شناسهٔ خبر: 135571 - سرویس سیاست
منبع: فارس

نامزدی جهانگیری به معنی عدم اطمینان روحانی از رای خود

سید نظام موسوی سید نظام موسوی با بیان اینکه شکل‌گیری پدیده‌ای بنام کاندیدای پوششی مقداری عجیب است و خیلی با روال سال‌های قبل همخوانی ندارد، گفت: روحانی از خودش مطمئن نیست و احساس می‌کند اگر مورد انتقاد رقبا قرار گیرد دچار ضعف خواهد شد.

به گزارش «نماینده»، سید نظام‌الدین موسوی مدیرعامل خبرگزاری فارس، امشب (دوشنبه) در برنامه جهان‌آرا و در مناظره با محمدعلی وکیلی مدیرمسئول روزنامه ابتکار در پاسخ به سؤالی درباره احزاب و تشکل‌های سیاسی اظهار داشت: معمولاً در مردم‌سالاری و دموکراسی رایج دنیا رقابت بین احزاب است و این امری پذیرفته شده و قابل قبول محسوب می‌شود.

وی افزود: احزاب به عنوان نماینده قشرهای مختلف اجتماعی به رقابت‌ها ورود می‌کنند اما این سؤال جدی وجود دارد که آیا در ایران این ظرفیت وجود دارد که جریانات و افراد در انتخابات ریاست جمهوری لزوماً در بستر احزاب باشند، بنابراین این خود در یک لایه اما و اگر قرار دارد.

مدیرعامل خبرگزاری فارس با بیان اینکه قانون ایران احزاب را به رسمیت شناخته است، گفت: تجربه نشان داده که در ایران نوعی حزب‌گریزی وجود دارد که علت آن نیز به عملکرد احزاب برمی‌گردد.

موسوی معتقد است که سطح جناح‌های سیاسی هم تثبیت نشده است به عنوان مثال آقای وکیلی تصریح کردند که احمدی‌نژاد در یک مقطعی با تابلوی اصولگرایی می‌آید و بعد عنوان می‌کند که مستقل است در حالی که این مسئله برای آقای روحانی نیز صادق است.

وی با تأکید براینکه عقبه روحانی اصلاً اصلاح‌طلبی نیست، به عضویت وی در جامعه روحانیت مبارز اشاره و تصریح کرد: آقای روحانی در مجلس ششم عضو جناح راست بوده است اما در انتخابات در قامت فردی ظاهر می‌شود که از عقبه سیاسی قبلی خود بریده و جریان اعتدال را راه‌اندازی می‌کند و در عین حال پیوستگی کامل به اصلاح‌طلبی را نیز نمی‌پذیرد.

مدیرعامل خبرگزاری فارس در ادامه این مناظره در پاسخ به سؤالی درباره کاندیداتوری جهانگیری به عنوان کاندیدای پوششی در رقابتت ریاست جمهوری دوره دوازدهم گفت: شکل‌گیری پدیده کاندیدای پوششی امری عجیب است چرا که این مسئله با دوره‌های قبلی همخوانی ندارد.

موسوی بر این باور است که حضور اسحاق جهانگیری در قامت یک کاندیدای پوششی در رقابت‌های ریاست جمهوری دوره دوازدهم به عدم توانایی روحانی در اقناع مردم نسبت به عملکرد خود برمی‌گردد.

وی با اشاره به حضور رقبای متعدد در دوره‌های مختلف ریاست جمهوری برای رقابت با رئیس جمهور مستقر خاطرنشان کرد: در سال ۸۰ ما نزدیک به ۸ الی ۹ نامزد برای رقابت با رئیس جمهور مستقر داشتیم و عموماً در طیف مقابل رئیس دولت اصلاحات بودند و کسی به عنوان حمایت از آقای خاتمی به صحنه نیامده بود و حضور آقای شمخانی نیز برای نقد دولت محسوب می‌شد.

مدیرعامل خبرگزاری فارس ادامه داد: در سال ۸۸ نیز آقای احمدی‌نژاد یک تنه در میدان بود و سه کاندیدای دیگر رقیب واقعی وی محسوب می‌شدند.

موسوی می‌گوید که آرایش نامزدها و حضور کاندیدای پوششی در رقابت‌های انتخاباتی بدین معنا است که آقای روحانی از وضعیت خود در مناظره‌ها مطمئن نیست و اگر با کاندیداهای مختلف مواجه شود که بنای نقد دولت وی را دارند دچار ضعف خواهد شد و کاندیدای پوششی تلاش برای رفع این نقیصه است.

وی در عین حال ورود جهانگیری را ناهمخوان با سنت‌های رایج دموکراسی می‌داند و به طرح این سؤال مبنی براینکه آیا جهانگیری برای رقابت تمام عیار به صحنه آمده است می‌پردازد.

دبیرکل انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان ادامه داد: وقتی کسی برای رقابت‌ها نام‌نویسی می‌کند به معنای این است که خود را محق می‌داند و انتقاداتی به وضع موجود دارد اما حضور آقای جهانگیری در این دور از انتخابات نمایشی است. یعنی فردی می‌خواهد به رقابت‌ها ورود کرده و از روحانی دفاع کند.

موسوی بر این باور است که حضور آقای جهانگیری برای دفاع از روحانی برای یک رئیس جمهور خوب نیست و نشان از ضعف رئیس جمهور تلقی می‌شود. چرا که جهانگیری بنا دارد در مناظرات به آقای روحانی کمک کند تا وی دست برتر را داشته باشد.

وی در پاسخ به سؤالی در مورد شکل‌گیری جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی گفت: این ناشی از یک نیاز و ضرورت در بین مجموعه‌ای که تحت عنوان اصولگرایی وجود دارد، بود.

مدیرعامل خبرگزاری فارس ادامه داد: در گذشته و در بعضی از انتخابات نیروهای جمع‌کننده حزبی و گروهی در بین اصولگرایان نظیر آنچه در جریان اصلاحات وجود دارد وجود داشت اما ایراد اساسی به این جریان این بود که تصمیم‌گیری از بالا به پایین بود.

موسوی خاطرنشان کرد:‌ روند تصمیم‌گیری در جریان اصولگرایی به گونه‌ای بود که بدنه جریان اصولگرایی در این تصمیم‌گیری‌ نقشی نداشت. بنابراین بنا را بر این گذاشتند که سازوکار انتخاباتی تعریف شود تا کف جریان اصولگرایی افراد را به صحنه بیاورد و نظرات‌شان مثمرثمر باشد و شورایی نظیر شورای حل اختلاف در روزهای پایانی انتخابات راه‌اندازی شود.

* جمنا یک سازوکار انتخاباتی نیست

وی با تأکید براینکه جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی یک سازوکار انتخاباتی نیست، ‌گفت: جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی قرار است پس از انتخابات نیز ادامه داشته باشد.

مدیرعامل خبرگزاری فارس ادامه داد: از ابتدا بحث این بود که اولین مجمع عالی نیروهای انقلابی شکل بگیرد و زمانی هم که هیأت مؤسس شکل گرفت آنها گفتند که قرار است مجمع عالی اول برگزار و افرادی که در معرض کاندیداتوری هستند خود را در معرض رأی مجمع عمومی قرار دهند.

موسوی اضافه کرد: در مجمع عمومی نخست نمایندگان ۱۰ نفر از افرادی که حائز رأی اکثریت بودند را برگزیدند و شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی نیز با آنها صحبت کردند و در مجمع عالی دوم به ۵ کاندیدا رسیدند که این مشخص و روشن بود.

وی با بیان اینکه افراد در معرض کاندیداتوری تا قبل از تصمیم‌گیری مجمع عالی نخست جبهه منا بیش از ۱۰ نفر بودند، گفت: در دفترچه‌ای که در مجمع عالی نخست بین اعضا توزیع شد نزدیک به دهها نفر کاندیدا بودند که از این بین ۱۰ نفر که حائز رأی اکثریت شدند در صحنه باقی ماندند.

مدیرعامل خبرگزاری فارس خاطرنشان کرد: مجمع عالی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی به اعضای شورای مرکزی در نحوه ورود به انتخابات و سازوکار رسیدن به کاندیدای نهایی وکالت دادند.

موسوی در پاسخ به این پرسش محمدعلی وکیلی مبنی براینکه آیا همه کاندیدای جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی برای رقابت در انتخابات جدی هستند، گفت: بله، علی‌القاعده همه جدی هستند و خود را نماینده طیف ۳ هزار نفره حاضر در مجامع اول و دوم جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی می‌دانند. اما در نهایت به تصمیم جبهه مردمی تمکین خواهند کرد و آن را می‌پذیرند.

وی در پاسخ به این سؤال مدیرمسئول روزنامه ابتکار مبنی براینکه آیا نامزدهای جبهه مردمی پس از ارزیابی نظرسنجی از رقابت‌ها کناره‌گیری می‌کنند، گفت: صرف نظرسنجی خام نیست بلکه شیب رشد افراد و میزان اقبال عمومی نیز در تصمیم‌گیری نهایی مؤثر خواهد بود اما آنچه جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی اعلام کرده باید نهایتاً‌ به یک نامزد برسد و همه پایبند این موضوع هستند.

مدیرعامل خبرگزاری فارس با بیان اینکه برخی از نامزدها فراتر از تشکیلات و مستقل در صحنه انتخابات حاضر شده‌اند، ‌ بیان داشت: اینکه آقای وکیلی می‌گوید جبهه مردمی در حال حاضر ۵ نامزد دارد باید بگویم که اینگونه نیست و پس از عدم ثبت نام آقای بذرپاش جبهه مردمی دارای ۴ نامزد است و آقای زاهدی در بین نامزدهای مورد حمایت جبهه قرار ندارد.

موسوی در پاسخ به این سؤال که چرا برخی از افراد از طیف اصولگرایی نامزد شده‌اند، گفت: همین‌طور که در طیف اصلاح‌طلبی افرادی همچون آقای کواکبیان، محمد هاشمی، محسن روحانی و هاشمی‌ طبعاً مستقل نام‌نویسی کرده‌اند به طور طبیعی این جریان هم افرادی اعلام کردند که فراتر از جریانات آمده‌اند اما این پروسه می‌گوید که کاری به جریانات ندارد بنابراین هرکس که اقبال بیشتری داشته باشد کاندیدای نهایی خواهد شد.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی براینکه آقای رئیسی  گفته‌اند که مستقل آمده‌اند، اظهار داشت: آقای رئیسی نگفتند که به مکانیسم جمنا پایبند نیست بلکه حرف حجت‌الاسلام رئیسی این بوده که فراتر از جریان‌ها رقابت می‌کند.

مدیرعامل خبرگزاری فارس با تأکید براینکه من سخنگوی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی نیستم، خاطرنشان کرد: جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی اعلام کرده که یک کاندیدا را معرفی می‌کند و این به معنای آن نیست که کس دیگری در صحنه نخواهد ماند.

موسوی در ادامه سخنان خود با اشاره به عدم ثبت‌نام سعید جلیلی در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: آقای جلیلی از افرادی بود که حقیقتاً برنامه داشت و یکی از با برنامه‌ترین افراد برای اداره کشور محسوب می‌شد. اما در آستانه نام‌نویسی وحدت بین نیروهای انقلاب را به هر چیز دیگری ترجیح داد.

وی با بیان اینکه سعید جلیلی جزو گزینه‌های جمنا بود اما می‌گفت که این روش را قبول ندارد، تصریح کرد:‌ علی‌رغم اینکه آقای جلیلی روش کار را قبول نداشت اما در عین حال حفظ اتحاد نیروهای انقلابی را مهم‌تر از هر چیز دیگری می‌دانست.

مدیرعامل خبرگزاری فارس به این سؤال آقای وکیلی مبنی براینکه از صحبت‌های شما اینگونه استنباط کردم که آقای جلیلی بنا دارد از سازوکار جمنا حمایت کند، گفت:‌ من چنین حرفی را نزده‌ام شما چرا حرف در دهان من می‌گذارید.

«تشکیلات را نباید با گفتمان یکی دانست. شما می‌فرمایید که جبهه اصلاحات ۲ نفر را برای انتخابات انتخاب کرده اما آقای محمد هاشمی، کواکبیان و رهامی ثبت‌نام کردند شما که نمی‌توانید بگویید این افراد اصلاح‌طلب نیستند. بنابراین در این جبهه هم افرادی هستند که ممکن است خارج از این مجموع ثبت‌نام کرده باشند ما معتقد به این نیستیم که صرفاً جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی همه نیروهای انقلابی را در برمی‌گیرد بعضی از نیروهای انقلاب ممکن است سازوکار را قبول نداشته باشند اما در بین همه نیروهای انقلابی و اصولگرایان در اینکه این دولت باید تغییر کند شکی ندارم. همه خود را متعهد به این قضیه می‌دانند و ثبت‌نام نکردن آقای جلیلی نیز به دلیل اعتقاد به تغییر وضعیت موجود بود. بنابراین تقریباً تمام کاندیداهای اصولگرایی که ثبت‌نام کردند فارغ‌ از اینکه چه تشکیلاتی دارند نسبت به تغییر دولت و اینکه یک نفر باید در صحنه حضور داشته باشد باور دارند اما اینکه چه کسی کاندیدای اصلی باشد جای بحث دارد.»

مدیرعامل خبرگزاری فارس در پاسخ به این سؤال وکیلی مبنی براینکه آیا شما احمدی‌نژاد را جزو اردوگاه اصولگرایی می‌دانید یا خیر، گفت: شما گفتید که آقای ناطق جزو مراجع اصلاح‌طلبان هستند این چه اصولگرایی است که تبدیل به مرجع اصلاح‌طلبی می‌شود. در مورد آقای احمدی‌نژاد هم ایشان صراحتاً گفته‌اند که متعلق به اصولگرایان نیستند.

موسوی در واکنش به این صحبت مدیرمسئول روزنامه ابتکار مبنی براینکه شما اصولگرایان با چه پارامتری می‌گویید که احمدی‌نژاد اصولگرا نیست، گفت: با همان پارامتر که هاشمی زمانی عالیجناب سرخ‌پوش معرفی می‌کند و بعد تبدیل به مرجع فکری می‌شود و یا با همان پارامتر که آقای ناطق نوری را در سال ۷۸ با آن شدت می‌کوبند و بعد تبدیل به مرجع فکری اصلاح‌طلبان می‌شود.

وی افزود: اصلاح‌طلبان در مورد همین آقای لاریجانی چه فحاشی‌هایی که صورت دادند و صداوسیما را سیمای لاریجانی معرفی کردند اما امروز با احترام از لاریجانی یاد می‌کنند و ایشان را جزو مراجع فکری خود می‌دانند. پس بفرمایید که جریان اصولگرایی امروز مرجع فکری اصلاح‌طلبان شده است که البته ما از این قضیه خوشحال می‌شویم.

به اعتقاد مدیرعامل خبرگزاری فارس این حرکات در فضای سیاسی  منبعث شده از تحول فکری نیست بلکه ناشی از قدرت‌طلبی است.

موسوی دفاع از ولایت فقیه، مبارزه با استکبار و ماندن در خط امام (ره) را شاخص جریان اصولگرایی عنوان و تأکید کرد: کسانی که در این چارچوب هستند اصولگرایی بودن‌شان ادامه دارد و کسانی که می‌خواهند از این مسیر خروج کنند خود به خود فاصله می‌گیرند و نیازی به متر و معیار سیاسی نیست.

وی در مورد ثبت‌نام محمد هاشمی در رقابت‌های انتخاباتی نیز گفت: آقای محمد هاشمی از گذشته انتقادی نسبت به جریان اصلاحات داشتند و همواره فاصله انتقاداتی با این جریان را حفظ کردند و به دلیل برخی سمت و سویی اصلاح‌طلبان حزب کارگزاران از این حزب جدا شدند.

مدیرعامل خبرگزاری فارس افزود: آقای محمد هاشمی در دولت اصلاحات نیز به دلیل مواضع و حملات دوم خردادی‌ها نسبت به مرحوم آیت‌الله هاشمی مواضع انتقادی زیادی داشت.

موسوی با بیان اینکه به اعتقاد بنده نام‌نویسی محمد هاشمی در انتخابات هماهنگ با جبهه اصلاحات نیست، گفت: به اعتقاد من آقای محمد هاشمی با حضور در رقابت‌های  بنا دارد فاصله انتقادی خود را با دولت و جریان اصلاحات حفظ کند اما اینکه در آینده به نفع آقای روحانی کنار می‌رود یا در صحنه می‌ماند را زمان مشخص می‌کند.

وی در پاسخ به این پرسش مجری مبنی براینکه اصولگرایان با چه شعاری در این انتخابات شرکت می‌کنند، گفت: معتقدم مهم‌ترین و اصلی‌ترین دغدغه جریان اصولگرا و کاندیداهای آن و بسیاری از صاحب‌نظران و تحلیلگران مسئله اقتصاد است.

مدیرعامل خبرگزاری فارس در همین رابطه افزود: مردم دچار مشکلات عدیده اقتصادی هستند و مسئولان نیز بر پدیده رکود و بیکاری اذعا۲ن دارند.

موسوی با بیان اینکه آقای روحانی در ابتدای شکل‌گیری دولت خود وعده‌های متعدد اقتصادی دادند، گفت: تصور آقای روحانی این بود که با حل بعضی مسائل در سیاست خارجی مشکلات اقتصادی هم حل می‌شود لذا تلاشی در عرصه اقتصاد نکردند و با اینکه دولت دو بار بسته خروج از رکود ارائه کرد اما بسیاری از کارخانه‌ها تعطیل شدند.

وی تأکید کرد که شعارهای همه کاندیداهای مطرح جریان اصولگرا در رقابت‌های انتخاباتی کار و اشتغال است. بنابراین وضعیت اقتصادی کشور به مرحله‌ای رسیده که شاید کشور را دچار آسیب کند.

مدیرعامل خبرگزاری فارس ادامه داد: نظرسنجی دستگاه‌های مختلف کشور نشان می‌دهد که بزرگترین مطالبه مردم از رئیس جمهور رفع مشکلات اقتصادی است.

موسوی با بیان اینکه امروز شرایط کشور شرایط دشواری است، بیان داشت: برخی‌ها بنا داشتند با مسئله برجام اکثر مشکلات را حل کنند اما امروز با گذشت قریب به یک و نیم سال از اجرای برجام هیچ اتفاقی نیفتاده است و دولت فعلی برنامه‌ای برای استفاده از شرایط پسابرجامی که تعریف می‌کرد، ندارد.

وی در پایان گفت:‌اگر مأموریت دولت روحانی را امضای برجام تلقی کنیم باید دولتی روی کار بیاید تا با استفاده از ظرفیت جوانان انقلابی وضعیت کشور را تغییر دهد.