و "بهبود وضعیت اقتصادی، ایجاد اشتغال و رسیدگی به محرومین" مهمترین سرفصل برنامه های اعلام شده از سوی آنها بود.

کاندیداهای اصولگرا با حضور در مناظره ۹۶ خبر ساز می شدند و در متن جامعه دیدگاه های این دو نامزد انتخابات  که در راستای انتقاد از عملکرد دولت تدبیر و امید بیان می شد بازتاب گسترده ای پیدا می کرد، از سوی دیگر حضور و یا عدم حضور «رئیسی» و «قالبباف» هم در کانون توجه رسانه ها و فعالان سیاسی قرار می گرفت و این پرسش مطرح می شد"آیا هر دو در صحنه باقی خواهند ماند و یا این احتمال می رود یک نفر به نفع دیگری کناره گیری کند؟ "

آنچه روشن بود کاندیداهای جبهه انقلاب فرصت را مغتنم شمرده و از تریبون رسانه ملی و حضور در اجتماع های مردمی به نحو مطلوب استفاده کردند تا عوام را در جریان عملکرد ضعیف دولت یازدهم قرار دهند و به اعتقاد کارشناسان و تحلیل گران سیاسی آنان در زمینه موفق ظاهر شدند.

مناظره ها به پایان رسید اما همچنان برنامه های کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری داغ بود، هریک از استانی به استان دیگر سفر می کردند و با استقبال گسترده مردم روبه رو می شدند. برنامه ها فشرده برگزار می شد چرا که فقط یک هفته به پایان تبلیغات باقی مانده بود.

۲۵ اردیبشت ماه بود که خبرنگاران خود را برای سفر انتخاباتی محمد باقر قالیباف آماده می کردند اما این سفر لغو و خبری مهم در رسانه منتشر شد.

"اتحاد نیروهای انقلاب علیه دولت ناکارآمد و اشرافی/ قالیباف به‌نفع رئیسی کناره‌گیری کرد".

محمد باقر قالیباف یکی از کاندیداهای جبهه انقلاب، علیرغم اقبال گسترده مردمی به او، اخلاقمدارانه و متعهدانه برای افزایش شانس پیروزی جبهه مستضعفین، به‌نفع سیدابراهیم رئیسی کناره‌گیری کرد.

او در بیانیه خود بر وحدت نیروهای انقلاب در آوردگاه مهم ۹۶ تاکید کرد و آورده بود: از همه حامیان مردمی خویش در سراسر کشور می‌خواهم که تمام ظرفیت و حمایت خود را برای موفقیتِ برادر ارجمندمان حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی و به بار نشستن دولت "کار و کرامت" برای خدمت به مردم قرار دهند و از همه مردمی که در این مدت به تشکیل دولت مردم دل بسته بودند و از همه حامیان مردمی و یاران بی‌ادعایِ خودم که بی هیچ چشمداشتی و با تمام وجود، در جهت تحقق آرمان‌های انقلاب تلاش کرده‌اند، تشکر و قدردانی می‌کنم.

انتشار خبر کناره گیری محمد باقرقالیباف به نفع حجت الاسلام رئیسی بازتاب بسیار گسترده در رسانه های داخلی و خارجی پیدا کرد.  کنشگران سیاسی که در سه ضلع اصولگرایی(جبهه پیروان، جبهه پایداری، اصولگرایان تحول خواه)  تعریف می شوند،   «کناره گیری قالیباف را حرکت به جا و در راستای کمک به جبهه انقلاب عنوان کردند".

محمدرضا باهنر رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری گفته بود: جناب آقای قالیباف علی‌رغم اینکه موقعیت خوبی هم در کشور داشتند و حرف‌های جدی زدند اما به‌نفع نیروهای انقلاب و آقای رئیسی از دور انتخابات کنار رفتند تا تراکم رأی نیروهای انقلابی و اصولگرایان پیرامون آقای رئیسی جمع بشود.

وی با اشاره به تصمیم فداکارانه قالیباف در کنار رفتن به‌نفع حجت الاسلام رئیسی،  می گوید: آقای قالیباف خیلی زحمت کشیدند و طرفداران انبوهی را دور خودشان جمع کرده و هزینه‌های معنوی و مادی پرداختند؛ سر این گردنه‌ها است که خلوص نیت بر ملا و به نمایش گذاشته می‌شود.

همچنین نصرالله پژمان‌فر "عضو شورای مرکزی جبهه پایداری" نیز به تجمید از ایثار و فداکای قالیباف پرداخت و گفت که: رفتاری که برادر عزیزمان آقای قالیباف انجام داد نشان داد که اصولگرایی شعار نیست بلکه اصولگرایی یک مرام است.

احمد توکلی"نماینده سابق مجلس که به عنوان اصوگرای تحول خواه" شناخته می شود  در جهت تکمیل پازل همگرایی اصولگرایان در انتخابات پس از کناره گیری قالیباف ظاهر شد و گفت: این اقدام آقای قالیباف نشانه عقلانیت و هدف‌گرایی بوده و در خور تجلیل است.

علاوه بر کنشگران اصولگرا، اعضای جامعتین(جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم) درقبال همگرایی شکل گرفته در جبهه انقلاب اعلام موضع کردند.

حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم "سخنگوی جامعه روحانیت مبارز"با بیان اینکه قرار گرفتن رئیسی در کنار قالیباف نوید خوبی برای آینده کشور است، گفت: جایگاه مردمی و خوب رئیسی و توانایی اجرایی قالیباف به هم ضمیمه می‌شود و هر کدام امتیازاتی دارند که موجب هم‌افزایی می‌شود و آثار مبارکی دارد.

آیت‌الله محمود رجبی"عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم" هم با اشاره به اینکه هر کسی که با نیت خیرخواهی و با نیت خدمت به اسلام حرکتی را شروع کند، ارزشمند است، گفته بود: اقدام  قالیباف موجب وحدت بیشتر جبهه انقلاب می‌شود و قابل تقدیر است.

موج کناره گیری محمد باقر قالیباف به اصفهان هم رسیده بود، حجت الاسلام رئیسی در اجتماع پرشور مردم اصفهان ضمن تشکر از  اقدام قالیباف در راستای وحدت بین نیروهای انقلاب، تاکید کرد:از دکتر قالیباف که با زمان شناسی در زمان مناسب اقدام مناسب کردند، تشکر و در دولت کار و کرامت از ظرفیت وی استفاده می‌کنم.

سونامی اصفهان به تهران رسید. قیام مردم تهران در حمایت از سید محرومان سه شنبه در مصلی تهران با حضور حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی، محمد باقر قالیباف برگزار شد، برنامه ای که با حضور پرشور و گسترده تهرانی ها برای دولتی ها سنگین تمام شد.

در این برنامه، حجت الاسلام رئیسی و قالیباف دست برادری واتحاد را بلند کردند و همگرایی نیروهای انقلاب نه در شعار بلکه در عمل به منطه ظهور رسید.

فارغ از نتیجه انتخابات ریاست جمهوری باید اذعان داشت"این اصولگرایان بودند که با شکل گیری همگرایی و وحدت " پیروز میدان شدند چراکه در اردیبهشت ۹۶ اتحاد تاریخی و سرنوشت‌ساز در جریان اصولگرا رقم خورد.