شناسهٔ خبر: 134355 - سرویس سیاست
منبع: هفته نامه نماینده

جبهه مردمی «اصلح را بیاورد»

امیرابراهیم رسولی جبهه مردمی در اقدامی عاقلانه در روز مجمع عمومی، برخی را که خود مدعی نبودند به‌صورت استنباطی مطرح و به رأی مجمع گذاشت؛ امروز نیز وظیفه دارد راه خود را ادامه دهد و این راه چیزی جز این نخواهد بود که جبهه خود «اصلح را بیاورد» و منتظر نماند.

هفته نامه «نماینده»؛ امیرابراهیم رسولی*/ جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی چندماهی‌ست تأسیس شده و هر چند به لحاظ اجرایی ضعف‌هایی داشت، اما توانسته در مدت کوتاهی در کانون توجهات قرار گیرد و جای خود را در میان مردم و فعالین سیاسی و اجتماعی باز کند. برگزاری نشست‌های استانی، مجمع عمومی ۲۵۰۰ نفره از سراسر کشور، نشست نخبگان و... نشان‌دهنده اقبال مردم به اقدامات ابتدایی این جبهه است.

حال در شرایطی که دولت یازدهم در شرایط رکود اقتصادی و نارضایتی مردمی قرار دارد و کاهش محبوبیت روحانی طبق نظرسنجی‌ها با واقعیت تطابق دارد، می‌طلبد که جبهه مردمی با واقع‌بینی نسبت به این نکته در روند انتخاب گزینه مطلوب تمام تلاش خود را به کار گیرد؛ تا مطالبه مردمی تلف نشده و از فرصت به وجود آمده نهایت نتیجه برای خدمت‌رسانی و تغییر در وضع موجود حاصل شود.

دولت تدبیر گرچه با بی‌تدبیری نتوانست به وعده‌ها عمل کند و ظرف برجامش که همه تخم‌مرغ‌ها را در آن چیده بود، شکسته است؛ اما نباید فراموش کرد که این دلیل نمی‌شود تا هر گزینه‌ای بتواند برنده انتخابات شود.

جبهه مردمی نمی‌تواند و نباید گول شرایط را بخورد و با ساده‌انگاری صرفاً با شعارمحوری به گزینه‌ای برسد که توانایی جذب رأی مردم را نداشته و صرفاً چارچوب‌های نظری را دارد.

اینکه جبهه هم مردمی است و هم انقلابی درست است، اما ساده‌انگاری است اگر فکر کنیم هر گزینه‌ای که جبهه معرفی کند توانایی برد انتخابات را دارد و همه به آن رأی خواهند داد. بلکه این جبهه است که باید با هوشیاری و نگاه به صحنه به سمت گزینه‌ای برود که به‌رغم ویژگی‌های نظری شرایط خاص رأی‌آوری در این روزها را دارد.

۱. رغبت و مطالبه مردم

۲. پیشینۀ مبرا از شبه مفاسد اقتصادی و اجتماعی و...

۳. ویژگی‌های مدیریتی و شکل رفتاری قابل‌رقابت

۴. نشان دادن توانایی در عمل و نمونه کار

۵. فرد وحدت‌آفرین که با وجودش مدعیان کنار بروند

۶. و...

موارد بالا نمونه‌ای اندک اما مهم از نکاتی است که جبهه مردمی با غفلت از آن، هم صحنه را واگذار خواهد کرد و هم آبروی ایجاد شده را پس از انتخابات از دست می‌دهد.

جبهه مردمی چنانچه گزینۀ درست را انتخاب کند، حتی اگر بازندۀ انتخابات باشد آینده سیاسی‌اش حفظ می‌شود؛ اما با گزینه نادرست هم رقابت را واگذار می‌کند هم آیندۀ سیاسی را؛ لذا مهم‌ترین وظیفه جبهه مردمی در فرصت باقی‌مانده، انتخاب مقبول اصلح است.

این روزها بسیاری مدعی کاندیداتوری هستند، سفر می‌کنند، برنامه می‌دهند بخشی هم اصراری ندارند. جبهه مردمی در اقدامی عاقلانه در روز مجمع عمومی، برخی را که خود مدعی نبودند به‌صورت استنباطی مطرح و به رأی مجمع گذاشت؛ امروز نیز وظیفه دارد راه خود را ادامه دهد و این راه چیزی جز این نخواهد بود که جبهه خود «اصلح را بیاورد» و منتظر نماند.

گاهی گزینه‌ای صلاحیت دارد، خود مدعی هم هست؛ خب ساده‌ترین مسیر به وجود می‌آید. اما جبهه‌ای که با پشتوانه مردمی جلو می‌رود و مدعی انقلابی‌گری‌ست وظیفه دارد خودش اصلح را پیدا کرده و حتی اگر تمایل ندارد او را بیاورد و در این راه از تردید و دودلی و ترس از عواقب شکست بپرهیزد. این تنها راهی است که می‌تواند احتمال پیروزی نیروهای ارزشی و انقلابی در انتخابات را افزایش دهد و حسن روحانی را به افتخار یک دوره‌ای شدن نائل و مردم و کشور را از شرایط کنونی نجات دهد.

*مدیرمسئول‌