شناسهٔ خبر: 135603 - سرویس بین‌الملل
منبع: مهر

سیاست ترکیه در قبال کردها نظامی تر می شود

ترکیه.jpg «نادر انتصار» گفت در دوره پسا همه پرسی قانون اساسی ترکیه، سیاست های آنکارا در قبال کردهای سوری و «پ ک ک» تهاجمی تر خواهد شد و سیاست های آمریکا در قبال کردهای سوری با ترکیه هماهنگ خواهد بود.

به گزارش «نماینده» همه پرسی اصلاح قانون اساسی ترکیه در ۱۶ آوریل سال جاری میلادی (یکشنبه) در این کشور برگزار شد و توانست حدود ۵۱% از آرای مردم را به خود اختصاص دهد.

بر این اساس، نظام ترکیه از پارلمانی به ریاستی تغییر می یابد، سمت نخست وزیری حذف می شود و اختیارات بسیاری به رئیس جمهور ترکیه تفویض خواهد شد.

شورای عالی انتخابات انتخابات ترکیه نتیجه بدست آمده از شمارش آرای همه پرسی اصلاحات قانون اساسی این کشور را تائید کرد.

بر همین اساس نتیجه ۵۱.۴ درصد برای رای «آری» و ۴۸.۶ درصد برای رای «خیر» تائید شد.

در خصوص تاثیرات نتایج این همه پرسی در سیاست خارجی و داخلی حزب حاکم به گفتگو با پروفسور «نادر انتصار» استاد علوم سیاسی دانشگاه آلابامای جنوبی پرداختیم که مشروح آن در زیر آمده است.

*تاثیر رای «آری» به اصلاح قانون اساسی ترکیه در سیاست منطقه ای این کشور، روابط آنکارا با ایران، آمریکا و اروپا چه خواهد بود؟

حدود ۵۱ درصد مردم ترکیه به اصلاح قانون اساسی این کشور «آری» گفته اند و رقابت نزدیک به هم بوده است و با وجود اینکه مخالفان اردوغان از جمله حزب جمهوری خواستار بازشماری ۶۰ درصد آراء شده اند ولی این نتیجه حفظ خواهد شد. حالا اردوغان خواهد توانست تا سال ۲۰۲۹ در قدرت باقی بماند و نکته مهم این است که قدرت رئیس جمهور ترکیه بی حد و مرز خواهد بود. تا به اینجا اروپا مرتبا در این خصوص هشدار داده بود که به گفته بعضی ها پاسخی خجالتی از سوی اروپا بود با این وجود من معتقدم روابط ترکیه و اتحادیه اروپا بیشتر از گذشته تیره خواهد شد ولی به اعتقاد من این نتایج نه تنها تاثیر منفی بر روابط آمریکا و ترکیه نخواهد گذاشت بلکه ممکن است روابط دو طرف بیشتر از گذشته تقویت شود. سیاست های منطقه ای ترکیه تهاجمی تر و هژمونیک تر خواهد شد. روابط تهران و آنکارا هم مسیر پر فراز و نشیبی خواهد داشت به ویژه در خصوص سوریه.

*با وجود اختلافات آمریکا و ترکیه به ویژه درباره کردهای سوریه، چرا بر این باورید که روابط آنکارا و واشنگتن ممکن است بیشتر از گذشته تقویت شود؟

من فکر نمی کنم نتایج این همه پرسی بر خطوط اصلی روابط آنکارا و واشنگتن اثر منفی بگذارد. به یاد داشته باشید که آمریکا سیاست های خود در قبال کردهای سوریه را با سیاست های ترکیه در قبال کردها هماهنگ خواهد کرد.

*نتایج انتخابات ترکیه نشان می دهد میزان آرای حزب حاکم عدالت و توسعه در مناطق کردنشین جنوب شرق ترکیه با وجود درخواست «صلاح الدین دمیرتاش» که از آنها خواسته بود در رفراندوم اصلاح قانون اساسی رای «خیر» بدهند بالا رفته است. تحلیل شما از این مسئله چیست؟

حزب حاکم عدالت و توسعه در سال های اخیر بسیاری از موسسات و بنیادهای اجتماعی مستقل کرد در مناطق جنوب شرق را به تدریج فرسوده است و همچنین از حامیان خودش در این مناطق حمایت های مادی زیادی کرده است. دولت اردوغان سال ها تلاش کرده است تا بین مردم کرد این مناطق و پ ک ک فاصله بیاندازد که در این زمینه موفقیت هایی داشته است. اما فکر نمی کنم این سیاست تفرقه بیانداز و حکومت کن در دراز مدت جواب دهد. همان طور که پیشتر گفتم بعد از این تمرکز اردوغان در قبال پ ک ک و کردهای سوری و حامیان آنها در عراق راهکار نظامی تر خواهد بود.

*نتایج همه پرسی ترکیه چه تاثیری در روابط این کشور با روسیه خواهد داشت؟

فکر نمی کنم مسئله افزایش قدرت رئیس جمهوری تاثیری در روابط مسکو با آنکارا داشته باشد. مثل گذشته دو طرف در برخی حوزه ها با هم همکاری خواهند کرد و در حوزه های دیگر آنها سیاست های خصمانه ای را دنبال خواهند کرد.

*آیا نتایج این همه پرسی تاثیری بر سیاست ترکیه در قبال مسئله کردها و پروسه صلح کردی در این کشور خواهد داشت؟

به نظر من سیاست های ترکیه در قبال جمعیت کرد خودش سختتر، نظامی تر و امنیتی تر خواهد شد. اردوغان همچنین به دنبال سیاستی خشن تر در قبال کردهای سوریه خواهد بود، اما درعین حال سعی خواهد کرد تا توازن را با اتخاذ روابط نزدیکتر با اقلیم کردستان عراق بطور عام و بطور خاص با بارزانی حفظ کند.