شناسهٔ خبر: 134687 - سرویس مجلس
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اظهار نظر بهارستان نشینان درباره شعار سال ۹۶

رشد اشتغال نیازمند اجرای دقیق برنامه ششم است/ ضعف دولت در تولید و سرمایه گذاری همچنان پابرجاست

اقتصاد مقاومتی تعدادی از بهارستان نشینان درباره شعار سال ۹۶"اقتصاد مقاومتی: تولید و اشتغال" اعلام موضع کردند.

به گزارش«نماینده»، حضرت آیت الله خامنه ای"رهبر معظم انقلاب اسلامی" در پیامی به‌مناسبت آغاز سال ۱۳۹۶ با آرزوی سالی همراه با برکت، امنیت و رفاه برای مردم ایران و مسلمانان جهان، سال جدید را سال «اقتصاد مقاومتی: تولید- اشتغال» نامگذاری کردند.

با اعلام شعار سال ۹۶، تعدادی از بهارستان نشینان درباره اقتصاد مقاومتی و اهمیت تولید و اشتغال اعلام موضع کردند.

**اقتصاد مقاومتی در سال ۹۵ به معنای واقعی در برنامه کاری کشور قرار نگرفت

حمیدرضا حاجی بابایی نماینده مردم همدان،   با اشاره به شعار (اقتصادی مقاومتی- تولید و اشتغال) که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد، گفت: تلخی های سال ۹۵ که عبارت بود از تبعیض و عدم عدالت و گرانی و مشکلاتی که مقام معظم رهبری فرمودند ما را به این مسیر رهنمود می کند که راهی جز اقتصاد مقامتی نداریم.
وی افزود: معتقدم در سال گذشته اقتصاد مقاومتی به معنای واقعی در برنامه کار کشور قرار نگرفت.
حاجی بابایی با اشاره به رفع نرخ ۸ دهمی بیکاری در برنامه ششم توسعه گفت: این در حالی است که دولت اگر قصد دارد به دغدغه رهبری جامع عمل بپوشاند باید علاوه بر ایجاد یک میلیون و ۲۰۰ هزار شغل در سال  به این آمار اضافه کند. که بنده معتقدم این اقدام قطعا شدنی است و نیاز به اجرای دقیق برنامه ششم، رفع بی عدالتی از کارکنان دولت، اعتقاد به خود و سایر موارد دارد و در یک کلام کشور برای رسیدن به این هدف باید بسیج شود.
عضوکمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی یک نسخه برای بکار گیری تمامی منابع داخلی و خارجی در کشور است و در واقع به رشد تولید در کشور اشاره داشته و جهت گیری به سمت عدالت اجتماعی را پیگیری می کند لذا معتقدم ما در بحث گرانی ها هیچ راهی جز اینکه به اقتصاد مقاومتی توجه کنیم نداریم.
**تاجگردون: توجه به سرمایه گذاری خارجی کاستی‌های اقتصاد ایران را جبران می‌کند
"غلامرضا تاجگردون" رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به شعار (اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال) که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد، گفت: شعارهای چند سال اخیر مقام معظم رهبری همگی دریک راستا بوده و تکمیل کننده هم هستند.
وی افزود: شاخص های اقتصادی نشان می دهد که ما برای برون رفت از شرایط کنونی هم باید به تولید ملی و هم به تعارضاتی که در اقتصاد ایران در زمینه رشد و اشتغال وجود دارد، توجه کنیم.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: معتقدم حجم سرمایه گذاری مورد نیاز برای رهایی از بحران اقتصادی موجود بیانگر این است که ما باید به ظرفیت های داخلی توجه و همچنین شرایط مناسبی برای سرمایه گذاری داخلی و خارجی فراهم کنیم.
تاجگردون ادامه داد: به نظر بنده سرمایه گذاری منابع موجود بهترین راهکار برای بهبود سرانه اشتغال است و در این راستا سیستم بانکی باید در برخی موارد اصلاح شود، چراکه منابع سیستم بانکی عمدتا به سمت تجدید اشتغال حرکت نمی کند.  
وی با اشاره به تسهیل در ورود سرمایه گذاری خارجی به کشور تا کید کرد: معتقدم کاستی های اقتصاد ایران باید از منابع بیرونی جبران شود.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا اقدام و عمل دولت در راستای توجه به اقتصاد مقاومتی در سال ۹۵ به انتظارات پاسخ داد و یا خیر؟ گفت: به نظر بنده دولت در دو اقدام عملکرد مناسبی داشت و افزایش سهم منابع مالیاتی برای تامین منابع جاری حرکت مناسبی بود و البته در زمینه تولید و سرمایه گذاری دولت هنوز ضعف دارد که این امر جوابگوی نیازها نبوده و همچنان با اهداف مد نظر رهبری فاصله دارد.
**افزایش فاصله طبقاتی در سال ۹۵
"محمدرضا رضایی‌کوچی" هم با اشاره به انتخاب شعار اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال از سوی مقام معظم رهبری برای امسال گفت: مقام معظم رهبری همیشه دغدغه مسائل اقتصادی و معیشتی مردم را داشته‌اند و براین اساس از این موضوع در سال ۹۵ به تلخی یاد کردند.
وی با بیان اینکه اقشار متوسط رو به پایین روزگار سختی را می‌گذرانند، ادامه داد: متاسفانه مسئولان دولتی نتوانستند در حوزه اقتصاد مقاومتی درست عمل کنند لذا باید رویکرد نظام و دولت براساس زندگی این قشر از جامعه با برنامه‌ریزی دقیق‌تر پیش برود.
نماینده مردم جهرم تصریح کرد: ایجاد کسب و کار، اشتغال و تولید، خروج واحدهای تولیدی و کارخانجات از رکود می‌تواند در معیشت مردم تاثیرگذار باشد.  
رئیس کمیسیون عمران با تاکید براینکه متاسفانه فاصله طبقاتی در کشور بسیار بیشتر شده است، بیان داشت: امروز وضعیت متمکن‌ها بهتر و اقشار متوسط رو به پایین بدتر شده و این امر خلاف رویکرد نظام جمهوری اسلامی ایران است.
رضایی‌کوچی در ادامه افزود: دولت با برنامه‌ریزی دقیق‌تر در حوزه‌ راه‌اندازی واحدهای صنعتی، تولیدی، بهبود فضای کسب و کار و بویژه تغییر رویکرد بانک‌ها می‌تواند برای تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور موثر عمل کند.
وی تاکید کرد: تغییر رویکرد بانک‌ها یکی از اقدامات اولیه و مهم است زیرا موضوع ارائه وام، بازپرداخت‌ها و میزان سود آن‌ها برای رونق کار تولیدگران و کارخانجات ما بسیار حیاتی است.
نماینده مردم جهرم همچنین با اشاره به امنیت بی‌نظیر کشورمان با وجود مسائل منطقه‌ای گفت: مقام معظم رهبری طی سخنان خود از امنیت کشورمان و حضور گسترده مردم در صحنه‌های مختلف سیاسی و امنیتی تقدیر کردند و باید اذعان کرد که این امنیت نتیجه حمایت‌های مردمی در تمامی مراحل است.
رئیس کمیسیون عمران خاطرنشان کرد: دستگاه‌های امنیتی، بسیج و سپاه توانسته‌اند جنگ و دشمنان کشورمان را در خارج و بسیار دورتر از مرزها نگه دارند و باید با قدردانی از این امنیت، دولت فضای کشور را به سوی تحقق اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال پیش ببرد.