شناسهٔ خبر: 127536 - سرویس سیاست
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

بازگشت به شرایط پیش از برجام زمانبر است

عباسی رئیس سابق سازمان انرژی اتمی گفت: مأمورین آژانس تحت کنترل سرویس‌های جاسوسی CIA و MI۶ هستند.

به گزارش «نماینده»، "فریدون عباسی" رئیس سابق سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوالی پیرامون اینکه دولت پیش از حصول توافق هسته‌ای اعلام کرده بود که پس از این مهم، مسئله تحریم‌ها حل و مشکلات اقتصادی در جامعه رفع خواهد شد، گفت: امیدواریم دولت یازدهم در این مسیر مهم و حساس از مشاورین بهتری استفاده کند، اگر می‌خواهند تحولی در جامعه ایجاد شود و واقعا نیتشان این است، آن اعتدالی که شعارش را داده بودند پیش بگیرند و مسائل و مشکلات را رفع کنند.

رئیس سابق انرژی اتمی در پاسخ به این سوال که در صورت بدعهدی آمریکا ایران توانایی بازگشت به قبل برجام را دارد، ‌ افزود: مشکلی بابت این موضوع نداریم. ما از لحاظ علمی و فنی این توانایی را داریم. این مسئله زمان بر خواهد بود و تقریبا یک زمان شش ماهه تا یک سال را شامل می‌شود.

عباسی با اشاره به درز اطلاعات برنامه هسته‌ای ایران توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اظهار داشت: درز اطلاعات توسط این نهاد هیچ وقت به صورت رسمی صورت نمی‌گیرد؛ چون آنجا افرادی که تابعیت کشورهای مختلف را دارند، کار می کنند و مطمئنا می توانند از طریق سرویس‌های امنیتی کشورهای خودشان یا کشورهایی که آنها را به استخدام آژانس درآورده‌اند به صورت غیررسمی کسب خبر کنند.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی افزود: مأمورین آژانس از ایمیل، تلفن و پیامک استفاده می‌کنند که اینها تحت کنترل سرویس‌های امنیتی CIA و MI۶ انگلیس هستند، از این جهت می‌توانند کسب اطلاعات کنند ولی مطمئنا این نهاد بین‌المللی به طور علنی اطلاعات را در اختیار بیگانگان قرار نمی دهد.

وی ادامه داد: نکته دیگر اینکه؛ کامپیوترهای آژانس ممکن است توسط هکرهایی که این سرورها را خودشان طراحی کرده‌اند و در اختیار دارند هک شود و اطلاعاتشان به بیرون درز پیدا کند.