شناسهٔ خبر: 132578 - سرویس جامعه
منبع: مهر

افزایش کشفیات موادمخدر خوشحالی ندارد/ توصیه به پلیس

منتظری.jpg دادستان کل کشور با بیان اینکه مواد مخدر بستر ایجاد و تولید آسیب های دیگر است، گفت: باید نواقص موجود در فرآیند مبارزه با مواد مخدر را رفع کرد.

به گزارش «نماینده»، حجت الاسلام والمسلمین محمد جعفر منتظری در نشست سراسری روسای پلیس مبارزه با مواد مخدر افزود: امروز به جرأت می توان ادعا کرد اولین و مهم ترین آسیبی که جامعه ما را تهدید می کند، مواد مخدر است.

وی با بیان اینکه شنیدن این مطلب که طی ۱۰ ماهه گذشته سال جاری قریب به ۵۵۰ تن مواد مخدر تنها توسط ناجا کشف شده است ناگوار است، ادامه داد: در جلساتی که مقام معظم رهبری از سال گذشته طی هر چند ماه در خصوص آسیب های اجتماعی تشکیل دادند مبارزه با مواد مخدر و اعتیاد جزء اولویت های اصلی مطرح شد.

دادستان کل کشور ادامه داد: مواد مخدر خود یک آسیب است و بستری برای ایجاد آسیب های دیگر است. باید به جد به مسئله مبارزه با مواد مخدر پرداخت.

وی تأکید کرد: باید نواقص موجود در فرآیند مبارزه با مواد مخدر را رفع کرد. ما در صدد اصلاح قانون مجازات مواد مخدر هستیم.

منتظری خواستار آسیب شناسی و ارزیابی عملکرد از ناجا شد و گفت: باید بررسی شود در مبارزه با مواد مخدر چقدر موفق بوده اید و اگر حتی موفق نبوده اید دلیلش به کدامیک از موارد ضعف قانون، مسائل مالی و بودجه و یا نیروها برمی گردد.

وی گفت: اگر فکر می کنیم در مبارزه با مواد مخدر موفق بوده ایم اشتباه است چون با گذاشتن شاخص ها کنار هم در می یابیم که تعداد معتادان، جرائم در اثر اعتیاد، کشف مواد و پرونده های قضایی افزایش یافته است و لذا به یک آسیب شناسی جدی نیاز داریم.

منتظری با اعلام آمادگی دادستانی کل کشور و وجود معاونتی برای پیگیری مبارزه با مواد مخدر، ادامه داد:مجلس لایحه ای برای کاهش مجازات إعدام داشت که ضمن احترام به مجلس باید بگویم این کارساز نیست و در صدد اصلاح کلی قانون هستیم.

وی اظهار کرد: همه مواد قانونی باید مورد توجه جدی و اصلاح قرار گیرد که در حال انجام این کار هستیم. اگر مجلس به اصرار تصویب آن ماده واحده دارد لااقل پیشنهاد ما را دراین زمینه درنظر بگیرد.

دادستان کل در ادامه از ناجا خواست تا با نفوذ و روش های اطلاعاتی که خود می دانند باید اشراف اطلاعاتی پیدا کرده و ریشه ها را از بین ببرند نه اینکه به دنبال خرده فروشان در سطح شهر بگردد.

وی با بیان اینکه جلوی آب را باید از سرچشمه گرفت، ادامه داد: البته این کار هزینه بر و زمان بر است اما اگر بخواهیم دنبال قاچاقچیان و خرده فروشان در خیابان ها باشیم هیچگاه موفق نمی شویم.

منتظری خطاب به رؤسای پلیس مبارزه با مواد مخدر افزود: ببینید چند نَفَر از عناصر اصلی را در داخل و خارج کشور توانستید به دام بیندازید، شما با پلیس بین الملل همکاری دارید و قراردادهایی برای مبارزه با جرائم داریم.

وی با بیان اینکه اصلا از افزایش کشفیات خوشحال نمی شوم، گفت: این یعنی ورودی، حمل و توزیع هم افزایش داشته و باید به فریاد جامعه خودمان و نسل آینده بپردازیم.

دادستان کل کشور، یکی از کوتاهی های ناجا را ترسیم نکردن تابلوی واقعی کشور و نشان دادن آن به مسئولان عنوان کرد و گفت: اگر چنین بود می دیدیم و دولت سرمایه گذاری بیشتری برای این بحث می کرد.

وی با طرح سئوالاتی چون وزیر چندبار شخصا در جلسات ستاد حضور داشت و چرا مجلس به دنبال حذف مجازات اعدام است، ادامه داد: قبول دارم قانون مبارزه با مواد مخدر ایراد دارد اما سایر کشورها هم در مبارزه با مواد مخدر إعدام دارند و خودم چند کشور را از نزدیک دیدم.