شناسهٔ خبر: 136488 - سرویس جامعه
منبع: تسنیم

پشت‌پرده نامه عذرخواهی معدن‌چیان از رئیس‌جمهور/ گفتند "امضاء کنید تا حق و حقوق متوفیان و خانواده‌شان پایمال نشود"

معدن در پی انتشار نامه جمعی از خانواده جان‌باختگان مبنی بر عذرخواهی خانواده جان‌باختگان و کارگران معدن از رئیس‌جمهور، امضاکنندگان آن گفتند: گفتند سخنان مطرح‌شده در سفر رئیس‌جمهور ممکن است برای ما کارگران و خانواده جان‌باختگان سنگین تمام شود.

به گزارش «نماینده» در پی انتشار نامه جمعی از خانواده جان‌باختگان مبنی بر عذرخواهی خانواده جان‌باختگان و کارگران معدن از رئیس‌جمهور، خبرنگار ما با تعدادی از این افراد که نامه را امضا کردند، گفت‌وگویی انجام داده است.

میردار یکی از امضاکنندگان این نامه اظهار داشت: روز گذشته در تونل مشغول کار بودم که نامه تنظیم شده را آوردند و من خسته از کار آواربرداری بدون خواندن نامه را امضا کردم. نسبت متوفی نسبت نزدیک نیست بلکه از بستگان مادرم است.

علی خانی از دیگر افراد امضاکننده اظهار داشت: به من گفتند سخنان مطرح‌شده آن روز در سفر رئیس‌جمهور به محل حادثه ممکن است برای ما کارگران و خانواده جان‌باختگان سنگین تمام شود و گفتند امضاء کنید تا فردا حق و حقوق متوفیان و خانواده آنان پایمال نشود. گرچه من با متوفی نسبت دور دارم و از نوادگان عمویم می‌شود و دیگری هم از نوادگان دایی مادرم هستند.

این افراد گفتند: بر ما مبرا و واضح است که مسئولان در حادثه معدن مقصر و کوتاهی کردند و باید مسئولان مربوطه محاکمه شوند و همه خانواده‌ها منتظرند تا دادگستری به جد این موضوع را بررسی و عوامل اصلی سهل‌انگاری این معدن که منجر به فوت بسیاری از کارگران شده، باشند.

حمید خیرخواه عضو هیئت اجرایی خانه کارگر استان گلستان هم در این باره در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: متاسفانه مسئولان به‌جای حل مشکلات کارگران، فعالیت‌های سیاسی انجام می‌دهند.

وی افزود: دبیر اجرایی خانه کارگر استان یک هفته در محل حادثه معدن زمستانه یورت حضور داشت و به همه مشکلات کارگران معدن واقف بود، اما متاسفانه امروز در دیدار با مدیرعامل تامین اجتماعی که قرار بود همه مشکلات مطرح شده و از حق و حقوق آنان دفاع شود، اجازه صحبت داده نشد.

وی تصریح کرد: این مسئولان برای رفع مشکلات کارگران آمدند نه برای کارهای سیاسی؛ وظیفه ما دفاع از حقوق کارگران است. ما معتقدیم کارگران به‌ویژه کارگران معدن از مظلوم‌ترین افراد جامعه هستند. در حال حاضر وضع صنعت ما بهم ریخته و همه واحدهای صنعتی تعطیل شده و با همه این مشکلات باید عزت کارگران حفظ شود.