شناسهٔ خبر: 128562 - سرویس مجلس
منبع: هفته نامه نماینده

سیدجواد ابطحی در گفت‌وگو با «نماینده»، مطرح کرد:

۹۵درصد صنایع و کارگاه‌هاتعطیل شده‌اند

سیدمحمدجواد ابطحی ابطحی از نزدیکی خمینی‌شهر به اصفهان، به‌عنوان مشکل بزرگ این حوزه انتخابیه یاد کرد و گفت: «قانونی وجود دارد که در ۵۰ کیلومتری مرکز استان حق احداث کارخانه صنعتی را نمی‌دهد. آمارها حاکی است در دولت یازدهم، حدود ۹۵درصد کارگاه‌ها و صنایع یا تعطیل شده‌اند یا با حداقل ظرفیت کار می‌کنند.»

به گزارش «نماینده» انتصابات در سطح استان‌ها و شهرستان‌ها مسئله‌ای است که همواره مورد بحث و مناقشه میان مردم و رسانه‌های محلی بوده و هست. برخی انتصاب مدیران بومی را به‌دلیل شناخت و تسلط بر موضوعات منطقه و هچنین استفاده از نخبگان موجود، ارجح می‌دانند و بعضی دیگر معتقدند حضور مدیران بومی مشکلاتی را به‌دنبال دارد که مسئولان را از این اقدام، منصرف می‌کند.

«سیدجواد ابطحی»، نماینده خمینی‌شهر در بهارستان به «نماینده» گفت: «به‌اعتقاد من شایسته‌سالاری بومی و غیربومی ندارد. البته در شرایط مساوی اگر مدیر بومی وجود داشته باشد، ارجح است. متأسفانه در مواردی نیروی بومی به‌دلیل ناآگاهی و کمبود تجربه نسبت به افراد غیربومی عملکرد خوبی نداشته‌اند. ما مدیران غیربومی زیادی داشتیم که عملکرد بسیار خوبی داشته و دارند و مردم هم مایل به ادامه فعالیت آنها هستند.»

وی با اشاره به اینکه دیدگاهی که معتقد است «اگر مسئولین بومی باشند، فشل می‌شوند» افزود: «انتظارات، توقعات، روابط و ... موجب می‌شود اثرگذاری مسئولین بومی پایین باشد. بعضی از مدیران بومی عملکرد ضعیفی داشتند و این باعث شده بیشترین انتصابات از میان مدیران غیربومی باشد. گاهی انتصاب مدیران بومی مشکلاتی در پی دارد از جمله اینکه خود فرد به دلیل اینکه باید از اداره‌ای به نهاد دیگری منتقل شود و این موجب کاهش حقوق او خواهد شد، راضی به این اقدام نمی‌شود.»

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان این مطلب که «بعضی‌ها از موضوع انتصابات به‌عنوان حربه‌ای برای مسائل انتخاباتی و سیاسی استفاده می‌کنند و می‌گویند با آمدن فلان نماینده مدیران غیربومی در شهرستان منصوب شده‌اند» توضیح داد: «عزل‌ونصب‌هایی که اخیراً در خمینی‌شهر انجام گرفته، کاملاً اتفاقی بوده است و از قبل مسئولین درصدد آن عزل‌ونصب‌ها بوده‌اند.»

وی با تأکید بر اینکه «تلاش ما بر این است که در عزل‌ونصب‌ها دخالت نداشته باشیم» خاطرنشان کرد: «آنچه برای ما مهم است، این است که فردی که به‌مدیریت منصوب می‌شود کارآمد باشد، هرکس که می‌خواهد باشد. ما هم به‌عنوان نمایندگان مردم به‌وظیفه نظارتی خود عمل می‌کنیم و اگر نقاط ضعفی مشاهده کنیم، حتماً برخورد خواهیم کرد.»

ابطحی در ادامه از نزدیکی خمینی‌شهر به اصفهان، به‌عنوان مشکل بزرگ این حوزه انتخابیه یاد کرد و گفت: «قانونی وجود دارد که در ۵۰ کیلومتری مرکز استان حق احداث کارخانه صنعتی را نمی‌دهد. از طرف دیگر این شهر بعد از تهران پرتراکم‌ترین شهر کشور است. بنابراین جمعیت بالا و عدم امکان راه‌اندازی کارخانه‌ها، موجب ایجاد بیکاری فزاینده در این منطقه شده است. آمارها حاکی است در دولت یازدهم، حدود ۹۵درصد کارگاه‌ها و صنایع یا تعطیل شده‌اند یا با حداقل ظرفیت کار می‌کنند.»

وی در ادامه افزود: «در خمینی‌شهر مهاجرانی از کشورهای افغانستان و پاکستان حضور دارند. حاشیه‌نشینی، معضلات فرهنگی و موادمخدر نیز قابل مشاهده و نگران‌کننده است. خمینی‌شهر رتبه اول را در خودکشی و طلاق در استان دارد. اینها معضلات مهمی است که اگر دقت نشود و فکری برای حل آن اندیشیده نشود، اصفهان هم تحت تأثیر این مسائل قرار خواهد گرفت. یکی دیگر از معضلات شهرستان ترافیک است که به‌تبع تراکم بالای جمعیت و احداث خیابان‌های نامتناسب به‌وجود آمده است.»

نماینده خمینی‌شهر با اشاره به تدین مردم این شهرستان و تقدیم شهدای دفاع مقدس و مدافع حرم این خطه، گفت: «کمبودهای فراوانی در حوزه‌های فرهنگی و بهداشتی داریم؛ حتی یک فرهنگسرا یا آمفی‌تئاتر در شهر نداریم. تنها یک سینما وجود دارد که تمام فعالیت‌ها به آنجا ختم می‌شود که آن هم به لحاظ فیزیکی اصلاً وضعیت قابل قبولی ندارد. بیمارستان منظریه در زمان ریاست‌جمهوری آقای هاشمی‌رفسنجانی کلنگ خورده ولی تا امروز فقط قول افتتاح آن را داده‌اند.»

ابطحی خاطرنشان کرد: «با وجود تمامی مشکلات و کمبودهای موجود اما بزرگترین خیرین را در شهرستان داریم. آقای حاج محمدتقی داورپناه تاکنون در ایران ۲۳۷ مدرسه ساخته است. خیرین مسکن‌ساز، خیرین ورزش یار، خیرین همیار بهزیستی و ... در شهرستان فعال هستند. دولت‌ها و استانداران نسبت به خمینی‌شهر کمتر توجه کرده‌اند. سرانه خدمات شهری در خمینی‌شهر یک ششم اصفهان است. شهرداری خمینی‌شهر امسال ۸۰ میلیارد تومان دریافتی داشته درحالی‌که در اصفهان برای احداث یک پل ۲۶۰ میلیارد تومان هزینه می‌شود. محرومیت‌ها از همین جا قابل مشاهده است. اینکه مردم احساس محرومیت می‌کنند به‌مراتب بدتر از خود محرومیت‌هاست.»