شناسهٔ خبر: 122507 - سرویس سیاست
منبع: هفته نامه نماینده

باید بُعد نظارتی مجلس آینده تقویت شود

آلیا43 نماینده مجلس و عضو ائتلاف اصولگرایان در هفته نامه«نماینده»، نوشت: در مباحث فرهنگ و مسائل اجتماعی باید توجه ویژه‌ای به بعد نظارتی مجلس داشت و در صدد تقویت آن بود، چرا که در حال حاضر قوانين خوبی در مجالس گذشته تصویب شده است، قانون اساسی نیز در مباحث فرهنگی و مسائل اجتماعی به صورت شفاف حرکت نظام جمهوری اسلامی را تعیین کرده است.

هفته نامه «نماینده» ؛ فاطمه آلیا */با فرآیندی که اعضای مرکزی شورای ائتلاف طی کردند، در طول چند ماه گذشته طبق شاخص‌ها و معیارهایی که از پیش با کل نامزدها و تأثیرگذاران اصول‌گرا رایزنی شده بود، لیست ۳۰ نفره‌ای پیش‌بینی شد که اعضا مکمل یکدیگر باشند و تخصص هر یک از افراد بنا بر نیازهای مجلس دهم باشد.

شعار اصول‌گرایان در انتخابات مجلس دهم «معیشت، امنیت و پیشرفت» است. در واقع می‌توان گفت که این رویکرد سرلوحه عملی هر یک از اعضای ائتلاف اصول‌گرایان است. خوشبختانه ما در منطقه و کشور از توان امنیتی خوبی برخوردار هستیم؛ لذا برنامه ائتلاف اصول‌گرایان تثبیت و تقویت این امنیت است. با این حال با توجه به اقدامات خصمانه دشمن که نمونه‌های آن در برجام نیز قابل مشاهده است، باید تمهیدات ویژه‌ای در مباحث موشکی و امنیتی اندیشید.

این جمع ۳۰ نفره با توجه به تجارب، تخصص و انگیزه‌های خود در لیست قرار گرفته‌اند و یکی از دغدغه‌های حائز اهمیت آنان که مقام معظم رهبری نیز بارها به آن اشاره کرده‌اند، مباحث فرهنگی و آسیب‌های اجتماعی است.

در مباحث فرهنگ و مسائل اجتماعی باید توجه ویژه‌ای به بعد نظارتی مجلس داشت و در صدد تقویت آن بود، چرا که در حال حاضر قوانين خوبی در مجالس گذشته تصویب شده است، قانون اساسی نیز در مباحث فرهنگی و مسائل اجتماعی به صورت شفاف حرکت نظام جمهوری اسلامی را تعیین کرده است. همچنین در سند چشم‌انداز هم در بخش فرهنگ محورهای بسیار مهمی بیان شده که به خوبی خط‌مشی را مشخص کرده است.

چنانچه با رأی مردم در مجلس دهم توفیق ادامه خدمت داشته باشیم، باید به کمک نمایندگان اصول‌گرای کل کشور برای پیگیری و نظارت تلاش کنیم و از قوه مجریه در‌خصوص اجرای درست و کامل قوانین مطالبه داشته باشیم.

در حوزه فرهنگ، متولی اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که در بخش‌های مختلف همانند دوره اصلاحات البته نه به آن وضوح، تساهل و تسامح وجود دارد. از همین‌رو در حوزه تقویت جبهه فرهنگی-اسلامی در بخش‌های مختلف مانند: «سینما، تأتر، نشر کتاب و...» باید فعالیت بیشتری کرد و این امر تنها وظیفه کميسیون فرهنگی مجلس نیست و تمام نمایندگان در این مورد باید با هم‌افزایی موضوعات فرهنگی را پیگیری کنند.

حمایت از هنرمندان، شاعران، نویسندگان متعهد و ترویج روحیه ایثار، شهادت و دفاع مقدس و تقویت دستگاه‌هایی مانند: «سازمان تبلیغات اسلامی و حوزه‌های علمیه»، از جمله اهداف ائتلاف اصول‌گرایان در زمینه فرهنگ است، چرا که تمام اینها جزو عوامل قدرت ملی محسوب می‌شود. قدرت ملی ما علاوه بر اینکه مرتبط با صنایع دفاعی، موشکی و اقتصادی است اما یک بخش بسیار مهم و مهجور مانده، قدرت اقناع فرهنگی همراه با تقویت اعتماد به نفس و خودباوری و ایجاد هویت ایرانی ـ اسلامی است.

در حوزه فرهنگی و مسائل اجتماعی، ۲محور کلی و اساسی وجود دارد: «یکی الگوی اسلامی- ايراني پیشرفت و محور دوم، سبک زندگی اسلامی- ايراني است.» البته نباید فراموش شود که  مسائلی چون ازدواج به موقع جوانان، پیدا کردن راه‌حل برای کاهش طلاق، تحکیم بنیان خانواده و ... با مباحث اقتصادی ارتباط تنگاتنگی دارد. به عبارت دیگر، خانواده به عنوان مرکزیت پیشرفت یک جامعه باید در اولویت قرار گیرد. این دسته از مسائل سبک زندگی و خانواده با اقتصاد رابطه‌ای دوسویه دارد. از طرفی اقتصاد به عنوان یکی از عوامل تأثیرگذار بر آن است و از سوی دیگر نیروی جوان کارآمد که در خانواده‌ای سالم رشد یافته می‌تواند منبع سلامتی اقتصادی نیز باشد.

در زمینه مسائل اجتماعی می‌توان به محورهایی مانند: «فقر، فساد، تبعیض و نابرابری» اشاره کرد که از مطالبات اساسی مردم است. به ویژه اگر این فساد از یقه‌سفید‌ها، مقام‌ها و آقازاده‌ها باشد.

تمامی این مسائل ذکر شده در بخش فرهنگی و اجتماعی از جمله دغدغه‌های اصلی ائتلاف اصول‌گرایان است و باید برنامه‌ریزی تحول‌گرایانه در مجلس دهم به وجود بیاید تا توان و انرژی نمایندگان به صورت مؤثر بین فعالیت‌های تقنینی و نظارتی توزیع شود. اکنون در مجالس گذشته تا به امروز به قدر کافی قانون تصویب شده است و وقت آن رسیده است که مجلس دهم برای نظارت اجرای قوانین طرحی‌نو دراندازد تا به دولت برای رفع مشکلات اقتصادی، معیشتی و فرهنگی مردم کمک کند تا آنکه پیشرفت به معنای واقعی، اتفاق بیفتد.

* نماینده فعلی تهران در مجلس و عضو فهرست ائتلاف اصول‌گرایان