شناسهٔ خبر: 133735 - سرویس مجلس
منبع: خانه ملت

دو شوری بودن لایحه بودجه در هیات رئیسه بررسی می شود

لایجانی رئیس مجلس در پاسخ به تذکر نایب رئیس کمیسیون بودجه و محاسبات مجلس گفت: یک شوری بودن لایحه بودجه در ابتدای مجلس هشتم در دستورکار قرار گرفت و دو شوری بودن آن عملا حذف شد اما موضوع در هیات رئیسه بررسی خواهد شد.

به گزارش «نماینده»، جهانبخش محبی نیا در نشست علنی امروز (شنبه، ۷ اسفندماه) مجلس شورای اسلامی در تذکر آئین نامه ای گفت: تذکرات و اخطارات نمایندگان ملت در جریان بررسی لایحه بودجه سال ۹۶ کل کشور مورد اکرام هیات رئیسه قرار نمی گیرد.

نماینده مردم شاهین دژ و میاندوآب در مجلس شورای اسلامی گفت: براساس ماده ۱۸۶ آئین نامه داخلی به صراحت آمده است که نحوه رسیدگی به لایحه بودجه یک شوری است ولی براساس ماده ۱۵۳، ماده ها و تبصره ها را بررسی می کنیم که ویژه لوایح دو شوری است.

وی در ادامه افزود: بند ۴ ماده ۱۸۶ نیز مورد تذکر اینجانب است؛ پذیرش نقص و اشتباه از سوی هیات رئیسه نشان دهنده اقتدار هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی است.

نایب رئیس کمیسیون بودجه و محاسبات مجلس در ادامه گفت: براساس آئین نامه به صراحت گفته شده است که در جلسه علنی پس از رسیدگی به کلیات لایحه بودجه و تصویب آن به پیشنهادهای مربوط به درآمدها و سایر منابع رسیدگی شود و نیاز به رأی گیری نیست.

وی تصریح کرد: اینکه گفته می شود آئین نامه اصلاح شده در موارد تذکری صدق نمی کند.

محبی نیا گفت: اینکه گفته می شود در یک تبصره مخالفی وجود ندارد و نیازی به صحبت نمایندگان نیست؛ با توجه به ماده ۱۵۳ درست نمی باشد. براساس این ماده اگر در کنار مصوبه کمیسیون پیشنهادی باشد باید پیشنهاد کمیسیون به رأی گذاشته شود.

دکتر علی لاریجانی در پاسخ به محبی نیا گفت: با توجه به مطالب مطروحه توسط شما به صورت حضوری و کتبی؛ برداشتی که ما از آئین نامه داریم آنچه که انجام می گیرد است.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: موارد تذکری محبی نیا مورد بررسی و مطالعه قرار خواهد گرفت ولی باید توجه داشته باشید که پیشنهادات چاپ شده پس از مصوبات کمیسیون بررسی می شود.

وی در ادامه افزود: یک شوری بودن لایحه بودجه در ابتدای مجلس هشتم در دستورکار قرار گرفت و دو شوری بودن آن عملا حذف شد اما موضوع در هیات رئیسه بررسی خواهد شد.