شناسهٔ خبر: 134490 - سرویس جامعه
منبع: مهر

از فروشگاه‌های دارای نماد الکترونیک خرید کنید

سایبری سرپرست اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا گفت: شهروندان هنگام خرید از فروشگاه‌های اینترنتی نسبت به معتبر بودن سایت فروشگاهی اطمینان حاصل کنند.

 به گزارش «نماینده»، سرگرد مهدی شکیب به نماد اعتماد الکترونیک اشاره کرد و افزود: مرکز توسعه و تجارت الکترونیک با ارائه نماد اعتماد الکترونیک(E-namad) و نظارت بر سایت‌های فروشگاهی که دارای فعالیت مجاز هستند، توانسته است تا حدودی زمینه ساز کاهش وقوع جرائم مالی در فضای مجازی شود.

وی تأکید کرد: هموطنان دقت داشته باشند خرید از فروشگاه‌های دارای نماد، ضریب اطمینان بیشتری را برای آنها به همراه خواهد داشت.

سرپرست اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا افزود: خرید آنلاین (برخط) کالا و خدمات از با ارزش‌ترین خدماتی است که در بستر اینترنت و فضای مجازی ارائه می‌شود، خریدهای آنلاین علاوه بر مزیت‌های زیادی که دارد متأسفانه دارای معایبی نیزهست.

سرگرد شکیب ادامه داد: افراد سودجو با سوء استفاده از حسن اعتماد یا کم دقتی خریداران و مشتریان، اهداف مجرمانه خود را عملی می‌کنند که در صورت رعایت نکات ایمنی و توجه به هشدارهای پلیسی می‌توان از یک خرید موفق در ایام عید نوروز لذت برد؛ براین اساس هموطنان باید نسبت به خریدهای اینترنتی و اعتمادهای مجازی دقت و حساسیت بیشتری داشته باشند.

وی با اشاره به برخی از شگردهای مجرمانه در این زمینه، افزود: یکی از شگردهایی که در این ایام افزایش پیدا کرده است، خرید و فروش اجناس دست دوم است که افراد سودجو با استفاده از تبلیغات جذاب و اغواکننده سعی می‌کنند کاربران فضای مجازی را ترغیب به خرید کالا کنند.

سرگرد شکیب ادامه داد: افراد سودجو در این زمینه تا حدودی موفق عمل کرده‌اند و با سود بردن از شیوه‌های مختلف مهندسی اجتماعی از هموطنان کلاهبرداری می‌کنند.

وی از هموطنان خواست، موارد مجرمانه و مشکوک را در سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir ثبت کنند تا پلیس فتا بتوانند از وقوع جرائم سایبری جلوگیری کند.