شناسهٔ خبر: 132292 - سرویس جامعه
منبع: مهر

قانون حمایتی برای زنان سرپرست خانوار نداریم

زهرا ساعی.jpg عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، گفت: حوزه زنان سرپرست خانوار مغفول واقع شده است به نحوی که قانون حمایتی خاصی برای زنان سرپرست خانوار نداریم.

به گزارش «نماینده» زهرا ساعی ضمن ابراز تاسف از عدم حمایت ویژه از زنان سرپرست خانوار، گفت: متاسفانه ما قوانینی مربوط به حوزه زنان سرپرست خانوار که بتواند حمایت ویژه‌ای از این زنان داشته باشد نداریم و متولی خاصی هم در این زمینه وجود ندارد.

وی تصریح کرد: هر چند مباحث مالی حوزه زنان بدسرپرست یا سرپرست خانوار را کمیته امداد تقبل می‌کند اما تنها مبالغ بسیار پایین و قطره‌چکانی به صورت ماهانه به این زنان کمک می‌شود؛ ‌ درصورتیکه متأسفانه این زنان دریافتی دیگری ندارند. ما می‌بینیم که بسیاری از این زنان جوان هستند که سرپرست خانوار بوده و زندگی بسیار سختی دارند. در این میان زنان بدسرپرست نیز با این مشکلات دست و پنجه نرم می کنند.

ساعی با بیان اینکه زنانی که شوهر بیمار و یا معتاد دارند همان بانوان بدسرپرستی هستند که حمایت‌ اجتماعی نمی‌شوند، اضافه کرد: حمایت اجتماعی برای زنان سرپرست خانوار یا بدسرپرست بسیار موثر است که این موضوع در کشور بسیار کم‌رنگ است. بهزیستی و کمیته امداد در این میان هرچند به نوعی کمک‌های قطره‌چکانی دارد اما این زنان حمایت‌های همه‌جانبه مادی و معنوی احتیاج دارند یعنی هم ازلحاظ اجتماعی و هم بعد اقتصادی باید توانمند شوند.

وی افزود: زنان سرپرست خانوار متأسفانه آموزشی ندیده‌اند و سردرگم می‌شوند؛ اصلا نمی‌دانند باید به کجا مراجعه کنند و اینکه چطور بر مشکلات خود غلبه داشته باشند. همه این‌ها به موضوع توانمندی نیاز است که در برخی کشورهای دیگر بحث توانمندی در همه ابعاد (روانشناختی و مهارتی) برای بانوان سرپرست خانوار لحاظ می‌شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با انتقاد از اینکه متاسفانه زنان سرپرست خانوار و یا بدسرپرست متولی خاصی ندارند، خاطرنشان کرد: در قوانین و مواد برنامه ششم توسعه، ‌ در مواردی که ممکن بود بر اساس آن حمایتی صورت گیرد (چه در بحث آسیب‌ها و چه در موضوع رفاه) کلمه «زن سرپرست خانوار» را اضافه کردیم.

وی یادآور شد: به عنوان مثال بحث حمایت از قشر محروم در برنامه ششم مطرح شده که پیشنهاد دادیم واژه زنان سرپرست خانوار و کودکان کار را اضافه کردند. در ماده ۱۱۷ و ۱۱۸ که مربوط به بحث زنان سرپرست خانوار است و روز شنبه نیز در صحن علنی مجلس به آن اشاره شد. همچنین پیشنهاد رفع ابهام در مواردی را نیز ارائه کردیم و فراکسیون زنان هم در بحث اضافه کردن این مواد تلاش بسیاری کرد.

ساعی در ادامه با اشاره به اینکه باز هم لازم است مواردی در حوزه زنان در برنامه ششم رفع ابهام شود، گفت: به رئیس مجلس هم این موضوع را انتقال دادیم که با نگاه زنان سرپرست خانوار بندهایی به این مواد اضافه شود. همچنین بحث بازنشستگی پیش از موعد این زنان را مطرح و بر حمایت‌های ویژه از آنها تأکید کردیم و خوشبختانه به تصویب رسید، کما اینکه به دنبال این هستیم که بتوانیم در قانون اساسی کشور هم متولی خاصی را برای این زنان مشخص کنیم.

نماینده مردم تبریز در مجلس همچنین افزود: همواره به دنبال این هستیم تا یک روند خاص را در حوزه زنان سرپرست خانوار طی کنیم (که البته پایلوت آن را در شهرری انجام دادیم) و در این راستا کار از صفر یعنی شناسایی زنان آغاز و وارد چرخه اطلاعاتی شود و به این مسئله پرداخته شود که جامعه هدف ما چه هدفی دارد تا این اطلاعات ثبت و وارد حوزه توانمندسازی و شناسایی شوند.

ساعی بر همین اساس اضافه کرد: ما بر آنیم با یک برنامه مدون به زنان سرپرست خانوار یا بدسرپرست، مهارت و آموزش داده و برای آنان ایجاد اشتغال کنیم و در تلاشیم این موارد در مجلس قانونمند شود یعنی ما با ضمانت قانونی بتوانیم کار را جلو ببریم که در حال کار کردن روی این موضوع هستیم. در لایحه برنامه هم هر جایی که بحث حمایت ویژه‌ای در قشر محروم و نیازمند با توانمندسازی آنها بوده اگر بودجه‌ای بوده که می‌خواستند به این بخش اختصاص دهند ما به سرعت زنان سرپرست خانوار را اضافه کردیم و مواد آن هم مشخص است.