شناسهٔ خبر: 134548 - سرویس بین‌الملل
منبع: تسنیم

اقتصاد ترکیه چقدر تحت تاثیر تنش روابط با اروپا قرار می‌گیرد؟

ترکیه و اروپا.jpg سیر صعودی تنش سیاسی بین ترکیه و برخی کشورهای اتحادیه اروپا، این نگرانی را ایجاد کرده است که این وضعیت بر روابط اقتصادی دو طرف تاثیر منفی داشته باشد.

به گزارش«نماینده» به نقل از پایگاه خبری عربی 21، تنش روابط سیاسی بین ترکیه و برخی کشورهای عضو اتحادیه اروپا در حالی سیر صعودی دارد که این نگرانی به وجود آمده است که ادامه این روند بر روابط اقتصادی دو طرف تاثیر منفی خواهد داشت.

این در حالی است که وزیر اقتصاد آلمان اعلام کرد با توجه به اختلاف بر سر وزیران ترک و تبیلغات انتخاباتی آنان در کشورهای اتحادیه اروپا و نیز بازداشت روزنامه نگار آلمانی- ترک تبار در ترکیه، ادامه کار با ترکیه در ارتباط با کمک های اقتصادی به آن دشوار است.

پایان بلندپروازی های اقتصادی ترکیه کجاست؟

نکته قابل توجه اینکه به گفته کارشناسان اقتصادی با در نظر گرفتن تبادل اقتصادی بین اروپا و ترکیه، این سوال مطرح است که بحران سیاسی کنونی بین دو طرف چقدر بر بلندپروازی های اقتصادی ترکیه تاثیر خواهد گذاشت؟

نکته دیگر اینکه اتحادیه اروپا بزرگترین بازار اقتصادی ترکیه به شمار می آید و از سوی دیگر ترکیه گذرگاه امن برای انتقال گاز از حوزه قفقاز به اروپا است به ویژه اینکه اروپا و آمریکا با روسیه مشکل پیدا کرده اند و روسیه از گاز طبیعی به عنوان برگه فشار در مدیریت کشمکش موجود استفاده می کند و همین وضعیت موجب شد روابط اقتصادی ترکیه با اتحادیه اروپا تقویت شود.

همچنین باید در نظر داشت که کشورهای عضو اتحادیه اروپا به ویژه آلمان بازار اصلی صادرات ترکیه به شمار می آیند به این ترتیب که در بین این کشورها آلمان در درجه نخست و انگلیس در مرتبه دوم قرار دارد.

در بخش جهانگردی نیز باید گفت که بیشتر مسافران اروپایی به ترکیه در سال 2016 را آلمانی ها و سپس انگلیسی ها تشکیل دادند.

در همین ارتباط عبدالرحمن جاموس استاد اقتصاد و مدیریت گفت، نتایج بحران سیاسی بین ترکیه و اتحادیه اروپا به ویژه آلمان و هلند هنوز نامشخص است و تا این لحظه میزان تاثیرگذاری آن بر اقتصاد دو طرف معلوم نیست.

به گفته وی در صورت ادامه بحران کنونی، هر دو طرف زیان خواهند کرد، همانطور که در پی تنش روابط بین ترکیه و روسیه ، هر دو کشور متضرر شدند اما در مورد تنش کنونی روابط ترکیه با اتحادیه اروپا باید گفت بیشترین خسارت متوجه ترکیه است زیرا اتحادیه اروپا بزرگترین بازار اقتصاد ترکیه به شمار می آید و اقتصاد ترکیه به میزان زیادی مبتنی بر سرمایه گذاری های مستقیم خارجی است.

کدام بخش های اقتصادی ترکیه شکننده تر هستند؟

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد، جهانگردی، صادرات و نرخ ارز سه بخش عمده تاثیرپذیر از هرگونه تنش سیاسی ترکیه به ویژه با کشورهای اروپایی هستند.

از سوی دیگر زبیر خلف الله کارشناس سیاسی و کارشناس مرکز اندیشه های تمدنی مرکز عربی- ترکی، گفت، در صورت ادامه زیاده خواهی های ترکیه برای تبدیل شدن به یکی از ده کشور بزرگ جهان، تنش روابط آن با اروپا دو چندان خواهد شد.