شناسهٔ خبر: 122332 - سرویس مجلس
منبع: هفته نامه نماینده

بررسی یکی از مشکلات مطرح در آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با «شهروز افخمی» نماینده شهرستان ملکا:

میلیاردها تومان اتلاف بیت‌المال نتیجه تبانی بین دو استان آذربایجان

شهروز افخمی// افخمی گفت: نتایج تحقیقات نشان داد در سال‌های قبل مدیرانی با دو استان آذربایجان شرقی و غربی تبانی کردند که تا دشت ملکان را رها کرده و تأسیسات آب‌رسانی را به شهرستان دیگری منتقل نمایند

«شهروز افخمی» در گفت‌وگو با «نماینده» از عدم رضایت عمومی از وضعیت مدیریتی شهرستان و استان که منجر به مشکلات اساسی در حوزه آب شده است، می‌گوید که گوشه‌ای از آن تبانی‌های صورت گرفته و اتلاف میلیاردی بیت‌المال در این حوزه است.

وی با اشاره به مشکل آب حوزه انتخابیه خود به تحلیل علل و عوامل ایجاد این مسئله پرداخت و گفت: «به دلیل سهل‌انگاری‌های مسئولین وقت شهرستان، سازمان آب استان و به‌خاطر اینکه امور آب شهرستان ملکان زیر نظر امور آب میاندواب از توابع آذربایجان غربی بوده، مسئولین استانی ما امور آب را رها کرده‌اند. هم حقابه شهرستان از سد شهید کاظمی مدیریت نشده و هم دشت ملکان را رها کرده‌اند.»

افخمی به بازدیدهای خود از مناطق مختلف دشت ملکان اشاره و خاطرنشان کرد: «سرمایه‌ای را که صرف آبرسانی و لوله‌کشی در این مناطق کرده‌اند رها شده و هیچ‌گونه نگهداری و محافظتی از تأسیسات نمی‌شود و این یعنی بهره‌وری صفر درصدی. حتی کانال‌هایی با پوشش بتنی، مملو از لجن و علف‌های هرز قد کشیده شده بود.»

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: «بعضاً در بازدیدها از دشت ملکان مشاهده کردیم که در بخش‌هایی از کانال‌های آب‌رسانی بتن کنده شده ولی پوشش بتنی جایگزین نشده و به همین صورت رها شده است. در قسمت‌هایی از کانال، پل آب گذر با صرف چندین میلیارد تومان احداث شده و بلااستفاده مانده است.»

وی در ادامه تشریح کرد: «شاهد بویدم که کانالی از حوزه شهرستان گذشته بود و کانال انتقال آبی را برای یک شهرستان دیگر با ظرفیت ۵۶ میلیون متر مکعب ایجاد کرده بودند. پس از بررسی موضوع متوجه شدیم که شهرستان مورد نظر از این آب حقی ندارد. نتایج تحقیقات نشان داد در سال‌های قبل مدیرانی با دو استان آذربایجان شرقی و غربی تبانی کردند که تا دشت ملکان را رها کرده و تأسیسات آب‌رسانی را به شهرستان دیگری منتقل نمایند.»

افخمی تأکید کرد: «با توجه به اینکه این اقدام غیرقانونی تشخیص داده شد، جلوی استفاده از این ۵۶ میلیون متر مکعب آب گرفته شده منتها برای انتقال آب انجام شده میلیاردها تومان هزینه‌های زیرساختی صرف شده است که این منابع هدر رفته و در واقع میلیاردها تومان از بیت‌المال اتلاف شده است.»

در بسیاری از مناطق ایران اقتصاد بر پایه کشاورزی استوار است و امرار معاش ساکنین منطقه نیز از همین مسیر صورت می‌گیرد. اما با توجه به خشکسالی‌های اخیر و کاهش منابع آب‌های زیرزمینی و اهمیت این مسئله، مسئولین به‌دنبال راه‌هایی برای جلوگیری از پیشرفت کاهش سفره‌های آب و نیز شیوه‌ای برای جایگزینی این آب‌ها هستند.

نماینده شهرستان ملکان در مجلس نیز با بیان اینکه اقتصاد این شهرستان کشاورزی محور است افزود: «رودخانه‌های منطقه نقش مهمی در تأمین آب کشاورزی دارد. در این حوزه نیز مشکلاتی ایجاد شده که تأثیرات منفی بر فعالیت همشهریان داشته است. جراحت‌های زیادی به رودخانه‌های منطقه وارد شده که در حضور وزیر نیرو هم مورد بازدید قرار گرفت.»

وی در این خصوص تشریح کرد: «در بالادست مسیر رودخانه را انحراف دادند، حقابه را گرفتند و با این وجود مدیریت شهرستان و استان هیچ توجهی نداشتند. این مسئله موجب شده مردم از سستی مدیران در این خصوص و بعضاً از تبانی‌ها و معامله‌های صورت گرفته در این حوزه، بسیار ناراحت هستند.»

با وجود اهمیت آب در این برهه از زمان، بی‌توجهی و سهل‌انگاری برخی مسئولین، باعث هدررفتن منابع آب موجود می‌شود. افخمی در این زمینه گفت: «متوجه شدیم که مسئولین نهایت کم توجهی را به رودخانه‌ها دارند تا حدی که در داخل شهر ملکان بستر رودخانه را با نخاله‌های ساختمانی تخریب کرده‌اند. این در حالی است که این رودخانه زمانی ۳۶۰ میلیون متر مکعب آبگیری داشته و امروز این حجم آب را از یک آبراهه کوچک می‌خواهند عبور دهند. این مسئله در نظر گرفته نشده که چنانچه در آینده سیلابی واقع شود، شهر را آب خواهد برد.»

این بی‌تفاوتی‌ها اثر منفی زیادی روی تأمین آب کشاورزی و شرب شهرستان داشته است. آب شرب ملکان از گواراترین آب‌های کشور بوده اما امروز سختی آب از حد مجاز عبور کرده است. علت این مسئله هم بدرفتاری و عدم توجه به رودخانه‌هاست.

نماینده استان آذربایجان شرقی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به وضعیت دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: «مسئولین شهرستانی و استانی به بهانه خشکی دریاچه ارومیه و دستور دادستان کل کشور مبنی بر پُر کردن چاه‌های آب، چاهک‌هایی که از قدیم جزئی از زندگی مردم منطقه بوده را تخریب می‌کنند. عاملان این موضوع حتی ادعا کردند که این اقدام به دستور نماینده مجلس صورت می‌گیرد که برای مردم شفاف‌سازی شد که نماینده توان دادن دستورات اجرایی را ندارد.»