شناسهٔ خبر: 135172 - سرویس سیاست
منبع: هفته نامه نماینده

با برگزاری دومین مجمع عمومی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی و تعیین نامزدهای انتخابات ریاست جهوری

دعوت های مردم نتیجه داد

کاندیدا دستور دومین مجمع عمومی، انتخاب ۵ گزینه برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۶ تعیین شد از این رو تعدادی از نامزدهای عضو فهرست «جمنا» به شهر آفتاب آمده بودند تا به تشریح دیدگاه‌ها و برنامه‌های خود بپردازند.

به گزارش هفته نامه «نماینده»  پنجشنبه هفته گذشته دومین مجمع عمومی جبهه مردمی نیروهای انقلاب در جنوبی‌ترین نقطه شهر و نزدیک‌ترین فاصله به مرقد پیشوایی که تنها اعتمادش بر مردم بود برگزار شد.
دستور دومین مجمع عمومی، انتخاب ۵ گزینه برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۶ تعیین شد از این رو تعدادی از نامزدهای عضو فهرست «جمنا» به شهر آفتاب آمده بودند تا به تشریح دیدگاه‌ها و برنامه‌های خود بپردازند.
همچنین در مجمع عمومی جبهه مردمی، کاندیداتوری حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی رسماً اعلام شد. سیدصولت مرتضوی که به نمایندگی از او در دومین نشست مجمع ملی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی حضور یافته بود، اعلام کرد: بنا به دعوت‌های مکرر مردمی، کاندیداتوری آقای رئیسی برای انتخابات ریاست‌جمهوری قطعی شده است و در آینده نزدیک برنامه‌های او اعلام خواهد شد.
حجت‌الاسلام محمدحسن رحیمیان رئیس شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب طی سخنانی در «بزرگ‌ترین پارلمان مردمی در کشور» از همگرایی شکل گرفته در بین نیروهای انقلاب سخن گفت و تاکید کرد: همه ۱۰ نامزد جبهه مردمی میثاق‌نامه را امضاء کرده‌اند، این نامزدها متعهد شده‌اند تا رسیدن به گزینه واحد پشتیبان جبهه مردمی نیروهای انقلاب باشند.
وی با اشاره به عدم حضور آقای رئیسی در این جلسه، گفت:‌ جناب آقای رئیسی قرار بود در جلسه مجمع حضور پیدا کند، اما به دلیل وقوع زلزله خراسان در این جلسه حضور پیدا نکرد و پیام خود را به مجمع ارسال کرد.
متن پیام حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی به شرح زیر است: «بسم الله الرحمن الرحیم / «برگزاری دومین مجمع ملی جبهه نیروهای انقلاب اسلامی گامی ارزنده در راستای وحدت و انسجام نیروهای انقلابی است.
قصد اینجانب حضور در جمع باشکوه نیروهای انقلاب اسلامی در دومین مجمع ملی بود اما به لحاظ حادثه غیرمترقبه زلزله استان خراسان ضرورت دارد در کنار مردم متدین این دیار باشم، لذا بدینوسیله مراتب تشکر خود را از حسن اعتماد اعضای محترم جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی اعلام نموده و آرزو می‌کنم در اولین فرصت به توفیق زیارت دوستان انقلابی نائل آیم.»
محمدباقر قالیباف هم غایب دیگر مجمع عمومی بود، او نیامد اما بار دیگر حمایت خود را از تصمیم نیروهای انقلاب اعلام و تاکید کرد: بنده را همه سروران می‌شناسند به همین جهت نیازی به حضور ندیدم؛ اما در عین حال حمایت خود را نسبت به روند کار و تعهد نسبت به روند جبهه در صورت نامزدی دارم. جایگزین کردن رئیس جمهوری مناسب به جای رئیس جمهور فعلی ضرورتی انکار ناپذیر برای مردم است.
پیام محسن رضایی هم خطاب به شرکت‌کنندگان در دومین مجمع عمومی جبهه مردمی، تمکین به تصمیم نهایی این تشکل در انتخابات سال ۹۶ بود.
پس از سخنرانی حجت‌الاسلام رحیمیان و ارائه گزارش مهدی محمدی «عضو شورای مرکزی» به دومین مجمع عمومی جبهه منا نوبت به سخنرانی نامزدهای ریاست‌جمهوری رسید.
مهمترین محورهایی که کاندیداهای عضو فهرست در دومین مجمع عمومی مطرح کردند بدین شرح است:
مهرداد بذرپاش: قرار بود دیپلماسی به اقتصاد کشور یارانه بدهد، اما امروز بازار ما که ناموس ما است از طریق دیپلماسی به فرانسه یارانه می‌دهد؛  دولت ما به وزارت کار چین یارانه می‌دهد؛ قرارمان این بود از خود بگذریم و به مردم برسیم نه اینکه به حقوق‌های نجومی برسیم؛ به «دولت مسئله حل کن نیازمندیم» نه «مسئله اعلام کن».
حمیدرضا حاجی بابایی: اشتغال، تولید و توانمندسازی اقشار ضعیف از اولویت‌های امروز کشور است؛ اگر می‌خواهیم مشکل تولید حل شود باید به‌طورجدی قاچاق را ریشه‌کن کنیم؛ پیروزی در انتخابات یک نقطه مثبت است، اما پاسخگویی کارآمدی در ۴ سال آینده هزاران برابر تاثیرگذارتر و نتیجه‌بخش تر است.
علیرضا زاکانی: آقای رئیس‌جمهور باید بگوید چرا دولت دست مفسدان اقتصادی را برای تعرض به بیت‌المال باز گذاشت؟ امروز روز حساب رئیس‌جمهور است، نه روز انشاء خواندن؛ دولت به بهانه کاهش تورم کشور را به رکود و مرگ مغزی فرو برده است؛ پتانسیل کشور در حوزه پتروشیمی به گونه‌ای است که دو و نیم میلیون شغل پایدار می توان با فعال کردن آن ایجاد کرد، حالا در چنین شرایطی دولت یک میلیون تن کاهش تولید داشته است!؛ ۶۰ درصد نام‌های سال‌ها به شعارهای اقتصادی اختصاص دارد؛ چرا ما باید در جا بزنیم؟ مقابله با فساد اولین اولویت برای رفع موانع و بهبود رشد اقتصادی است.
رستم قاسمی: کشور «به همت دولتِ پیر» تعطیل شده است؛ دیپلماسیِ التماسی چرخ زندگی مردم را از کار انداخته است.
ضرغامی: سه گروه از کارشناس‌ترین دوستانم را مسئول کردم تا مسائل اولویت‌دار کشور را بررسی کنند، این کار انجام شده و نتایج خوبی داشته است، درباره حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاست خارجی و داخلی با اولویت ۲۰ مورد طراحی و اقدام عاجل را انجام دادم؛ برای انتخابات۹۶ تعداد زیادی صفحه مجازی خریده‌اند.
سخنرانی کاندیداهایی که در مجمع عمومی جبهه منا شرکت کرده بودند به پایان رسید و غلامعلی حدادعادل شروع به سخنرانی کرد. او با بیان اینکه دولت کنونی دارای مشکلاتی است، تاکید کرد: جریان ثروت و قدرت جایگاه‌هایی در دولت یازدهم گرفتند.
حدادعادل سپس به «اعتدال» که گفتمان دولت یازدهم است هم اشاره کرد و اظهارداشت: اعتدال همان اندازه مبهم بود که اصلاحات مبهم بود، اعتدال را نه کسی فهمید و نه کسی باور کرد.
سخنرانی‌ها به پایان رسید و ساعت ۱۳ بعدازظهر روز پنجشنبه فرآیند رأی‌گیری برای انتخاب ۵ نامزد نهایی منتخب جبهه مردمی از بین ۱۰ کاندیدای معرفی شده برگزار شد و پنچ گزینه نهایی با رای اعضاء انتخاب شدند.
نمایندگان اقشار مختلف در جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی با رأی اکثریت قاطع به اعضای شورای مرکزی وکالت و اختیار دادند که نامزد نهایی را از بین ۵ گزینۀ نهایی تعیین کنند؛ بر اساس رأی‌گیری صورت گرفته، از مجموع ۲۳۷۸ رأی کسب‌شده، افراد زیر به‌عنوان ۵ کاندیدای نهایی جبهه مردمی انتخاب شدند: ۱. سیدابراهیم رئیسی با ۲۱۴۷ رأی ۲. علیرضا زاکانی با ۱۵۴۶ رأی ۳. مهرداد بذرپاش با ۱۴۰۴ رأی ۴. محمدباقر قالیباف با ۱۳۷۳ رأی ۵. پرویز فتاح با ۹۹۴ رأی.
البته پرویز فتاح علیرغم انتخاب از سوی مجمع عمومی عمومی جبهه مردمی نیروهای انقلاب، ضمن تشکر از اعضای جبهه، اعلام کناره گیری کرد.
«رئیسی» کیست؟
حجت‌الاسلام‌ سیدابراهیم رئیسی که قرار است وارد میدان رقابت با حسن روحانی شود و ۱۲ سال از وی جوان‌تر است، کیست؟
وی در دوران طولانی‌مدت حضور در قوه قضائیه و تجربه سمت‌های کلان مدیریتی این قوه، بیشتر تحت تاثیر جایگاه حقوقی و قضائی خود واقع شد و کمتر دیده می‌شد؛ اما پس از انتصاب به عنوان تولیت آستان قدس رضوی، عملاً عیار یک مدیر ارشد و تراز انقلابی را به منصه ظهور رسانده است.
دیدارهای گسترده و چهره به چهره تولیت آستان قدس رضوی با نخبگان، اساتید و چهره‌های فکری و فرهنگی در مناسبات و موقعیت‌های مختلف قطعاً در جامعیتِ نگاه و رویکرد گفتمانی حجت‌الاسلام رئیسی برای پیشبرد برنامه‌های آستان قدس رضوی بی‌تاثیر نبوده است.
حضور ساده و به دور از مناسبات حکومتی در میان مردم و زائران حرم رضوی، حضور پرحجم در مراسمات و یادواره‌های شهدا و دیدار با خانواده‌های شهدا، سرکشی مداوم از بخش‌های مختلف و بعضاً مغفول‌مانده داخل سازمانی و همچنین حضور و سخنرانی بیادماندنی در هیئت مهاجران افغانستانی مقیم مشهد مقدس و سفر به خوزستان که در نوع خود ابتکاری به‌جا است، زمینه‌ساز افزایش اعتماد مردمی به این نهاد مقدس شد.
موج دعوت از حجت‌الاسلام رئیسی برای حضور در آوردگاه انتخابات ۹۶ اواسط اسفندماه سال گذشته آغاز شد و تا اواسط فروردین سال جاری ادامه داشت.
علاوه بر شکل‌گیری کمپین کشوری دعوت از حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، برخی از تشکل‌های سیاسی و شخصیت‌های شاخص و صاحب‌نام نیز به حمایت از «رئیسی» پرداختند.

فعالان حزبی: 
حمیدرضا ترقی «عضو شورای مرکزی حزب موتلفه» که تشکل متبوعش در انتخابات با نامزد حزبی (میرسلیم) وارد صحنه شده است «رئیسی» را گزینه مقبول معرفی می‌کند و می‌گوید: آقای رئیسی محل وفاق است و می‌تواند آن وحدتی را که اصولگرایان مد نظر دارند محقق کند.
همین پرسش از حجت‌الاسلام پژمانفر «عضو شورای مرکزی جبهه پایداری» مطرح شد که او پاسخ داد: تا زمانی که کسی اعلام حضور نکرده باشد ما در مورد او اظهار نظر نمی‌کنیم. البته آقای رئیسی مقبولیت بسیار خوبی دارند و مردم ایشان را شخصیتی ولایی و اصولگرا به معنای جامع می‌دانند و ما هم همین اعتقاد را داریم.

چهره‌های شاخص:
آیت‌الله نوری همدانی، این مرجع تقلید در دیدار با تولیت آستان قدس رضوی او را از مدیران موفق معرفی کرد و خطاب به حجت‌الاسلام رئیسی گفت: الحمدلله شما چه در دوران مسئولیت‌های گذشته چه در زمان حاضر یک مدیر موفق بوده‌اید و از نظر تقوا و اخلاق و انقلابی بودن از شخصیت‌های برجسته هستید.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین قرائتی معتقد است: از جناب آقای رئیسی به عنوان عالم بزرگوار، انقلابی فعال و دلسوز و خط‌شکن تشکر می‌کنم؛ هم‌اکنون مشکل ما این است که خط‌شکن نداریم.
حجت‌الاسلام حاجتی «امام جمعه موقت اهواز» : آیت‌الله رئیسی، سرباز و سردار مخلص سپاه ولایت است. اگر مردم از شما درخواستی داشتند و درخواستی دارند برای حضور در صحنه‌های خطیر انقلاب و دفاع از اسلام، انقلاب و خون شهدایی که به زیارتشان شتافتید این درخواست را رد نکنید.
حجت‌الاسلام پناهیان: خدمت آقای رئیسی رسیده بودم، احساس کردم سالهاست که ایشان یک شخصیت فرهنگی است و تمام سابقه ایشان در مسائل فرهنگی صرف شده است؛ دقیق مسائل را دیدند. واقعاً قلبم به عنوان طلبه‌ای که دغدغه فرهنگی دارد آرام شد.