شناسهٔ خبر: 132880 - سرویس جامعه
منبع: مهر

جامعه باید مشکلات روانی و اجتماعی اعتیاد را باور کند

اعتیاد..jpg استاد دانشکده روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: باید مردم و مسئولان به این باور برسند که اعتیاد به مصرف مواد مخدر و روان گردانها دارای مشکلات جسمی، روانی و اجتماعی است .

به گزارش «نماینده»، احمد رضا بهرامی افزود: افرادی که موادمخدر مصرف می کنند مسائل و مشکلات درونی ذهنی دارند و در مقابل امری که چندان مشکل و ناراحت کننده نیست سریعا و در حد زیاد ناراحت، عصبانی و آزرده می شوند و به صورت منطقی با آن برخورد نمی کنند.

وی اظهار کرد: این افراد می خواهند همه مسائل، طبق میل و یا خواسته آنها باشد و اگر در مساله ای چنین وضعیتی نباشد موجب رنجش آنها می شود.

بهرامی، شدت بروز بیماری‌های عصبی، سرخوردگی و مشکلات روانی را در افرادی که مواد مخدر مصرف می کنند، بسیار بالا دانست و ادامه داد: برای مقابله با اعتیاد در وهله اول باید توانایی های فردی را ارتقا بخشید تا شخص بتواند در مواقع خطر، خود را از چنگال اعتیاد دور سازد.

به گفته وی، در بین عوامل فردی حفاظت کننده می توان از مهارت های زندگی بهره برد، مهارتهای زندگی طیف وسیعی از توانائی‌ها هستند که مسلح شدن به هر یک از آنها شخص را در مراحل مختلف زندگی یاری خواهد داد تا با قدرت بیشتری در برابر مشکلات مقاومت کند.

این روانپزشک افزود: مهارت حل مشکل، قدرت تصمیم گیری، توانایی نه گفتن، هنر دوست یابی و غیره. که اگر امروز این مهارتها را به فرزندان خود نیاموزیم، در آینده ای نزدیک در مقابل اصرار دوستان، قدرت مقاومت نخواهند داشت.

وی با بیان اینکه اراده عامل حرکت فرد است، اضافه کرد: اراده پس باید با منطق و شرع همسان باشد و با استفاده از تربیت و آموزش صحیح تقویت شود. فردی که با مشاهده یک عمل خلاف شرع و موازین اجتماعی با قاطعیت تمام در مقابل آن ایستادگی می کند، از خود تزلزلی نشان نمی دهد و هدف خود را در زندگی به طور قطعی انتخاب می کند دارای اراده ای قوی است.

بهرامی تصریح کرد: در عین حال اگر فرد دچار اراده ضعیف بوده و برنامه خاصی برای زندگی خود نداشته باشد، دچار نوعی سردرگمی و خستگی روحی می شود و ممکن است در مقابل هر انحرافی پاسخ مثبت دهد. در این صورت، نه تنها شخص نمی تواند مانع انحراف دیگران شود، بلکه خود نیز دچار انحراف می شود.

وی با اشاره به اینکه نتایج تحقیقات مختلف نشان داده معتادان افرادی حساس و زود رنج هستند، اظهار کرد: . اعتیاد به مصرف مواد مخدر و داروهای روان گردان با لذت و درجهت کسب لذت جویی و لذت طلبی فعال می شود، فرد بیمار برای انجام کارهایش که قصد لذت جویی از آن را داشته باشد دلایلی به ظاهر موجه ولی غیر واقعی می آورد، مثلا وقتی درد جسمی دارد او با انکار کردن پزشک و دارو برای رهایی از درد و در حقیقت لذت بردن از موادمخدر کوتاه ترین راه و آسان ترین را انتخاب می کند.
این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: اگر همه بپذیرند که اعتیاد به مصرف مواد مخدر بیماری است نه انگ اجتماعی، معتادانی زیادی بویژه زنان داوطلبانه اقدام به درمان این بیماری می کنند و دیگر خود را از جامعه پنهان نکرده و همه آنها را سرزنش نمی کنند.


بهرامی خاطرنشان کرد: تحقق رویکرد اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر نیازمند توجه به مسایل ریزو ظریف و نکته‌های مهم و آموزنده است که باید بیشتر برنامه های هدفمند را در بخش های بهداشتی و اجتماعی معطوف کرد.