شناسهٔ خبر: 135656 - سرویس سیاست
منبع: ایسنا

لزوماً با یک کاندیدا به میدان نمی‌آییم/در انتخابات قبلی، حریف شیطان نشدیم

حداد عادل43 عضو هیأت رئیسه جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی گفت: باید بدانیم که ما لزوماً قرار نیست یک کاندیدا را در برابر کاندیدای جریان مقابل قرار دهیم، چراکه این موضوع بستگی به اوضاع و احوال زمانه دارد.

به گزارش «نماینده»، غلامعلی حدادعادل در بیستمین نشست از سلسله نشست‌های دانشگاهیان با موضوع «اقدامات جریان‌های مختلف سیاسی در انتخابات» با بیان اینکه ما باید حافظه سیاسی داشته باشیم تا به فراموشی سیاسی مبتلا نشویم، گفت: ما باید یاد انقلاب، جنگ، شهدا را در خاطر داشته باشیم و مخصوصاً تمرکز بیشتری بر حوادث سیاسی ۲۰ سال گذشته از سال ۷۶ تا کنون داشته باشیم. ما نباید تیرماه ۷۸ را فراموش کنیم، نباید از یادمان برود که چه کسانی در آن حادثه میدان‌دار بودند و اگر ۱۰ سال جلوتر برویم، نباید خرداد ۸۸ را فراموش کنیم که چه کسانی در آن ماجرا میدان‌دار بودند و پس از اتمام حجت رهبری در نماز جمعه، باز هم اردوکشی خیابانی کردند.

وی افزود: نباید فراموش کنیم چه کسانی در نماز جمعه روز قدس آن سال، سیگار بر لب و بطری آب در دست به میدان آمدند و شعار «نه غزه، نه لبنان» را سردادند، حالا اینکه عده‌ای بعد از شش سال بگویند آنان از ما نبودند، دیگر قبول نیست، باید همان زمان موضع‌گیری می‌کردند نه اینکه در آن روزها برای نگه‌داشتن آن افراد در کنار خودشان و گرفتن ژست دموکراتیک در برابر غربی‌ها سکوت کنند.

حدادعادل با اشاره به اینکه حالا معلوم شده است که تحریم اقتصادی چیزی نیست که با مذاکره و برجام برطرف شود، گفت: آدم باید کور باشد که نبیند و کر باشد که نشنود غربی‌ها چطور خودشان اعلام می‌کنند که برای ایران تحریم‌هایی در نظر دارند اما چون به ضرر یک جریان در ایران می‌شود، آن تحریم‌ها را پس از انتخابات اجرایی می‌کنیم.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه چهار سال پیش به نیت وحدت اصولگرایان وارد صحنه شدیم، گفت: این وحدت فراهم نشد و شاید برخی ندانند که دست‌های پشت پرده مدیریت کردند تا برخی‌ها در صحنه بمانند. تجربه سختی بود و ما حریف شیطان نشدیم.

وی با اشاره به تأثیر شبکه‌های ماهواره‌ای در انتخابات ایران، اظهار کرد: از حدود ۲۰ سال پیش تا امروز، ماهواره‌های انگلیسی و آمریکایی به خیال خودشان مدیر انتخابات در ایران شده‌اند و برای خودشان میزگرد برگزار می‌کنند و به بخشی از مردم که به تماشای برنامه‌هایشان می‌نشینند، می‌خواهند القا کنند که به چه کسی رأی دهند و به چه کسی رأی ندهند.

عضو هیأت رئیسه جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه ما باید در تصمیم‌گیری‌هایمان این تفاوت (وجود شبکه‌های ماهواره‌ای) را هم در نظر بگیریم، گفت: ما در انتخابات مجلس بنا را بر ائتلاف گذاشتیم و در تهران هم به یک فهرست سی‌نفره رسیدیم و در شهرستان‌ها هم تاثیر گذار عمل کردیم. ما در تهران نتوانستیم کسی را به مجلس بفرستیم اما برآیند کلی این است که مجلس آن چیزی نشد که رقبای ما می‌خواستند هرچند چیزی هم که ما می‌خواستیم اتفاق نیفتاد.

حدادعادل با تاکید بر اینکه رقیب ما فکر می‌کرد به دلیل آن شکستی که در انتخابات مجلس خوردیم، دیگر اردوگاه اصولگرایی از هم پاشیده است، گفت: با وجود تصور رقیب، کار ادامه پیدا کرد و جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی اعلام موجودیت کرد و این خود ضربه‌ای به فکر کسانی بود که گمان می‌کردند ابتکار عمل از دست ما خارج شده است.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: ساماندهی تشکیلاتی چون جبهه مردمی نیروهای انقلاب کار ساده‌ای نیست و قبول می‌کنیم که اشکالات و مشکلاتی هم در آن وجود دارد، اما من همیشه با خود فکر می‌کنم که طبیعی است که در گام‌های نخست نباید انتظار داشت که همه‌چیز درست و بدون نقص پیش رود.

عضو هیأت رئیسه جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی با بیان اینکه رقیب ما از اقدام و ابتکار ما در این انتخابات خوشحال نیست، تاکید کرد: ما از روز اولی که این تشکل را پایه‌گذاری کردیم به این موضوع فکر می‌کردیم که این جبهه فقط برای این انتخابات نباشد بلکه کار را پس از آن هم ادامه دهد.

حدادعادل با تاکید بر اینکه اگر پیروز میدان انتخابات نبودیم با همین عزم و اراده راه خود را ادامه می‌دهیم، اظهار کرد: ما باید بنا را بر این بگذاریم که انقلاب شاید روزهای سخت و سخت‌تری در پیش دارد، پس باید تار و پودی محکم داشته باشد تا برای بحران‌های احتمالی آمادگی داشته باشیم.

وی افزود: ما چه پیروز شویم چه نشویم باید همین راه ادامه دهیم و نمی‌خواهیم از تشکل‌ها و احزاب موجود مدام ایراد بگیریم و جنگ داخلی راه بیندازیم اما باید قبول کنیم که هیچ حزب و تشکلی به تنهایی موفق نمی‌شود. ما فراتر از اختلاف سلیقه‌های‌مان اشتراکاتی داریم که باید بر آن‌ها تاکید کنیم و فلسفه جبهه مردمی هم همین است.

این فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینکه رقیب ما ابتدا می‌خواست با بایکوت خبری جبهه مردمی را در نظر نگیرد، اظهار کرد: آنان در این مدت امیدوار بودند که دعواهای داخلی ما، جبهه مردمی را متوقف کند و حالا هم مدام می‌گویند که این جبهه موفق نبوده است اما درواقع هشتاد درصد این مسائل جنگ روانی آنان بود و البته بیست درصدش هم درست بود، چرا که برخی از دوستان درست تصمیم نگرفتند و بهانه به دست رقیب دادند.

حدادعادل ادامه داد: جریان رقیب ما قطعا یکی از کارهایی که در این انتخابات خواهد کرد، ایجاد دوقطبی مردم و حاکمیت است تا کاندیداهای جبهه مردمی را هماهنگ شده با بالا و تحمیل شده به مردم معرفی کنند و به جامعه این موضوع را القا کنند که برای حفظ استقلال به کاندیدای جریان مقابل رای دهند اما حال سوال این است که حاکمیتی که از دل مردم پدید آمده و در زمان جنگ در کنار مردم ایستاده بود، آیا در برابر مردم قرار می‌گیرد؟

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: کسانی که نشسته‌اند تا بیست‌وچهار ساعت قبل از انتخابات، پیام تلگرامی دهند، می‌خواهند این گفتمان را به کار ببرند که هرکس از این طرف آمد، سفارش شده از بالا است.

این نماینده پیشین مجلس با بیان اینکه رقیب ما در اجرای برنامه‌های اقتصادی خود موفق نبوده است، گفت: دولتی که در انجام کارهای خود وامانده است، می‌داند که دو قطبی واقعی بین اشرافی‌گری و مردمی‌بودن است، بین کارآمدی و ناکارآمدی است اما می‌خواهد دوقطبی‌های دیگری را مطرح کند.

وی با طرح این پرسش که وظیفه ما و کاندیداهای‌مان در روزهای منتهی به انتخابات، چیست، گفت: ما وظیفه داریم که با بصیرت وارد صحنه شویم و فریب جنگ روانی رقیب را نخوریم و اگر خبری را هم در فضای مجازی دیدیم، به سرعت بهم نریزیم و واکنش نشان ندهیم، بلکه بکوشیم خویشتن‌دار باشیم. ما نباید به دنبال این باشیم که از یکدیگر انتظار صددرصدی داشته باشیم، بلکه باید بدانیم که جبهه مردمی در ابتدای کار خودش قرار دارد و باید با مشکلاتی که وجود دارد، کنار بیاییم.

حدادعادل در پایان تاکید کرد: کار خطیر جبهه مردمی نیروهای انقلاب، مدیریت کردن این است که وقتی چهار کاندیدای ما ثبت نام کرده‌اند، باید چگونه عمل کنند، هرکدام از این چهار نفری که ثبت نام کرده‌اند اگر رای بیشتری داشته باشند، کاندیدای جبهه مردمی هستند، البته باید بدانیم که ما لزوماً قرار نیست یک کاندیدا را در برابر کاندیدای جریان مقابل قرار دهیم، چرا که این موضوع بستگی به اوضاع و احوال زمانه دارد.