شناسهٔ خبر: 131430 - سرویس اقتصاد
منبع: فارس

افت واحد پول ایران در برابر دلار می‌تواند به تهدید علیه روحانی در انتخابات تبدیل شود

اسکناس43 یک رسانه انگلیسی در گزارشی به افزایش قیمت دلار آمریکا در بازار ارز ایران پرداخته و نوشته ادامه این وضع می‌تواند به تهدیدی علیه دولت حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در سال آینده تبدیل شود. 

به گزارش «نماینده»، یک رسانه انگلیسی در گزارشی به افزایش قیمت دلار آمریکا در بازار ارز ایران پرداخته و نوشته ادامه این وضع می‌تواند به تهدیدی علیه دولت حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در سال آینده تبدیل شود.  

خبرگزاری رویترز همچنین کاهش بی‌سابقه ارزش پول ایران در برابر دلار در روز دوشنبه را نشان‌دهنده کاهش احتمالی توان ایران برای جذب پول خارجی بعد از ورود «دونالد ترامپ» به کاخ سفید به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا دانسته است.   

تحلیلگران اقتصادی به عوامل متعددی درباره دلایل تضعیف واحد پول ایران در برابر دلار اشاره کرده‌اند. قدرت دلار در برابر بسیاری از دیگر ارزها در هفته‌های گذشته و ابهام‌های موجود در بازار ارز قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری ایران دو دسته از این عوامل هستند.

با وجود این، به گفته آنها انتخاب ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور بعدی آمریکا عامل اصلی این این کاهش است. او ایران را تهدید به بازنگری در توافق هسته‌ای این کشور با گروه ۱+۵ کرده است.

رسانه انگلیسی می‌نویسد: «ابهام درباره مقاصد واشنگتن می‌تواند شرکت‌های سرتاسر جهان را برای تجارت با ایران یا سرمایه‌گذاری در این کشور محتاط‌تر کند.»

در همین حال، مقام‌های دولت ایران وجود هر گونه ارتباط میان انتخابات آمریکا و کاهش ارزش پول این کشور را تکذیب کرده‌اند. صمد کریمی، رئیس اداره صادرات بانک مرکزی، افزایش تقاضا برای دلار برای مسافرت و تجارت در پایان سال را در این موضوع دخیل دانسته است.

محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت هم در اظهاراتی روز دوشنبه کاهش قیمت ارز را ناشی از «مسائل روانی» دانست.

علی‌رغم این، بازرگان‌ها در برخی صرافی‌های تهران در گفت‌وگو با رویترز افزایش ناگهانی تقاضا برای دلار در هفته‌های گذشته را رد کرده‌اند - موضوعی که نشان می‌دهد مسئله ریشه‌هایی عمیق‌تر دارد.

رویترز می‌نویسد: «در صورت ادامه این وضع، ضعیف شدن ریال می‌تواند با تهدید برخی از دستاوردهای اقتصادی حسن روحانی به موضوعی سیاسی در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده ایران تبدیل شود.»