شناسهٔ خبر: 131810 - سرویس مجلس
منبع: هفته نامه نماینده

«جاسمی» نماینده کرمانشاه در گفت‌وگو با «نماینده»:

اعتیاد و طلاق گریبانگیر جوانان بیکار شده است

جاسمی بیکاری اثرات مخرب و منفی در میان مردم کرمانشاه به‌جای گذاشته است که از جمله آن ناهنجاری‌های اجتماعی همچون طلاق و روی آوردن بخشی از جوانان بیکار به اعتیاد است.

به گزارش «نماینده» بیکاری جوانان کرمانشاهی یکی از مشکلات اصلی این استان است که همه به‌ویژه مسئولانی که در سفر تیرماه رئیس‌جمهور به کرمانشاه داشتند از نزدیک متوجه این بحران شدند. براساس آمارهای به‌دست آمده ده ها هزار نفر از جوانان تحصیل‌کرده، جویای کار در این استان هستند اما متأسفانه بیکاری هم خودشان و هم خانواده‌هایشان را آزار می‌دهد. اینها تنها بخشی از دردهای مردم استان کرمانشاه است که از زبان نماینده مردم این شهر در گفت‌وگویی که با هفته‌نامه «نماینده» انجام داد، خوانده شد.

«سیدقاسم جاسمی» نماینده دوره دهم از حوزه انتخابیه کرمانشاه در استان کرمانشاه است. وی با کسب ۱۰۶٬۴۵۴ رأی از مجموع ۳۳۶٬۱۴۸ رأی به مجلس راه یافت و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بهارستان را برای خدمت به مردم برگزید.
این نماینده معتقد است بیکاری اثرات مخرب و منفی در میان مردم کرمانشاه به‌جای گذاشته است که از جمله آن ناهنجاری‌های اجتماعی همچون طلاق و روی آوردن بخشی از جوانان بیکار به اعتیاد است. وی برهمین اساس تصریح کرد: «متأسفانه بخشی از جوانان ما به دلیل عدم اشتغال به اعتیاد روی آورده‌اند و زندگی تعدادی از زوج‌هایی که دارای فرزند نیز هستند به دلیل عدم شغل مناسب و درآمد کافی به طلاق کشیده شده است. از این رو بیکاری بحرانی است که به‌تبع خود ناهنجاری‌های مخرب و شاید جبران ناپذیری را در این منطقه به‌جای گذاشته است.»
جاسمی بیان داشت: «بیکاری به‌عنوان یک معضل اجتماعی و اساسی در استان کرمانشاه وجود دارد و باید مسئولان و مدیران امر به‌ویژه رئیس‌جمهور کشورمان همانطور که شعار تدبیروامید را سر می‌دهند، در چندماه باقی‌مانده از عمر دولت یازدهم، تدبیر مناسبی برای این موضوع و امیدوار کردن مردم بیندیشند.»
وی با بیان اینکه فعال‌سازی بخش خصوصی تا حد زیادی می‌تواند مشکلات بیکاری و عدم اشتغال جوانان کرمانشاهی را التیام بخشد، افزود: «برای برون رفت از این معضل باید بخش خصوصی در این منطقه فعال شود.»
جاسمی همچنین با اشاره به ظرفیت بالای گردشگری استان کرمانشاه، گفت: «با تقویت زیرساخت‌های گردشگری این منطقه می‌توانیم میزبان افراد علاقه‌مند به اماکن تاریخی و فرهنگی باشیم و این مسئله می‌تواند تا حد زیادی صنعت توریسم و گردشگری استان کرمانشاه را توقیت کند. بیش از ۴ هزار آثار تاریخی که به ثبت ملی رسیده است در این منطقه وجود دارد که باید توجه لازم در این بخش نیز صورت گیرد.»
نماینده مردم کرمانشاه در مجلس با اشاره به پروژه راه‌آهن غرب کشور، تأکید کرد: «ما بیشتر به دنبال این هستیم تا براساس قولی که آقای رئیس‌جمهور داد تا پایان امسال راه‌آهن غرب کشور به کرمانشاه برسد و سوت قطار را تا پایان سال جاری در کرمانشاه بشنویم.»
وی پروژه‌هایی همچون پتروشیمی اسلام‌آباد غرب، پتروشیمی آناهیتا، منطقه ویژه اقتصادی اورامانات و منطقه ویژه اقتصادی قصر شیرین را از جمله پتانسل‌های قوی این منطقه در امر اشتغالزایی دانست و تصریح کرد: «بحث پالایشگاه آناهیتا در حال پیوستن به تاریخ است. حدود ۱۰ سال است که شاید ۵ درصد از کار این پروژه که همان مکان‌یابی است، انجام شده است. مکان ساخت پالایشگاه آناهیتا مشخص شده اما هنوز پیشرفت فیزیکی مشهودی صورت نگرفته است این درحالی‌است که در برآورد صورت گرفته با شروع کار پالایشگاه آناهیتا حدود ۴-۵ هزار نفر از جوانان کرمانشاهی به صورت مستقیم و ۲۰ هزار نفر دیگر به صورت غیرمستقیم مشغول به کار خواهند شد. همچنین اگر پتروشیمی اسلام آباد غرب نیز شروع به‌کار کند، حدود ۵ هزار نفر به صورت مستقیم و ۲۵ هزار نفر غیرمستقیم را تحت پوشش اشتغال قرار خواهد داد. اینها ظرفیت‌هایی هستند که در صورت تکمیل و فعال کردنشان می‌شود در جهت تقویت اشتغالزایی استان کرمانشاه گام برداشت. این پروژه‌ها بسیار مؤثر بوده و به توسعه استان نیز کمک به‌سزایی خواهند کرد.
جاسمی همچنین استفاده از تمامی ظرفیت‌های موجود در ذخایر نفتی این منطقه همچون ذخایر زیرزمینی نفت‌خیز منطقه سومار را از دیگر مؤلفه‌های مهم و مؤثر در جهت رشد و تقویت اشتغال این منطقه برشمرد. به‌گفته وی مسئولان به این منطقه به‌عنوان قطب کشاورزی سرمایه‌گذاری کرده‌اند و بر روی صنایع به صورت محدود سرمایه‌گذاری انجام شده است.
این نماینده پیرامون راه‌های مواصلاتی این منطقه یادآور شد: «یکی از مهم‌ترین پروژه‌های عمرانی و راه‌سازی کرمانشاه بزرگراه‌ها کربلا است که ۲۵ سال از کلنگ‌زنی آن می‌گذرد و هنوز کارهای آن به اتمام نرسیده است. البته به لطف خدا پیشرفت‌های فیزیکی خوبی داشته است اما شاید بیش از ۲۰ درصد این پروژه ملی به دلیل کمبود اعتبار باقی‌مانده است و منتظریم که مسئولان امر عنایت ویژه‌ای به این مسئله داشته باشند.
جاسمی در ادامه با اشاره به پروژه عمرانی و راه‌سازی دیگر این منطقه افزود: «راه مواصلاتی دیگری که شاه‌راه اصلی منطقه شمال غرب و غرب کشور محسوب می‌شود، مسیر جاده‌ای کامیاران کردستان به کرمانشاه است که متأسفانه شاید ۳۰ درصد از این پروژه پیشرفت فیزیکی دارد و منتظر توجه ویژه مسئولان به این موضوع هستیم. چراکه این منطقه به نام میان دربند به قتلگاهی برای مردم تبدیل شده که براین اساس یکی از مطالبات جدّی مردم کرمانشاه به‌شمار می‌رود.»
این نماینده در پایان به مسیر جاده‌ای اسلام‌آباد غرب به سمت پلدختر اشاره و خاطرنشان کرد: «درحالی‌که این جاده مسیر ترانزیت تانکرهای عراقی برای جابه‌جایی سوخت از بندر ماهشهر و منطقه جنوب است اما هنوز هیچ‌گونه اقدام خاصی برای آن صورت نگرفته است. از این رو این پروژه نیز نیازمند توجه مسئولان مربوط است.»