شناسهٔ خبر: 135666 - سرویس بین‌الملل
منبع: تسنیم

وجود شواهد و مستنداتی از کمک آمریکا به داعش در عراق

کاخ سفید یک کارشناس امور سیاسی عراق طی گفت‌وگویی عنوان کرد که شواهد و مستنداتی وجود دارد که آمریکا به داعش کمک کرده و تجهیزات لجستیکی در اختیار این گروهک قرار داده است.

به گزارش «نماینده»، حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق روز یکشنبه یکم اسفندماه آغاز عملیات آزادسازی کرانه راست شهر موصل را اعلام کرد.

نیروهای عراقی از آغاز این عملیات تاکنون، روستاهای زیادی را از چنگ گروه تروریستی داعش آزاد کردند.

نیروهای عراقی ۲۴ ژانویه گذشته (۵ بهمن) کرانه چپ شهر موصل را به‌طور کامل از چنگ تروریست‌های داعشی آزاد کردند.

عملیات آزادسازی نینوا از ۲۶ مهر ماه آغاز شده است و از آن زمان تاکنون نیروهای عراقی اعم از نیروهای ارتش، پلیس فدرال و داوطلب مردمی و پیشمرگه صدها کیلومترمربع و ده‌ها محله در استان نینوا را از چنگ تروریست‌های داعشی آزاد کرده‌اند.

دکتر "علی التمیمی" کارشناس امور سیاسی عراق در گفت‌وگو با خبرنگار بین الملل تسنیم به آخرین تحولات در عرصه میدانی نبرد ارتش عراق علیه گروه تروریستی داعش در موصل پرداخت.

جنگ خیابانی و بمبگذاری مسیرها توسط داعش سبب کُندی پیشروی ارتش عراق در موصل شده است

وی در این مصاحبه گفت: جنگ ارتش عراق علیه گروه تروریستی داعش در موصل هیچگاه متوقف نشده اما این نبرد با کندی‌هایی همراه بوده است که این کُندی نیز به دلیل تصمیم استراتژیکی بوده که مقامات عراق اتخاذ کردند. این تصمیم دلایل متعددی دارد که یکی از آنها وجود تعداد زیادی از افراد غیرنظامی در موصل است و حتی داعش در چندین مورد از افراد غیرنظامی به عنوان سپرانسانی در برابر حملات استفاده کرده و اصولا حضور ارتش عراق در موصل برای آزاد کردن مردم این شهر بوده و به همین دلیل است که با ارتش و نیروهای امنیتی عراق با احتیاط اقدامات خود را انجام می‌دهند. یکی دیگر از دلایل پیشروی کند نیروهای ارتش عراق این بوده که داعش بسیاری از منازل و مسیرها را بمبگذاری کرده و در نتیجه این موضوع سبب می‌شود که ارتش با دقت عمل بیشتری اقدام کرده و به پیش برود و دلیل سوم این است که ارتش عراق هم اکنون درگیر جنگ خیابانی است و می‌دانیم که حصول پیشروی‌ها در این نوع جنگ‌ها با کندی همراه است.   در حال حاضر ارتش و نیروهای امنیتی و نیروهای بسیج مردمی، بخش موصل قدیم را محاصره کرده و به زودی کار داعش را در این شهر یکسره می‌کنند. در واقع می‌توان گفت که داعش از نظر نظامی شکست خورده و فقط پاکسازی موصل باقی مانده است.

تمامی تصمیمات درباره جنگ موصل توسط دولت و مقامات عراق اتخاذ می‌شود

وی در ادامه این مصاحبه گفت: تمامی تصمیمات در زمینه جنگ موصل از سوی دولت و مقامات عراق اتخاذ می‌شود. ارتش و نیروهای امنیتی و نیروهای بسیج مردمی هستند که در حال جنگ در موصل و آزادسازی این شهر هستند. نقش آمریکا در این جنگ تنها مستشاری و آموزش دهنده و حمایت کننده بوده اما این نیروهای عراقی هستند که پیشروی کرده و به مبارزه می‌پردازند.

مستنداتی از کمک آمریکا به داعش در عراق

التمیم افزود: البته شواهد و مستنداتی وجود دارد که آمریکا به داعش کمک کرده است و اقدام به تامین غذا و تجهیزات لجستیکی که نیاز دارند کرده است. همه می‌دانند که داعش ساخته آمریکا است و برگه‌است که آمریکا به کمک آن بازی خود در منطقه را انجام می‌دهد.