شناسهٔ خبر: 131703 - سرویس مجلس
منبع: هفته نامه نماینده

وقتی تهدید به بازنشستگی چند نفر، موجب فراموشی قشر ضعیف جامعه می شود

مجلس/2 پس از این اقدام کمیسیون تلفیق که بیش از ۲ ماه از آن می‌گذرد، زمزمه‌هایی مبنی بر تصمیم برخی افراد برای ارائۀ درخواست بازنشستگی پیش‌ازموعد به گوش می‌رسید؛ تا اینکه چند روز قبل، هنگام بررسی همان ماده در صحن علنی مجلس اعداد و ارقامی پیرامون این درخواست‌ها از زبان برخی نمایندگان مجلس بیان شد.

اوایل آبان‌ماه امسال، نمایندگان عضو کمیسیون تلفیق برنامۀ ششم مجلس مصوبه‌ای را در گزارش این کمیسیون گنجاندند که در صورت تصویب نهایی، سقف حدود ۲۰۰ میلیونی را برای پاداش بازنشستگی مشخص می‌کرد. مشخص نمودن این سقف، نوعی واکنش مجلس برای التیام زخمی بود که پرداخت پاداش‌های بازنشستگی ۸۰۰ میلیونی به برخی مدیران، بر پیکر افکار عمومی وارد کرده بود.

پس از این اقدام کمیسیون تلفیق که بیش از ۲ ماه از آن می‌گذرد، زمزمه‌هایی مبنی بر تصمیم برخی افراد برای ارائۀ درخواست بازنشستگی پیش‌ازموعد به گوش می‌رسید؛ تا اینکه چند روز قبل، هنگام بررسی همان ماده در صحن علنی مجلس اعداد و ارقامی پیرامون این درخواست‌ها از زبان برخی نمایندگان مجلس بیان شد.

ابتدا «اسفندیار اختیاری» عضو کمیسیون آموزش مجلس به‌عنوان پیشنهاددهندۀ حذف ماده مذکور از برنامۀ ششم گفت: «اگر فکر می‌کنیم با این ماده بار مالی دولت کم می‌شود، بدانید که این‌طور نیست؛ زیرا تمام این افراد همین الان درخواست بازنشستگی‌شان را داده‌اند؛ با این کار قضات ارشد، کارشناسان نخبۀ علمی که در بدنۀ صنعت کار کردند و حدود ۳۵۰۰ عضو هیئت‌علمی بازنشسته می‌شوند.»

«هادی قوامی» نایب‌رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه نیز در توضیح موافقتش با حذف این ماده گفت: «وقتی برای پاداش بازنشستگی سقف مشخص شود اجازه نمی‌دهیم افراد متناسب با شایستگی‌شان ارتقاء عمودی یابند و این کار باعث می‌شود تعداد زیادی در دانشگاه‌ها، صنعت نفت و بخش‌های دیگر درخواست بازنشستگی کنند. این کار به کارکنان زبدۀ صنعت نفت علامت می‌دهد که به کشورهای حاشیۀ خلیج‌فارس بروند و این مصوبه درنهایت باعث فرار مغزها خواهد شد.»

در عین حال بشیر خالقی عضو کمیسیون بهداشت با اشاره به استدلال‌های نمایندگان لیست امید و حمایت‌های دولتی‌ها از آنها به قدس آنلاین گفت: یکی از استدلال‌های این دست از نمایندگان که مروج بی عدالتی محض هستند این است که اگر سقفی برای پایان خدمت اعضای هیات علمی دانشگاه و پژوهشگران دولتی در نظر گرفته شود  قطعا آنها مهاجرت کرده و کشور از اساتید خالی می‌شود. این چه استدلالی است در حالی که آمارها نشان می‌دهد که جوانان تحصیلکرده انقلابی که با کمترین چشم‌داشتی می‌توانند اعضای هیات علمی باشند و به انقلاب و کشور خدمت کنند فراوان هستند! این نمایندگان چگونه می توانند در شرایط بحرانی اقتصادی که مردم از هزاران مشکلات اقتصادی رنج می‌برند برای یک استاد وعضو هیات علمی دانشگاه یک میلیارد پاداش پایان خدمت رقم بزنند در حالی که بخش کثیری از مردم هرگز رنگ چنین درآمدهایی را به عمر خود نخواهند دید؟

با این همه نمایندۀ دولت نیز در موافقت با حذف این ماده پس از تکرار رقم درخواست‌های بازنشستگی اعضای هیئت‌علمی که توسط «اسفندیار اختیاری» اعلام شده بود، اظهار داشت: «استادان و متخصصانی که اکنون مصوبات مجلس را رصد می‌کنند منتظرند تا تصمیم جدی خود را برای درخواست بازنشستگی بگیرند.»

گر چه نمایندگان مجلس درنهایت رأی به حذف این ماده از برنامۀ ششم دادند، اما به نظر می‌رسد این نگرانی نسبت به کاهش پاداش بسیار جدی در میان جمعی از مدیران صنعت نفت و استادان دانشگاه نفوذ کرده بود. تا جایی که معاون پارلمانی وزیر نفت طی گفت‌وگویی پس از اعلام خبر حذف این ماده اظهار داشت: «وزیر نفت دراین‌باره و با هدف صیانت از منابع انسانی تلاش‌های فراوان و رایزنی مؤثری با مجلس کرد.» «شجاع‌الدین بازرگانی» در ادامه به کارکنان و متخصصان تلاشگر صنعت نفت و وزیر نفت که از طریق مکاتبات و مذاکرات با رئیس و نمایندگان مجلس، پیگیر موضوع بود، تبریک گفت و اظهار امیدواری کرد این موضوع سرآغازی بر پیروزی‌ها و موفقیت‌های بیشتر صنعت نفت باشد.

البته «اسدا... عباسی» عضو کمیسیون آموزش مجلس با توجه به این حجم درخواست‌های بازنشستگی، در گفت‌وگو با «نماینده» راه بهتر را ارجاع این ماده به کمیسیون و اصلاح آن دانست و اظهار داشت: «بجای حذف کل، اگر به کمیسیون برمی‌گشت و اصلاح می‌شد بهتر بود؛ افرادی که چندین ماه از سال در شرایط سخت برای صنعت نفت کار می‌کنند و رنگ خانواده نمی‌بینند، نباید با کسی که در ساختمان وزارتخانه با لباس اتوکشیده است هم‌طراز باشند.»