شناسهٔ خبر: 135604 - سرویس جامعه
منبع: تسنیم

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت:

خانواده‌های شهدای منا را رها نکرده‌ایم

قاضی عسگر نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به پیگیری فاجعه منا و خانواده‌های شهدا، گفت: ما از ابتدا نیز آنها را رها نکردیم و طبق وعده‌ای که داده‌اند تا آخر نیز کنارشان هستیم و به قول خود وفاداریم.

به گزارش «نماینده»، حجت الاسلام والمسلمین سید علی قاضی عسگر در برنامه گفتگوی ویژه خبری درباره مذاکرات حج تمتع ۹۶، پیگیری شهدای منا و برنامه‌های پیشرو برای حج امسال اظهار کرد: توافقنامه مناسبی میان ۲ کشور برای حج تمتع ۹۶ به امضا رسید و طرف سعودی در متن این توافقنامه تاکید کرده که تمامی امکانات را برای زائران به کار خواهد گرفت.

وی درباره شهدای منا نیز خاطر نشان کرد: تعیین تکلیف همه شهدای منا مشخص شد و حتی پیکر تعداد قابل توجهی از آنها به کشور بازگشت و تعداد اندکی از شهدا نیز با رضایت خانواده‌ها در عربستان سعودی دفن شده‌اند، اما تعداد بسیار کمی از این شهدا شناسایی نشد، که قرار بر یافتن آنها از طریق آزمایش DNA بود که متاسفانه انجام نگرفت.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت خاطر نشان کرد: قطع ارتباط میان دو کشور موجب شد تا آزمایش DNA انجام نگیرد که امیدواریم با توجه به برگزاری حج تمتع ۹۶ و این ارتباط چنین مشکلاتی نیز رفع شود.

حجت الاسلام قاضی عسگر با بیان این که پرداخت غرامت شهدای مسجدالحرام مورد پذیرش قرار گرفته است، گفت: قرار است از طریق وکیلی که گرفته شده دیه این شهدا از شرکت بن‌لادن که مقصر این حادثه بوده دریافت شود.

وی تصریح کرد: در مورد فاجعه منا نیز ما به نتیجه کمیته آنها قانع نشدیم و آنها نیز پذیرفتند که کمیته تحقیق فعالیتش را استمرار دهد که قرار است ما نیز مستندات خود را برای تعیین نتیجه نهایی ارسال کنیم.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت افزود: یکی از موارد مطرح شده نیز بحث قتیل‌الزوحام است که باید دیه شهدایی که در طواف فوت می‌کنند از طریق بیت‌المال پرداخت می‌شود و این مسئله فقهی نیز برای دریافت غرامت و دیه مورد توجه است.

حجت الاسلام قاضی عسگر تاکید کرد: ما از اول نیز موضوع شهدای فاجعه منا و خانواده‌های آنان را رها نکرده‌ایم و در حال حاضر نیز طبق قولی که داده‌اند تا آخر در کنار خانواده‌های شهدای منا خواهند بود و به وعده خویش وفاداریم.

وی با بیان این که امسال از هر خانواده شهدای منا ۲ نفر به حج تمتع اعزام می‌شوند، تصریح کرد: این سهمیه‌ای است که کشورمان طلب کرده و آنها نیز مورد پذیرش قرار داده‌اند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت موضوع حج را فلسفه‌ای عبادی و عظیم دانست و گفت: در حال حاضر روابط سیاسی میان دو کشور قطع شده است، اما بحث حج را باید از روابط سیاسی جدا کنیم و خود موضوع حج بحث دیپلماسی حج را پیش می‌کشد که می‌توان حتی از این ظرفیت نیز برای تقویت روابط بهره گرفت.

حجت الاسلام قاضی عسگر درباره دست‌بندهای طراحی شده برای زائران کشورمان نیز اظهار کرد: ما از ۱۰ سال پیش به دنبال طراحی دست‌بندی برای زائران بودیم تا در صورت مفقود شدن و یا بیمار شدن شرایط و اطلاعات لازم برای یافتن آن زائر و حتی کمک به درمان او به سرعت انجام گیرد.

وی خاطر نشان کرد: این که عده‌ای بگویند دست‌بندهای مد نظر ساخت یک شرکت اسرائیلی است و یا به شایعات دامن بزنند به طور حتم اشتباه است و این برنامه از گذشته مورد توجه ما قرار داشته است.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان این که مذاکرات حج امسال به طور مناسب و در شرایط رضایت‌بخش انجام گرفت، گفت: متاسفانه اخیراً مطالبی نسبت به حج تمتع و حتی مذاکرات اخیر در شبکه‌های مجازی مطرح می‌شود که همه آنها دروغ و اشتباه است.

حجت الاسلام قاضی عسگر خاطر نشان کرد: به عنوان مثال فیلمی را منتشر کرده‌اند که گفته می‌شود امام جماعت مسجدالحرام خون شیعیان را حلال دانسته که در اصل چنین چیزی صحت ندارد و این فیلم مربوط به گذشته در کشوری غیر از عربستان است چرا که هیچ یک از امامان جماعت مسجدالحرام و مسجدالنبی چنین صحبت‌هایی را مطرح نکرده‌اند.

وی تصریح کرد: این که گفته می‌شود تعدادی از حجاج یزدی یا تبریزی از سفر حج منصرف شده‌اند و به همین سبب مورد تبریک قرار گرفته‌اند کذب محض و اصل خبر خائنانه است.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تصریح کرد: بسیاری از مردم سال‌های متمادی و حتی ۱۵ سال است که در نوبت حج قرار دارند و اگر افرادی نتوانند به این سفر عزیمت کنند نوبت‌های بعدی تعداد زیادی در اولویت قرار دارند، بنابراین مردم به این شایعات و صحبت‌های کذب اعتماد نکنند.

حجت الاسلام قاضی عسگر افزود: متاسفانه تعدادی اندکی می‌خواهند عظمت حج را بشکنند؛ این که می‌گویند پول حج را صرف کارهای دیگر کنید باید بدانند حج نیز عملی واجب است و روایات و احادیث زیادی بر آن دلالت دارد.

وی تصریح کرد: حج رکن دین است و کنگره بین‌المللی محسوب می‌شود و در موارد مطرح شده اخیر مردم نباید به شایعات در فضای مجازی توجه و دقت کنند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت خاطر نشان کرد: حتی یکی از دوستان اخیراً ابراز کرده که در مذاکرات پرچم ایران وجود نداشته در صورتی که این حرف بی‌اساس است و بر روی میز مذاکرات پرچم مقدس کشورمان وجود داشته و گفتگوها نیز در کمال منطق و توافق انجام شده است.

حجت الاسلام قاضی عسگر اظهار کرد: من به عنوان نماینده رهبری اگر احساس کنم ذره‌ای خطر برای زائران وجود دارد به صورت واضح آن را اعلام خواهم کرد، چرا که هیچ چیز از جان حجاج بیشتر اهمیت ندارد.

وی همچنین درباره موضوع آموزش به حجاج و کاروان‌ها گفت: امسال در موضوع امداد و نجات نیز به عوامل اجرایی کاروان‌ها و حتی زائران آموزش لازم را خواهیم داد تا در صورت بروز هرگونه حادثه آسیب‌های احتمالی کمتر باشد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در رابطه با قیمت‌گذاری حج تمتع ۹۶ نیز گفت: تلاش داریم تا قیمت تمام شده را از مردم بگیریم چرا که حج و زیارت و بعثه به دنبال سودآوری نیست و به طور حتم قیمت‌های نهایی بعد از برنامه‌های اجرایی استخراج و اعلام خواهد شد، که تلاش داریم افزایش چشم‌گیری در قیمت‌ها صورت نپذیرد.