شناسهٔ خبر: 135407 - سرویس سیاست
منبع: هفته نامه نماینده

نماینده از حواشی ثبت نام نامزدهای ریاست جمهوری و خوشحالی دولت از حضور برخی چهره ها گزارش می دهد

ناکارآمدی دولت زیر سایه هیاهوی ثبت نام ها

روحانی صف طویل نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم مقابل ستاد انتخابات کشور در حالی به سوژه خبری رسانه‌های داخلی و خارجی بدل شده که با موضع‌گیری نهادهای نظارتی و اجرایی انتخابات مشخص شد اغلب ثبت‌نام‌کنندگان فاقد ویژگی‌های لازم برای رجل سیاسی بودن هستند.

هفته نامه«نماینده»/ با دستور «عبدالرضا رحمانی‌فضلی» ثبت‌نام داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری در محل ستاد انتخابات کشور به مدت پنج روز در وزارت کشور برگزار شد؛ امروز (۲۶ فروردین) نیز آخرین روز ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری است.

نمایندگان اصحاب رسانه حضوری فعال در ساختمان فاطمی داشتند ازاین‌رو اخبار و رویدادها به‌سرعت در رسانه‌ها و فضای مجازی منتشر می‌شد؛ حضور پررنگ رسانه‌های داخلی و به‌خصوص خارجی به حدی بود که میز سالن کنفرانس ستاد انتخابات با لوگوی شبکه‌های مختلف خبری پوشانده شده بود. همین مسئله باعث شد مسئولان ستاد انتخابات از رسانه‌ها بخواهند لوگوهای خود را کنار بگذارند.

«سیدمصطفی میرسلیم» که به‌عنوان نامزد حزب موتلفه در انتخابات معرفی شده در اولین روز ثبت‌نام، خود را با لباس کارگری به ستاد انتخابات وزارت کشور رساند و در انتخابات ثبت‌نام کرد. عصر همان روز مهدی خزعلی محکوم فتنه سال ۸۸، قاسم شعله‌سعدی «نماینده ادوار مجلس» که پیش‌ازاین در انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کرده و صلاحیت او احراز نشده بود و همچنین خسرو نصیرزاده «دبیرکل مجمع متخصصین ایران» با حضور در وزارت کشور اعلام کاندیداتوری کردند.

روز دوم ثبت‌نام حاشیه‌های جالبی رقم خورد، حاشیه‌هایی که کارگردان آن احمدی‌نژاد بود. چهارشنبه هفته گذشته مسعود زریبافان «معاون سابق رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید»، محمود احمدی‌نژاد، حمید بقایی، محمدعلی پورمختار عضو کمیسیون قضایی مجلس دهم و موسی‌الرضا ثروتی از جمله چهره‌های شاخصی بودند که داوطلب انتخابات ریاست جمهوری شدند.

فرزند مرحوم آیت‌الله کاشانی و نماینده دوره‌های اول و دوم مجلس شورای اسلامی هم عصر دومین روز از ثبت‌نام داوطلبان انتخابات خود را به میدان فاطمی رساند و در انتخابات ثبت‌نام کرد.

رئیس‌جمهور سابق برخلاف توصیه چندی پیش رهبری، با حضور در ستاد انتخابات کشور برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۶ نام‌نویسی کرد. حضور محمود احمدی‌نژاد در ستاد انتخابات وزارت کشور هم با حاشیه جالبی همراه بود، او پس از ثبت‌نام در جمع خبرنگاران مستقر در وزارت کشور قرار گرفت و به سؤالات آن‌ها پاسخ داد.

رئیس‌جمهور سابق که دل پُری از رسانه‌ها پس از برگزاری نشست خبری خود داشت ترجیح می‌داد کوتاه به سؤالات پاسخ دهد، او که اصلاً به تذکر مجری برنامه توجه نمی‌کرد به یکی از رسانه‌های حاضر در ستاد توهین کرد و گفت: رسانه نیست، چماقه!

او خطاب به این خبرنگار گفت: شما اگر رسانه هستید باید سؤال و جواب را با هم منتشر کنید، متأسفم که بگویم در کنفرانس خبری که اخیراً برگزار کرده بودیم رسانه‌هایی داشتیم که سؤال خود را نشر دادند اما پاسخ من را منتشر نکردند و اسمشان هم رسانه است.

پس از ورود و اعلام خبر کاندیداتوری احمدی‌نژاد در انتخابات موج خبری در رسانه‌ها به‌ویژه رسانه‌های خارجی و برخی از رسانه‌های داخلی ایجاد شد. باید این پرسش مطرح شود «این موج‌سازی به نفع چه کسی و کسانی تمام شد؟»

آنچه روشن است، این فضا به نفع رئیس دولت کنونی خواهد بود چرا که روحانی باید باقی بماند تا احمدی‌نژاد هم بتواند که باقی بماند و این بقا در طرح پررنگ خود در عرصه سیاسی انتخابات و زنده کردن دوقطبی فراهم خواهد شد که پیش‌ازاین از شکل دادن آن نفی شده بود تا به‌این‌ترتیب روحانی پیروز میدان باشد و فرصتی برای تنفس احمدی‌نژاد و جریان منحرف حامی وی فراهم آید.

سیدمحمدجواد ابطحی «نماینده مجلس» هم ثبت‌نام احمدی‌نژاد در انتخابات را به نفع روحانی دانست و گفت: همچنان که نامه اسفندیار رحیم مشایی به رئیس دولت اصلاحات نشان می‌دهد، احمدی‌نژاد بیشتر نظرش بر این است که اصولگرایان قوه مجریه را به دست نگیرند، زیرا با اصلاح‌طلبان بهتر می‌تواند ارتباط برقرار کند.

همچنین حسام‌الدین آشنا «مشاور رئیس‌جمهور» با کنایه، از ثبت‌نام احمدی‌نژاد استقبال کرد و در صفحه توییتر خود نوشت: امیدوارم آقای احمدی‌نژاد پاسخ عدم تمکین به توصیه علنی رهبری را از مردم بگیرد نه از شورای محترم نگهبان.

ترافیک ثبت‌نام در انتخابات به روز سوم رسید، محمد غرضی، هوشنگ امیر احمدی «رئیس شورای آمریکا-ایران»، سید مصطفی هاشمی‌طبا «رئیس اسبق سازمان تربیت‌بدنی»، علی یوسف‌پور «مدیرمسئول روزنامه سیاست روز»، علیرضا رجایی «مشاور نهاد ریاست جمهوری»، آیت‌الله سیدهاشم بطحائی نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری و از اساتید دروس عالی حوزه علمیه و حسن سبحانی «نماینده دوره‌های پنجم، ششم و هفتم مجلس شورای اسلامی و استاد اقتصاد دانشگاه تهران» با حضور در ستاد انتخابات در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کردند.

در جریان سومین روز ثبت‌نام از داوطلبان کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری (عصر پنج‌شنبه هفته گذشته) ۱۹۶ نفر به وزارت کشور مراجعه کردند که از این تعداد ثبت‌نام ۱۷۶ نفر ثبت‌نام خود را به‌طور کامل انجام دادند که ۱۱ نفر زن و بقیه مرد بودند.

اخبار ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها داشت، بخصوص افرادی که خود را سوژه رسانه‌ها کرده بودند. از روز نخست تا پایان فرآیند طی شده برای ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری به غیر از چهره‌های شاخص و صاحب‌نام، عوام، بازیگران، بازنشستگان، دو برادر دوقلو، پیرمرد ۸۹ ساله‌ نوجوان ۱۷ ساله و دانشجویی که خود را دهه ۶۰ نامیده بود داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری شدند. این رفت‌وآمدهای زیاد با واکنش وزارت کشور و شورای نگهبان روبه‌رو شد.

آیت‌الله احمد جنتی «دبیر شورای نگهبان» هفته گذشته در ابتدای جلسه اعضای شورای نگهبان با اشاره به آغاز ثبت‌نام داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری، گفت: «در روز اول ثبت‌نام ۱۲۶ نفر به‌عنوان داوطلب ریاست جمهوری ثبت‌نام کرده‌اند درحالی‌که اغلب این افراد شرایط لازم را دارا نیستند.»

وی تصریح کرد: حضور افرادی که حتی سواد اندکی دارند و کمترین شرایط را برای پذیرش هر مسئولیتی دارند به‌عنوان داوطلب ریاست جمهوری تنها موجب زحمت نهادهای اجرائی و انقلابی می‌شود.

علی‌اصغر احمدی «رئیس ستاد انتخابات کشور» هم در جمع خبرنگاران مستقر در وزارت کشور به شرایطی که داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری باید برخوردار باشند اشاره کرد و گفت:‌ از متقاضیان انتخابات می‌خواهم که بدانند برای چه کاری ثبت‌نام می‌کنند.

علیرضا نیلچی مدیرکل امور اجرایی انتخابات شورای نگهبان نیز روز پنجشنبه در حاشیه بازدید از ستاد انتخابات وزارت کشور، با بیان اینکه آمار بالای ثبت‌نام‌ها نشان از این دارد که عمده افرادی که ثبت‌نام می‌کنند واجد شرایط ذکر شده قانونی نیستند، گفته بود: ثبت‌نام‌های زیاد دارای تبعاتی برای کشور است.

«صف طویل نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم در مقابل ستاد انتخابات کشور در حالی به سوژه خبری رسانه‌های داخلی و خارجی بدل شده که با موضع‌گیری نهادهای نظارتی و اجرایی انتخابات مشخص شد اغلب ثبت‌نام‌کنندگان فاقد ویژگی‌های لازم برای رجل سیاسی بودن هستند بنابراین آیا قانون انتخابات ریاست‌جمهوری نیازمند اصلاح نیست؟»