شناسهٔ خبر: 134385 - سرویس بین‌الملل
منبع: فارس

حضور آمریکا در سوریه اشغالگری است/مبارزه با تروریسم و گفت‌وگو دو مسیر حل بحران

بشار اسد رئیس جمهوری سوریه، حل بحران سوریه را از دو مسیر «مبارزه با تروریسم» و «گفت‌وگوی چندبُعدی» امکان‌پذیر دانست و تأکید کرد حضور بدون اجازه نیروهای خارجی بدون مجوز دمشق، اشغالگری است.

به گزارش «نماینده» ، بشار اسد رئیس جمهوری سوریه در گفتگو با شبکه «فینیکس» تأکید کرد که راه حل بحران سوریه «مبارزه با تروریسم» و «گفت‌وگو» است.  

مبارزه با تروریسم و گفت‌وگو دو مسیر حل بحران

اسد در این گفت‌وگو تأکید کرد که حل بحران سوریه باید از دو مسیر موازی باشد که مسیر اول «مبارزه با تروریست‌هاست».

رئیس جمهوری سوریه، مبارزه با تروریسم را وظیفه دولت سوریه دانست که باید از مردم در مقابل تروریست‌ها دفاع کند؛ تروریست‌هایی که مردم را می‌کشند و سوریه را ویران کرده‌اند.

او مسیر دوم را «اجرای گفت‌وگو» دانست و گفت که این گفت‌وگو باید چند بُعدی باشد. اسد گفت یک بُعد این گفت‌وگو، بخش سیاسی و مربوط به آینده سوریه و نوع نظام سیاسی آن خواهد بود که بستگی به تصمیم مردم دارد که چطور در همه‌پرسی آنچه را می‌خواهند، اعلام خواهند کرد.  

اسد بُعد دوم مسیر دوم (گفت‌وگو) را در این دانست که باید تا حد امکان بیشترین تعداد از کسانی را که با تروریست‌ها در ارتباط هستند یا اقداماتی تروریستی مرتکب شده‌اند به زندگی طبیعی بازگرداند و آنان سلاح‌شان را در مقابل عفو دولتی ترک کنند. او گفت که دمشق سه سال است این مسیر را آغاز کرده و نتایج خوبی نیز تاکنون گرفته است.  

اسد با یادآوری اینکه راهکار سیاسی واقعی از ابتدای بحران تاکنون، آشتی ملی بین‌ دولت و افراد مسلح بوده، گفت که تعداد زیادی از این افراد مسلح در پی آشتی ملی به دولت پیوسته‌اند و اکنون در کنار ارتش در حال مبارزه هستند و برخی دیگر نیز صرفا سلاح خود را ترک کردند و الان مشغول زندگی طبیعی خود هستند.  

نیروی خارجی در سوریه بدون مجوز دمشق، ‌اشغالگر است

بشار اسد در بخشی از مصاحبه خود، به حضور نیروهای خارجی در کشورش اشاره کرد و گفت، وجود نیروهای خارجی در سوریه بدون دعوت، اجازه یا مشورت دمشق، نیروهای اشغالگر قلمداد می‌شوند.

اسد تأکید کرد، فرقی نمی‌کند، نیروهایی که بدون اجازه وارد سوریه شده‌اند، آمریکایی باشند یا ترکیه‌ای یا از کشورهای دیگر.

آمریکایی‌ها در همه جنگ‌ها باخته‌اند

رئیس جمهور سوریه در پاسخ به این سوال که الان نیروهای امریکایی در منبج هستند، آیا با چراغ سبز شما بود، گفت: خیر. ما چنین اجازه‌ای نداده‌ایم. هر نیروی خارجی که در سوریه بدون دعوت، اجازه یا مشورت ما دخالت کند، نیرویی اشغالگر قلمداد می‌شود، چه آمریکایی باشد چه ترکیه‌ای چه از کشورهایی دیگر. ما معتقدیم که این حضور مفید نخواهد بود. چکار می‌خواهند بکنند؟ آیا با داعش می‌خواهند مبارزه کنند؟

اسد افزود: آمریکایی‌ها در همه جنگ‌ها بازنده شده‌اند. جنگ در عراق را باختند و در نهایت مجبور شدند، عقب‌نشینی کنند. حتی در سومالی نیز باختند. آمریکایی‌ها فقط آشوب به پا می‌کنند. آنها خوب می‌دانند چطور مشکل درست کنند و ویرانی بر جای بگذارند اما در یافتن راهکار خیلی بد هستند.  

ترکیه هنوز از داعش حمایت می‌کند

اسد در خصوص سوالی درباره ترکیه و داعش و نشست‌های بین‌المللی برای مبارزه با داعش نیز گفت: نشست‌های مرتبط با داعش غیرواقعی است. زیرا طرفی هست به نام ترکیه که هنوز دارد از داعش تا همین الان حمایت می‌کند.  

اسد گفت: اردوغان رئیس جمهور ترکیه عضو اخوان المسلمین است. او از حیث ایدئولوژی با داعش و النصره مرتبط است و به آنان نزدیک. همه در منطقه ما این مسئله را می‌دانند. اردوغان داعش و النصره را از طریق دادن سلاح، یا لجستیک یا از طریق [گرفتن نفت قاچاق از ترورست‌ها و] فروش نفت کمک کرده است. طرف دوم، آمریکا حداقل در دولت باراک اوباما، با داعش از طریق نادیده گرفتن قاچاق نفت سوریه به ترکیه (توسط داعش) با داعش تعامل کرده است. داعش از این طریق به پول بیشتری دست می‌یافت و تروریست‌های بیشتری از سراسر دنیا جذب می‌کند. آنها هیچ کاری جز اقدامات نمایشی مقابل داعش انجام نداده‌اند.  

اسد افزود: تنها طرفی [در این نشست‌ها] که جدی است [در مبارزه با داعش] روسیه است که عملا از طریق همکاری با ما دارد با داعش می‌جنگد. در نتیجه سوال ما این است که چطور می‌شود با اینها همکاری کرد؟ فکر می‌کنم روس‌ها امید دارند که این دو کشور به آنان و به سوری‌ها بپیوندند و با ترورسم مبارزه کنند.

اسد گفت: ما الان در خصوص آمریکا با توجه به وجود دولت جدید، امیدواری بیشتری داریم. اما ترکیه هیچ چیزی را تغییر نداده و هنوز در شمال تنها گذرگاه امدادی داعش را باز نگاه داشته است. داعش‌ها هنوز در این مسیر فعال هستند و به لطف حمایت ترکیه، در مقابل حملات مختلف مقاومت می‌کنند.  

تبریک بشار به النصره برای دریافت جایزه اسکار

اسد در پاسخ به سوالی درباره اینکه فیلم مستند کوتاه «کلاه سفیدها» برنده جایزه اسکار شد، گفت: باید به النصره به دلیل دریافت جایزه اسکار برای اولین بار تبریک بگوییم. این اتفاقی بی‌سابقه در غرب است که به القاعده جایزه اسکار بدهند. باورنکردنی است. این مسئله دلیلی دیگر بر این است که جوایز اسکار و نوبل و همه این جوایز، گواهی‌هایی سیاسی است.  

اسد افزود: اینطور می‌توانم توضیح دهم که داستان «کلاه سفیدها» خیلی ساده است. داستان، عملیات بزک‌کردن چهره جبهة النصره در سوریه است تا چهره زشتش به چهره‌ای انسان‌دوستانه تبدیل شود. این همه قصه است. تصاویر ویدئویی‌ زیادی در اینترنت هست که کلاه‌سفیدها دارند بالای اجساد نیروهای ارتش سوریه شادمانی می‌کنند. جایزه اسکار را به این ترورست‌ها داده‌اند و در نهایت دنبال این بودند که با این فیلم مانع عملیات آزادسازی حلب به دست ارتش سوریه بشوند و بگویند که ارتش سوریه و روس‌ها در حال حمله به مردم و غیرنظامیان هستند.  

سمت و سوی عملیات به سوی رقه است یا دیرالزور؟

خبرنگار چینی از اسد سوال کرد که تدمر در مرکز سوریه اکنون تحت کنترل شماست. بعد از این شهر به سوی دیرالزور می‌روید یا رقه که اسد گفت:‌ ما خیلی به رقه نزدیک شده‌ایم. دیروز نیروهای ما به رود فرات (در شرق استان حلب) که خیلی به شهر رقه نزدیک است، رسیدند.

اسد گفت: رقه مرکز داعش است امروز در نتیجه برای ما اولویت دارد. اما به این معنا نیست که شهرهای دیگر ندارد. ممکن است عملیات به موازات هم پیش برود. تدمر در مسیر شرق سوریه، و شهر دیرالزور واقع در نزدیکی مرز عراق واقع شده و این مناطق، مسیرهایی است که داعش برای عبور و مرور لجستیک خود میان عراق و سوریه از آن استفاده کرده است. در نتیجه چه به مرکز داعش یا به گذرگاهش (دیرالزور) حمله کنیم، نتیجه یکسان خواهد بود.  

دخالت خارجی، به اتحاد داخلی سوریه منجر شده است

اسد در پاسخ به این سوال که جنگ چه مدت طول می‌کشد، عامل خارجی را در آن دخیل دانست و گفت: اگر عامل خارجی را در نظر نگیریم ... چند ماه ... وضعیت در داخل سوریه پیچیده نیست. پیچیدگی این جنگ، دخالت خارجی در آن است. این مشکل است. الان آنچه ما در مقابل این دخالت خارجی کسب کرده‌ایم، اتحاد داخلی است. در ابتدا، افق مسائل خیلی برای سوری‌ها روشن نبود که چه اتفاقی در حال رخ دادن است. خیلی‌ها تبلیغات غربی را درباره اتفاقاتی که در جریان بود، باور کرده بودند که غربی‌ها ضد سرکوب هستند. اگر آنچه در حال رخ دادن بود، ضد سرکوب بود، پس چرا مردم در عربستان به عنوان مثال نشوریدند؟

اسد گفت: پس آنچه ما کسب کردیم، این است. قوی‌ترین عامل برای پایان دادن به جنگ. هر سال که می‌گذرد، امید ما بیشتر می‌شود که جنگ به آخرین سالهای خود نزدیک می‌شود. اما در نهایت، این جنگ را نمی‌توانی بدقت پیش‌بینی کنی که چه رخ خواهد داد.  

اسد: تاکنون به ترک سوریه اصلا فکر نکرده‌ام

رئیس جمهوری سوریه در پاسخ به این سوال شبکه چینی که پرسید «آیا تاکنون اصلا به این فکر کرده‌اید که به خاطر خانواده‌تان، کشور را ترک کنید؟»، گفت:‌ اصلا. بخصوص الان بعد از شش سال. منظورم این است که سخت‌ترین مرحله، که سال ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ بود، طی شد. حتی در آن مقطع هم ابدا به این مسئله فکر نکردم. پس چطور الان به آن فکر کنم؟ نه. نه. این گزینه [من] نیست چرا که وقتی شما مردد شوی، شکست خواهی خورد و شکست تو تنها مقابل دشمنانت نیست بلکه یارانت را نیز از دست می‌دهی. منظورم مردمی است که با آنها کار می‌کنی چه در ارتش و رزمندگانش [چه دیگران]. آنها آنگاه حس خواهند کرد که تو در دفاع از کشورت مصمم نبودی. اصلا چنین فکری به سر ما نزده. نه من نه هیچ یک از اعضای خانواده من.