شناسهٔ خبر: 134610 - سرویس بین‌الملل
منبع: تسنیم

قاضی فدرال در هاوایی فرمان مهاجرتی تازه ترامپ را تعلیق کرد/ ترامپ: به دیوان عالی شکایت می‌کنم

ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا، با انتقاد از حکم تعلیق فرمان مهاجرتی‌اش از سوی یک قاضی در ایالت هاوایی، آن را موجب ضعیف دیده‌شدن آمریکا خواند و اعلام کرد که دولتش دراین‌باره به دیوان عالی شکایت خواهد کرد.

به گزارش «نماینده» به نقل از «رویترز»، یک قاضی فدرال در ایالت هاوایی، روز چهارشنبه فرمان اجرایی تازه مهاجراتی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا را ساعاتی پیش از اجرای آن به طور موقت تعلیق کرده است. این فرمان سفر شهروندان ایران و ۵ کشور دیگر به آمریکا را موقتا ممنوع می‌کرد.

براین اساس، قاضی «دریک واتسون» اعلام کرده است، ایالت هاوایی نشان داده است که این فرمان تازه با بخشی از قانون اساسی (متمم اول لایحه حقوق) درخصوص جلوگیری از تبعیض مذهبی، مغایر است.

وزیر خارجه آمریکا پیشتر به خبرنگاران گفته بود، فرمان تازه مهاجرتی رئیس‌جمهوری «یک اقدام حیاتی برای تقویت امنیت ماست.»

دادستان‌های ایالت هاوایی گفته بودند، این فرمان منع سفر باعث می شود شماری از ساکنان این ایالت از امکان میزبانی اعضای خانواده خود محروم می شوند.

«داگ چین» دادستان هاوایی، پیشتر گفته بود که اگرچه فرمان اجرایی جدید رئیس‌جمهوری آمریکا «تغییراتی را با هدف پاسخ دادن به اعتراضات» به خود دیده، اما همچنان اصولا مانند فرمان قبلی است.

علاوه بر ایالت هاوایی شمار دیگری از ایالت‌ها از جمله مریلند، واشنگتن، مینه‌سوتا، اورگان، ماساچوست و نیویورک علیه این فرمان اجرایی اقدام کرده‌اند.

در همین حال، دونالد ترامپ با انتقاد از حکم تعلیق فرمان مهاجرتی‌اش از سوی یک قاضی در ایالت هاوایی، آن را موجب ضعیف دیده‌ شدن آمریکا خواند.

ترامپ اندکی بعد از اعلام حکم قاضی دریک واتسون، او را متهم کرد که حکمی سیاسی صادر کرده است.

رئیس‌جمهوری آمریکا در جمع هوادارانش در ایالت تنسی گفت که دولتش در مقابل حکم جدید خواهد ایستاد و در این‌باره به دیوان عالی شکایت خواهد کرد.

بر اساس فرمان جدید ترامپ، ورود اتباع کشورهای ایران، سودان، لیبی، سوریه، سومالی و لیبی به خاک آمریکا به مدت ۹۰ روز ممنوع شده است.

فرمان جدید رییس‌جمهوری آمریکا قراربود از امروز- پنجشنبه- اجرایی شود و پذیرش پناهجویان را نیز به مدت ۱۲۰ روز به حال تعلیق در آورده است.