شناسهٔ خبر: 130567 - سرویس سیاست
منبع: مهر

نیروی دریایی به دورترین آب های بین المللی سفر می کند

سیاری/2 فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: وظیفه نیروی دریایی ارتش حفاظت و حراست از منافع جمهوری اسلامی ایران در آب های بین المللی و دور است از این رو به دورترین آب های سفر می کنیم.

به گزارش «نماینده»، امیر دریادار حبیب الله سیاری ظهر سه شنبه در جمع خبرنگاران بیان داشت: نیروی دریایی امروز در ابعاد مختلف نیروی انسانی و تجهیزات و زیرساخت‌ها و پایگاهها و تسلط اطلاعاتی و توان رزمی بالا در عرصه دریا حضور فعال دارد و توان بازدارندگی خود را به معرض نمایش می‌گذارد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی خاطر نشان کرد: حضور در دریاهای آزاد، برای همه نیروهای دریایی کشورهای جهان آزاد است، ما هیچ گاه عنوان نکرده ایم که حضورمان در دریاهای آزاد به قصد تجاوز به حقوق و منافع و منابع دیگران است. بلکه بر اساس قوانین و مقررات بین المللی، ما نیز مانند دیگر کشورهای جهان، می توانیم در آب های آزاد جهان حضور و با کشورهای جهان ارتباط داشته باشیم.

وی افزود: هدف از این ارتباط و حضور، توسعه روابط و دیپلماسی دریایی، رساندن پیام صلح و دوستی، تحکیم روابط با کشورهای دوست و همسایه و در درجۀ نخست کشورهای حاشیۀ اقیانوس اطلس است که ما آن ها را همسایه می شماریم.

وی با اشاره به توانمندی های نیروی دریایی ارتش افزود: شاید برخی تصور کنند که ایران به علت سی و چند سال تحریم از توانمندی نگهداری، تعمیر، بهسازی و نوسازی یگان های شناور بزرگ مثل ناوشکن ها که بتوانند در اقیانوس ها دریانوردی کنند، بهره مند نیست ولی ما عملاً داریم می گوئیم که این تصور درست نیست.

دریادار سیاری خاطرنشان کرد: علی رغم همه محدودیت ها و تنگ ناهایی که تحریم برای ما به وجود آورده است، با خلاقیت و ابتکار، روی پای خود ایستادن و اصل ما می توانیم را امروز ثابت کرده ایم. ما ملتی توانمند، باهوش و سلحشور هستیم و می توانیم تجهیزات مورد نیازمان را به دست خودمان تأمین کنیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: از اول هم گفتیم که حضور دیگران برای برقراری امنیت نیاز نیست بلکه این ادعا را داریم که حضور دیگران برای برقراری امنیت موجب ناامنی می شود چون منطقه مربوط به آنها نیست، منطقه منطقه ما است. خلیج فارس به فرموده فرمانده معظم کل قوا خانه ما است. ما امنیت خانه خود را می توانیم برقرار کنیم، بنابراین نیازی به وجود دیگران نیست، وجود دیگران باعث ناامنی است. نمونه هایش نیز مشخص است مگر در شرق و غرب نرفتند امنیت برقرار کنند، نه تنها برقرار نکردند بلکه ناامنی هم به وجود آوردند.

وی افزود: بنابراین بهتر است که آنها بروند در منطقه خودشان امنیت برقرار کنند ما هم می توانیم امنیت منطقه خود را برقرار کنیم.