شناسهٔ خبر: 135277 - سرویس سیاست
منبع: تسنیم

دیپلماسی فعال ستادکل نیروهای مسلح در موضوع سوریه

سرلشکر باقری "مذاکرات تلفنی و فوری رئیس ستادکل نیروهای مسلح با سران نظامی کشورهایی مثل روسیه برای حل بحران سوریه، هماهنگی قابل توجهی در جبهه‌های نبرد با تروریست‌ها درپی داشته است."

به گزارش«نماینده»  ارتش آمریکا بامداد روز جمعه در اقدامی خلاف قوانین داخلی این کشور و متناقض مقررات بین‌المللی، ۵۹ فروند موشک کروز تاماهاک به سوی پایگاه هوایی الشعیرات در شرق استان حمص و در مسیر جاده حمص - تدمر شلیک  کرد.

طبق اعلام ارتش سوریه، در جریان این اقدام غیرقانونی دولت آمریکا که ترامپ رسماً فرمان آن را صادر کرده است، چندین فروند جنگنده میگ ۲۳ و سوخو ۲۲ متعلق به نیروی هوایی ارتش سوریه منهدم و تعدادی از مخازن سوخت و شیلترهای پایگاه هدف موشک‌های کروز آمریکایی قرار گرفت.

ساعتی پس از این اقدام خلاف قانون آمریکایی‌ها، ایران و تعدادی از کشورهای منطقه و جهان، این تهاجم ارتش آمریکا را محکوم کرده و کشورهای روسیه و بولیوی نیز خواستار جلسه فوری شورای امنیت سازمان ملل شدند.


پایگاه هوایی الشعیرات در شرق حمص - ساعتی پس از تهاجم موشکی آمریکا

اما یک روز پس از این تهاجم و شلیک ۵۹ فروند موشک کروز به سوی یک پایگاه نظامی ارتش سوریه که مهمترین وظیفه‌اش پشتیبانی از نبرد زمینی با تروریست‌ها در جبهه‌های مختلفی از جمله تدمر، حمص، حماه و ادلب بوده است، سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در  تماسی تلفنی با ژنرال والری گراسیموف رئیس ستادکل نیروهای فدراسیون روسیه، تهاجم موشکی آمریکا به خاک سوریه را بررسی و درباره تحولات این کشور، با یکدیگر هماهنگی‌هایی انجام دادند.

در این گفت‌وگو سرلشکر باقری و ژنرال والری گراسیموف، ضمن محکوم کردن تهاجم موشکی آمریکا به پایگاه هوایی الشعیرات در سوریه، آن را تجاوز قطعی و آشکار به یک کشور مستقل دانستند که با برنامه‌ریزی‌های قبلی و با هدف کند کردن روند پیروزی‌های ارتش سوریه و متحدان آن و تقویت روحیه تروریست‌ها و حامیان آنها، انجام شده است.

رؤسای ستادکل نیروهای مسلح ایران و روسیه همچنین با تاکید بر عزم و اراده ایران و روسیه در مقابله با تروریست‌های تکفیری، حادثه شیمیایی خان شیخون را یک حادثه مشکوک قلمداد کرده و خواستار اجرای پیشنهاد دولت سوریه مبنی بر تشکیل یک کمیته حقیقت‌یاب بی‌طرف و تحقیق میدانی از حادثه خان شیخون شده و تاکید کردند که، "مبارزه با تروریسم ادامه یافته و عملیات‌ها علیه تروریست‌ها در سوریه تشدید خواهد شد. "

سرلشکر باقری و ژنرال گراسیموف در این گفت‌وگوی تلفنی، بر ادامه همکاری‌های دو کشور با دولت و ارتش سوریه تا شکست کامل تروریست‌ها و حامیان آنها در این کشور تاکید کردند.

غیر از این گفت‌وگوی تلفنی مهم میان رؤسای ستاد کل نیروهای مسلح ایران و روسیه، سرلشکر باقری با سپهبد علی ایوب رئیس ستادکل نیروهای مسلح سوریه نیز تلفنی رایزنی کرد تا هماهنگی بیشتری میان ایران، روسیه و سوریه در مواجهه با اقدام خلاف قانون آمریکا، صورت بگیرد.

در این تماس تلفنی، سرلشکر باقری، حادثه هولناک شیمیایی خان شیخون را حادثه‌ای مشکوک و توطئه‌ای ضددولت و ملت سوریه نامیده و اعلام کرده است: مانند شما و روسیه معتقدیم تحقیق و بررسی میدانی آن با تعیین یک گروه بی‌طرف ضروری است و می‌تواند حقانیت مقاومت برابر این تهاجم بی‌رحمانه را اثبات کند.

رئیس ستادکل نیروهای مسلح کشورمان، تهاجم موشکی آمریکایی‌ها به سوریه را تلاش کاخ سفید و هم‌پیمانان برای توسعه تجاوزگری و احیای تروریست‌ها دانسته و در تکمیل گفت‌وگوی تلفنی با رئیس ستادکل نیروهای مسلح که در آن بر تشدید حملات علیه تروریست‌ها تاکید کرده بود، خطاب به رئیس ستادکل نیروهای مسلح سوریه گفت که، "ملت و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران حمایت از مقاومت و رزمندگان سوریه برابر تروریست‌های تکفیری و مورد حمایت قدرت‌های استکباری را افتخار خود می‌داند و اطمینان دارند دولت و ملت سوریه سرانجام بر تروریست‌ها فائق خواهند آمد. "

پیش از این نیز، سرلشکر باقری موضوع بحران در سوریه را در دیدارهای مختلفی با سران نظامی سایر کشورها، مورد بحث قرار داده و ضمن اعلام رسمی مواضع ایران در حوزه سوریه، عراق  و چگونگی نبرد با داعش، تاکید کرده بود که هر گونه مداخله خارجی در بحران سوریه، باید با مجوز دولت رسمی و قانونی این کشور باشد.

او چندی پیش در دیدار با وزیر دفاع چین در تهران هم گفته بود: به طرف چینی اعلام شد، حاکمیت ملی کشورها برای ما اهمیت حیاتی دارد و لذا جمهوری اسلامی ایران آماده است تا تجربیاتی را که در همکاری مشترک با دولت‌های محترم سوریه و عراق بدست آورده و یا تجربیاتی را که در برقراری و توسعه امنیت در مناطق مختلف مرزی جمهوری اسلامی حاصل شده را در اختیار کشور چین قرار دهد.


در پایگاه الشعیرات، جنگنده‌های سوخو ۲۲ و میگ ۲۳ مستقر بوده‌اند

مذاکرات تلفنی و فوری رئیس ستادکل نیروهای مسلح  با سران نظامی کشورهای مهم و تاثیرگذار منطقه به خصوص روسیه برای حل بحران سوریه، که بازتاب بسیار زیادی در محافل خبری و رسانه‌ای جهان داشته، هماهنگی قابل توجهی در جبهه‌های نبرد با تروریست‌ها درپی داشته است و حالا براساس آنچه که میان طرفین اعلام  شده، حملات علیه تروریست‌ها در سوریه پس از تهاجم موشکی اخیر آمریکا، تشدید خواهد شد، چیزی که از روز جاری آغاز شده و نیروی هوایی ارتش سوریه از همان پایگاه الشعیرات که جمعه هدف موشک‌های آمریکایی قرار گرفته بود، حملات سنگینی را علیه مواضع تروریست‌ها آغاز کرده است.