شناسهٔ خبر: 135590 - سرویس بین‌الملل
منبع: تسنیم

سفر آسیایی «مایکل پنس» چه معنایی برای سیاست خارجی آمریکا دارد؟

پنس سفر معاون رئیس جمهوری آمریکا به چند کشور آسیایی، باید نشان دهنده سیاست قاطع واشنگتن نسبت به کره شمالی باشد، هرچند "مایکل پنس" نقش زیادی در عرصه سیاست خارجی آمریکا ندارد.

به گزارش «نماینده» "مایکل پنس" معاون رئیس جمهوری آمریکا نخستین سفر دوره ای خود در راستای اهداف سیاست خارجی این کشور را آغاز کرده است. او در این سفر از کشورهایی که متحدین اصلی واشنگتن در منطقه آسیا و اقیانوس آرام هستند، یعنی کره جنوبی، ژاپن و اندونزی، دیدن می کند.

روزنامه اینترنتی «گازیتا. رو» در تحلیلی به بررسی نتیجه این سفر برای سیاست خارجی آمریکا پرداخته است: مایکل پنس قبل از آنکه از منطقه غیرنظامی حائل بین کره شمالی و کره جنوبی دیدن کند، اعلام کرد که آمریکا دیگر قصد ندارد سیاست «تحمل راهبردی» را دنبال کند و گزینه های مختلف، از جمله گزینه نظامی، را در برخورد با اقدامات کره شمالی مورد بررسی قرار می دهد.

پوشش معاون رئیس جمهوری آمریکا در زمان این بازدید که یک کاپشن نظامی کوتاه پوشیده بود، هم کاملا جنگ طلبانه بود. مقامات بلندپایه آمریکایی تنها در زمان بازدید از مناطق جنگی از این نوع لباس استفاده می کنند.

مواضع سیاسی معاون رئیس جمهوری آمریکا

مایکل پنس که نفر دوم در آمریکا، بعد از رئیس جمهور "دونالد ترامپ" محسوب می شود، تجربه خاصی در عرصه سیاست خارجی دارد و از سال ۲۰۰۳ الی ۲۰۱۳، سناتور از ایالت ایندیانا بوده و در کمیته امور بین المللی کنگره آمریکا نیز فعالیت داشته است. وی در همان زمان نیز در رابطه با دولتهایی که روابط دوستانه ای با آمریکا نداشتند، اظهارات تندی به زبان می آورد. این سناتور از عملیات نظامی آمریکا در عراق حمایت کرده و همچنین از طرفداران ایجاد منطقه امن پروازی در لیبی بود که اجرای آن در نهایت به سرنگونی رژیم "معمر قذافی" انجامید.

پنس در جریان مبارزات انتخابات ریاست جمهوری در دفاع از مواضع ترامپ اعلام کرده بود که باید روابط با روسیه بهبود یابد و دو کشور در مقابل «دشمن مشترک»، یعنی اسلام گرایان افراطی در خاورمیانه همکاری کنند. البته بعد از انتصاب به سمت معاون رئیس جمهوری، سخنان وی در مورد روسیه، تند و غیردوستانه شدند.

در این اواخر مایکل پنس خود را در سایه دونالد ترامپ پنهان کرده و اظهارات زیادی از وی شنیده نمی شد. بنابراین اکنون سفر دوره ای آسیایی وی را می توان نخستین اقدام وی در عرصه سیاست خارجی آمریکا ارزیابی کرد که این امکان را به وی داده تا دیدگاه خود را از اوضاع در منطقه را بیان کند.  

مایکل پنس در واقع بخشی از سازش داخلی در حزب جمهوری خواه است که برای ترامپ پدیده جدیدی بود. وی برخلاف رئیس جمهور که میلیاردری بدون تجربه فعالیت سیاسی است، کاملا با سیستم حاکم بر حزب جمهوری خواهان آمریکا آشناست. البته وی به ندرت از خود بعنوان نماینده کنگره یاد می کند و بیشتر تلاش می کند تا از تجارب چهار سال گذشته خود صحبت کند که فرماندار ایالت ایندیانا بود.

نقش کم رنگ پنس در سیاست خارجی آمریکا

"نیکولای زلوبین" رئیس مرکز منافع جهانی در واشنگتن یادآور شده است که در حال حاضر تیم رهبری ترامپ از سیاستمداران بسیار قوی مانند "رکس تیلرسون" وزیر امور خارجه، "جیمز ماتیس" رئیس پنتاگون و "هربرت مک مستر" مشارو امنتیت ملی تشکیل شده است و به همین دلیل نقش مایکل پنس، معاون رئیس جمهوری در عرصه سیاست خارجی آمریکا فعلا مضاعف بوده و چندان خاص نیست.

این کارشناس برجسته به این روزنامه گفته است: «البته نقش پنس در سیاست خارجی، در شرایطی که خود دونالد ترامپ، درگیر مشکلات عرصه سیاست داخلی می شود، افزایش خواهد یافت. یعنی به بیان دیگر، نقش وی در تیم رهبری مضاعف بوده و هر زمان که لازم باشد، افزایش می یابد.»  

به گفته وی، این در حالی است که در دوران ریاست جمهوری "باراک اوباما" نقش "جو بایدن" در سمت معاونت وی، بسیار پررنگ بود و بایدن را باید یکی از معماران اصلی سیاست «ازسرگیری مجدد روابط» با روسیه و همچنین بعد از آن سیاست واشنگتن در قبال اوکراین دانست.

مایکل پنس در سیاست داخلی برای ترامپ مهم است

"جاش روگین" مفسر سیاسی آمریکایی نیز در مقاله ای در روزنامه «شیکاگو تریبون» نوشته  است: «در واقع در قانون نقش مشخصی برای معاون رئیس جمهوری تعیین نشده و این نقش بستگی به توانایی شخص رئیس جمهور در حیطه مسئولیتش و موثر عمل کردن دستگاه دولتی وی دارد که در حال حاضر تیم ترامپ در همه این موارد موفق عمل کرده است.»

به عقیده روگین، «بسیاری در واشنگتن مایکل پنس را شخصیتی می شناسند که از دیدگاه «اصولگرایان» مرسوم که در میان نمایندگان کنگره زیاد دیده می شود، دفاع می کند. ولی افراد نزدیک به پنس معتقدند که وی از برخی ابتکارعملهای دونالد ترامپ حمایت خواهد کرد و این مسئله در مباحثات داخلی به نفع رئیس جمهوری است.  

"یوری راگولییف" مدیر بنیاد مطالعات آمریکا نیز معتقد است که ثبات در موقعیت سیاسی کنونی مایکل پنس در بسیاری از موارد به روابط شخصی وی با دونالد ترامپ بستگی خواهد داشت. این کارشناس می گوید: «پنس دومین شخصیت سیاسی در آمریکا محسوب می شود، ولی اهمیت وی به این بستگی خواهد داشت که خود رئیس جمهور چه نقشی را برای او تعیین کند. تاکنون در تاریخ سیاست آمریکا این "ریچارد چنی" معاون "جورج بوش پسر" بود که از بیشترین تاثیرگذاری بر سیاست خارجی آمریکا برخوردار بود. بعد از او می توان به نقش "جو بایدن" در تعیین سیاست خارجی دولت باراک اوباما اشاره کرد.  

راگولییف یادآور شد که گسترش اختیارات مایکل پنس بعید است در آینده نزدیک اتفاق بیفتد. وی افزود: «تاکنون مشخص شده که ترامپ براحتی می تواند برخی از افراد تیم خود را کنار بگذارد. در حال حاضر افراد خانواده ترامپ، بخصوص "ایوانکا ترامپ" دخترش و "جرد کوشنر" دامادش، مهمترین مشاورین رئیس جمهور در تصمیم گیریها محسوب می شوند.»