شناسهٔ خبر: 134655 - سرویس اقتصاد
منبع: مهر

آنچه ازدستمزد۹۶باید بدانید+جدول

دستمزد و حقوق مجموع حداقل دریافتی یک کارگر با حداقل حقوق پایه مصوب، با احتساب ملحقات در سال آینده یک میلیون و ۱۳۰ هزار تومان خواهد بود.

به گزارش «نماینده»، هفته گذشته طبق روال هر ساله، حداقل دستمزد کارگران در نهایت پس از چانه‌زنی و مذاکرات سه گروه کارگری، کارفرمایی در جلسه‌ای که بیش از ۱۲ ساعت به طول انجامید، در شورای عالی کار تعیین شد.

در نهایت حداقل حقوق سال ۹۶ برای حداقلی بگیران سال ۹۵ (پایه حقوق ۸۱۲ هزار و ۱۶۶ تومان) ۱۴.۵ درصد و برای سایر سطوح مزدی (پایه حقوق بیش از ۸۱۲ هزار و ۱۶۶ تومان) ۱۲ درصد افزایش یافت.

اما بلافاصله پس از جلسه تعیین حداقل دستمزد، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مصاحبه‌ای «حداقل دستمزد را یک میلیون و ۳۱۷ هزار تومان» اعلام کرد که نحوه محاسبه این حداقل حقوق برای بسیاری سوال برانگیز شد که این میزان چگونه محاسبه شده است. هر چند این محاسبه وزیر صحیح است اما حداقل دریافتی مورد محاسبه ربیعی، برای یک خانواده همراه با دو فرزند است.

در همین زمینه محبوب یاقوتی کارشناس رسمی دادگستری در رشته روابط کاروکارگری و تامین اجتماعی با یادآوری مصوبه شورای عالی کار در خصوص جزئیات حداقل دریافتی سال ۹۶ و محاسبات مربوطه، می گوید: بر اساس مصوبه شورای عالی حداقل مزد روزانه ۳۰۹ هزار و ۳۷۷ ریال تعیین شد که با محاسبه ۳۰ روز، حداقل حقوق پایه ماهیانه در سال آینده ۹۲۹ هزار و ۹۳۱ هزار تومان است.

وی با اشاره به اینکه حق پایه سنوات سال آینده نیز روزانه ۱۷۰۰۰ ریال در نظر گرفته شده است، گفت: پایه سنوات به کارگرانی ه  یک سال از اشتغال آنان  در همان کارگاه سپری شده باشد، تعلق می گیرد و اگر هم فردی کمتر از یکسال در کارگاهی مشغول باشد، به محض رسیدن موعد یکساله، این ردیف باید به فیش حقوقی وی اضافه شود.

این کارشناس رسمی دادگستری ادامه داد: بر این اساس حداقل دریافتی کارگران مجرد که پایه حقوق آنها، حداقل پایه مصوب (۹۲۹ هزار و ۹۳۱ تومان) باشد با جمع پایه سنواتی، حق مسکن و بن کارگری یک میلیون و ۱۳۰ هزار و ۹۳۱ تومان خواهد بود.

وی با اشاره به شرایط حق عائله‌مندی گفت: به بیمه شدگانی که حداقل ۷۲۰ روز سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشند بدون محدودیت تعداد اولاد، حق عائله مندی تعلق می گیرد و برای هر فرزند ۳ برابر حداقل مزد روزانه، حق اولاد پرداخت می شود.

یاقوتی با بیان اینکه با توجه حداقل مزد روزانه سال آینده که حدود ۳۱ هزار تومان در نظر گرفته شده، حق اولاد بر هر فرزند حدود ۹۳ هزار تومان است گفت: بر این اساس مجموع حداقل دریافتی برای یک کارگر متاهل با داشتن یک فرزند با احتساب ردیف های پایه سنوات، حق مسکن و بن کارگری حدود یک میلیون و ۲۲۴ هزار تومان و برای یک خانواده کارگر متاهل با داشتن ۲ فرزند حدود یک میلیون و ۳۱۷ هزار تومان خواهد بود.

جدول شماره ۱- پایه حقوق و سایر ردیف‌های پرداختی در سال ۹۶

عنوان

ارقام (ریال)

حداقل مزد روزانه

۳۰۹۹۷۷

حداقل حقوق پایه ماهیانه (حداقل مزد روزانه *۳۰)

۹۲۹۹۳۱۰

حق پایه سنوات (روزانه)

۱۷۰۰۰

حق مسکن

۴۰۰۰۰۰

بن نقدی

۱۱۰۰۰۰۰

حق اولاد (یک فرزند)

۹۲۹۹۳۱

نحوه مجموع حداقل دریافتی با احتساب پایه سنواتی، حق مسکن، بن کارگری و حق اولاد به شرح زیر است:

مجموع حداقل دریافتی= پایه حقوق + پایه سنواتی + حق مسکن + بن کارگری + حق اولاد

جدول شماره ۲- مجموع دریافتی حداقل بگیران در سال ۹۶

عنوان

ارقام

مجموع حداقل دریافتی مجردان

۱۱۳۰۹۳۱۰

مجموع حداقل دریافتی متاهل (تک فرزند)

۱۲۲۳۹۲۴۱

مجموع حداقل دریافتی متاهل (دو فرزند)

۱۳۱۶۹۱۷۲

حداقل دریافتی بدون بدون در نظر گرفتن مزایا، اضافه کاری، نوبت کاری(حق شیفت) محاسبه شده است.

بر اساس این گزارش، حداقل عیدی پایان سال ۹۶ برای افرادی که دوازده ماه سال را در همان کارگاه مشغول به کار باشند یک میلیون و ۸۵۹ هزار و ۸۶۲ تومان و حداکثر عیدی نیز ۲ میلیون و ۷۸۹ هزار و ۷۹۳ تومان خواهد بود.