شناسهٔ خبر: 130918 - سرویس مجلس
منبع: فارس

استانداردهای کیفی سیستم حمل و نقل کشور زیر سوال است

یوسف نژاد عضو هیأت رئیسه مجلس با بیان اینکه استانداردهای کیفی سیستم حمل و نقل کشور زیر سوال است، گفت: برخی افراد بعد از حادثه برخورد دو قطار از بین رفتند و از ساده‌ترین ابزار برای دفاع از خودشان محروم بودند.

به گزارش «نماینده»، ‌ علی‌اصغر یوسف‌نژاد نماینده مردم ساری و عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (چهارشنبه) پارلمان پس از قرائت گزارش کمیسیون عمران مجلس درباره سانحه برخورد دو قطار در سمنان، طی سخنانی اظهار داشت: این فاجعه ناگوار دل همه انسان‌های دلسوز را به درد آورد و قطعاً انتظار همه مردم از مجلس شورای اسلامی این است که هم به این مسئله ورود پیدا کند و هم اجازه ندهد چنین اتفاقاتی در هیچ دستگاه دیگری تکرار شود.

وی افزود: کمیسیون عمران به درستی و در حد بضاعت خود نسبت به بررسی این فاجعه ناگوار ورود پیدا کرد اما حقش این بود از نظرات نمایندگان آذربایجان شرقی بر تنظیم گزارش کمیسیون عمران استفاده می‌شد.

این عضو هیأت رئیسه مجلس همچنین گفت: نباید شاهد تکرار چنین مواردی در کشور باشیم، بعد از حادثه تعدادی از افراد از بین رفتند و از کوچک‌ترین و ساده‌ترین ابزار برای دفاع از خودشان محروم بودند، مدیریت بحران استان هم ورود ضعیفی نسبت به حل و فصل این فاجعه داشت، البته مدیریت بحران از نظر ساختاری دارای اشکال است، استانداردهای کیفی سیستم حمل و نقل زیر سوال است، از طرفی یخ زدن ترمز لوکوموتیو هم در دنیا بی‌نظیر است، در کشورهای دیگر دنیا قطارها در دمای منفی ۴۰ درجه حرکت می‌کنند و اتفاقی نمی‌افتد اما نمی‌دانم چرا چنین فاجعه‌ای در استان سمنان به وقوع پیوست.

یوسف‌نژاد در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: کمیسیون عمران در گزارش خود مواردی را در مورد اصلاح اساسنامه شرکت راه‌آهن مطرح کرده که باید مدنظر قرار گیرد، ان‌شاءالله این آخرین حادثه‌ای باشد که در کشور ما رخ داد، هدف قوای سه‌گانه قطعاً باید این باشد که بتوانیم از ظرفیت دستگاه‌ها برای بهبود بخشیدن به وضعیت حمل و نقل کشور استفاده کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در نگارش گزارش‌ها روی خطای انسانی و یافتن مقصر نباید تکیه کنیم، با این شیوه صورت مسئله را پاک نکنید بلکه باید روی مسائل اصلی و اساسی کار کنید. اگر این اتفاق و حادثه نیاز به قانون یا مصوبه مجلس دارد، از دولت می‌خواهیم که از ظرفیت مجلس برای رفع دغدغه‌های مردم استفاده کند.