شناسهٔ خبر: 135669 - سرویس بین‌الملل
منبع: فارس

ترامپ: ایران به روح برجام پایبند نبوده است

ترامپ43 رئیس‌جمهور آمریکا می گوید برجام توافقی بد بوده که آمریکا اصلاً نباید پای میز مذاکره آن حاضر می‌شده ولی بهرحال این توافق منعقد شده و ایران به روح آن پایبند نمانده است.

به گزارش «نماینده»، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در کنفرانس خبری مشترک با «پائولو جنتیلونی سیلوری» نخست‌وزیر ایتالیا در خصوص ایران و توافق هسته‌ای میان این کشور و ۱+۵ سخن گفت.

ترامپ برجام را توافقی فاجعه‌بار خواند که آمریکا نباید قبول می‌کرد و در ادامه مدعی شد که ایران به روح برجام پایبند نبوده است.

این سخنان ترامپ در قالب سوال و جواب اظهار شد.

خبرنگار فاکس‌نیوز نظر ترامپ را در خصوص سلامت روانی «کیم جون اون» رهبر کره شمالی و توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ پرسید. پرسید «آیا دلیلی دارید که ایران در (اجرای) برجام تقلب می‌کند؟»

ترامپ پاسخ داد: «در خصوص کره شمالی، ما در وضعیت خیلی خوبی هستیم. با سرعت در حال تقویت نیروی نظامی خود هستیم ... باید منتظر بمانیم و ببینیم چه می‌شود. به سوال شما در خصوص ثبات (عقلی رهبر کره شمالی) نمی توانم پاسخ بدهم ولی امیدوارم پاسخ آری باشد.»

در ادامه، کار به برجام کشید.

ترامپ گفت: «فکر می‌کنم ایرانی‌ها دارند زیان بزرگی به توافق می‌زنند. توافقی وحشتناکه که حالا امضاء شده و اصلاً نباید با آن روش، مورد مذاکره قرار می‌گرفت و نباید امضاء می‌شد.»

رئیس‌جمهور آمریکا که کشورش یکی از طرف‌های مذاکره ایران در ۱+۵ بود ادامه داد: «من در کل از توافقات حمایت می‌کنم ولی آن (برجام) توافق بدی بود؛ بدترین توافقی که تاکنون دیده‌ام کسی (برای انعقاد آن) مذاکره کرده باشد.»

ترامپ آخرین تیر امشبش را هم به سمت برجام و روحش شلیک کرد و گفت: «می‌توانم به شما بگویم که آنها به روح توافق پایبند نبوده‌اند؛ ما در حال تحلیل دقیق آن هستیم و در آینده‌ای نه چندان دور، چیزی برای گفتن خواهیم داشت.»

آخرین سخنان ترامپ در پاسخ به این سوال، اینگونه بود: «ایران به روح توافق پایبند نبوده و باید (پایبند) باشند. باید اینگونه باشند.»