شناسهٔ خبر: 119801 - سرویس سیاست
منبع: مهر

سخنگوی وزارت امور خارجه:

زمینه برای تغییر فضای بین ایران و عربستان فراهم است/ کمک‌های مستشاری ایران به سوریه ادامه می‌یابد

جابرانصاری/2 سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: بر اساس درخواست سوریه، کمک‌های مستشاری نظامی ایران تاکنون انجام شده و این روند نیز ادامه پیدا خواهد کرد.

به گزارش «نماینده» ، اولین نشست خبری حسین جابرانصاری سخنگوی جدید وزارت امورخارجه صبح امروز با حضور خبرنگاران رسانه های داخلی و خارجی برگزار شد.

جابرانصاری در ابتدای این نشست میلاد پیامبر رحمت را تبریک گفت و به روح مطهر شهدا درود فرستاد.

سوال اول درباره روابط  ایران و عربستان و گفتگوهای وزرای خارجه ۲ کشور بود که روز گذشته قشقاوی معاون کنسولی وزارت خارجه از آن خبر داده بود، جابرانصاری در تشریح این گفتگوها گفت: سياست جمهوری اسلامی بر اساس گفتگو با همسايگان است و عربستان هم يكي از همسايگان مهم ايران است و روابط دو كشور ظرفيت هاي مهمي براي تغيير فضاي موجود دارند.

وی تاکید کرد: اگر اراده قطعي در دولت عربستان وجود داشته باشد زمينه براي تغيير فضاي فعلي فراهم خواهد بود.

سفیر جدید عربستان معرفی شده است

جابرانصاری درباره معرفی سفیر جدید سعودی در ایران هم گفت: سفیر جدید عربستان معرفی شده و روند قانونی خود را در ایران طی می کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سئوال که آیا دولت سوریه از ایران برای حضور نظامی در این کشور درخواستی کرده است؟ گفت: سیاست ایران در سوریه مبتنی بر چند اصل اساسی است که یکی از آنان، مخالفت با استفاده از تروریسم برای اهداف سیاسی در چارچوب اختلافات داخلی یک کشور است.

ادامه حضور مستشاری ایران در سوریه

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: بر اساس درخواست سوریه، کمک‌های مستشاری نظامی ایران تاکنون انجام شده و این روند نیز ادامه پیدا خواهد کرد.

وی تصریح کرد: تاکنون درخواستی از ایران صورت نگرفته و اگر چنین درخواستی صورت گیرد، ابتدا بررسی می‌شود و سپس پاسخی مقتضی داده خواهد شد.

پیگیری فاجعه منا ادامه دارد

جابر انصاری همچنین در خصوص فاجعه منا و پیگیری‌های وزارت امور خارجه در این خصوص، گفت: ابعاد فاجعه منا پیچیده بوده و تبدیل به یک مساله بزرگ با ابعاد سیاسی شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه در مناسک حج با توجه به حضور گسترده حجاج، احتمال وقوع چنین فجایع گسترده‌ای وجود دارد، گفت: آنچه منا را به یک بحران تبدیل کرد و در افکار عمومی ایران به مانع بزرگی در برابر هر گونه روابط و همکاری‌ها تبدیل شد، سوءمدیریت دولت عربستان در تعامل با این بحران بود که ابعاد انسانی و سیاسی آن را پیچیده‌ کرد.

وی با بیان اینکه ما در چارچوب کانال‌ها و ظرفیت‌های بین‌المللی و منطقه‌ای، فاجعه حج را پیگیری می‌کنیم، گفت: امیدواریم با تعامل منطقی دولت عربستان و پذیرفتن مسئولیت‌های حقوقی و سیاسی خود در قبال این حادثه، هر چه زودتر در این خصوص به نتیجه برسیم تا عاملی باشد برای کاهش آلام و دردهای قربانیان حادثه.

جابر انصاری همچنین در خصوص انتقال اورانیوم ایران به روسیه و در پاسخ به این سئوال که گفته شده است اورانیوم ایران به قزاقستان منتقل می شود، گفت: در این خصوص به جزئیات ورود نخواهم کرد اما این موضوع جزئی از توافق ایران و ۱+۵ است و طبق ترتیبات و توافقات انجام شده بین ایران و روسیه، این اقدام آغاز شده و بر اساس برنامه زمانبندی شده، پیش می‌رود.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: کار طبق ظرف زمانی توافق شده، در مسیر اجراست و باید قبل از آغاز سال جدید میلادی یعنی کمتر از سه هفته، مسیر نهایی خود را طی کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به گزارش اخیر آژانس اتمی اظهار کرد: گزارشی که آژانس ارائه کرد در برخی از زمینه ها صراحتا ادعاهایی که در مورد جمهوری اسلامی مطرح شده بود نفی می کند و در واقع پایانی بر ادعاهایی است که در طول سال های گذشته مطرح شده بود.

وی افزود: یکی از این ادعاها در مورد انحراف مواد هسته ای بود که در گزارش آژانس صراحتا به این موضوع خاتمه می دهد و ادعای دیگر در مورد انحراف فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی بود که در گزارش آژانس برخی از ادعاها در مورد فعالیت مطالعاتی در قبل از سال ۲۰۰۹ دوباره تکرار شده است.

جابری انصاری گفت: موضع جمهوری اسلامی در این خصوص مشخص است و ادعاهایی که در مورد فعالیت های ایران قبل از سال ۲۰۰۹ در گزارش آژانس مطرح شده ثابت نشده است و از بنیان قوی برخوردار نیست و ایران از ابتدا اعلام کرده این ادعاها دروغین و تحریف شده است و ما بر این باوریم در روند اجرای برجام پرونده ایران در آژانس عملا مختومه اعلام شود و از این پس دستور کار آژانس در ارتباط با ایران تغییر پیدا کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: امیدواریم ادامه مسیر براساس توافقات بین ایران، آژانس و ۵+۱ باشد.

وی افزود: همانگونه که قبلا اعلام شده است اگر روند توافقات دو طرف نهایی بشود قاعدتا در بازه زمانی حدود نیمه دی ماه روند اجرایی توافقات در رابطه با تحریم ها آغاز خواهد شد. امیدوارم که با مجموع توافقات و آنچه که در مورد اجلاس شورای حکام پیش بینی می شود، به زودی شاهد آغاز اجرای توافق هسته ای باشیم.

تشکیل کارگروهی در وزارت خارجه برای انعکاس نامه رهبری به جوانان غربی

جابری انصاری در پاسخ به سوالی درخصوص اقدامات وزارت خارجه برای انعکاس نامه مقام معظم رهبری به جوانان غرب در دنیا تصریح کرد: مجموعه ای از اقدامات و هماهنگی برای انتشار این نامه توسط وزارت خارجه انجام شده است و کارگروه هایی در سفارتخانه های جمهوری اسلامی شکل گرفته است. علاوه بر ترجمه این نامه به زبان های مختلف دنیا، نامه رهبری به ۱۷ زبان محلی دنیا نیز ترجمه شد تا زمینه انعکاس گسترده تر این پیام فراهم شود.

لغو توافق «آمیا» رسما به ایران اعلام نشده است

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا دستگاه دیپلماسی در مورد لغو توافق «آمیا» با دولت آژانتین گفتگوهایی را داشته است یا خیر تاکید کرد: توافقنامه آمیا به درخواست دولت آرژانتین امضا شد و این درخواست برای نشان دادن حسن نیت دولت آرژانتین به جمهوری اسلامی بود. ایران نیز با این درخواست موافقت کرد و حاصل آن امضای یک یادداشت تفاهم شد که باید روند قانونی آن در داخل کشور طی گردد.

وی ادامه داد: آنچه در حال حاضر درخصوص این یادداشت تفاهم در مسیر قانونی آن اتفاق افتاده است به تحولات قانونی داخل آرژانتین مربوط می شود و به سیاست های قانونی این کشور ارتباط پیدا می کند. تاکنون لغو این یادداشت تفاهم از سوی آرژانتین به جمهوری اسلامی ایران رسما اعلام نشده است.

جابری انصاری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ایران در نشست وین ۳ در موضوع سوریه در چه سطحی شرکت خواهد کرد گفت: روند گفتگوهای سیاسی در موضوع سوریه که دو دوره در وین و اتریش برگزار شد و قرار است دور بعدی آن در نیویورک انجام شود در حال طی شدن است.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: جمهوری اسلامی از ابتدا مواضع روشنی در قبال سوریه داشته است و معتقد بوده بحران سوریه راه حل نظامی ندارد و خروج از این بحران از مجرای گفتگوهای سیاسی سوری خواهد گذشت. نقشی که کشورهای منطقه و جهان می توانند ایفا کنند این است که تسهیل کننده این توافقات برای خروج از این بحران پیچیده و چند لایه باشند.

وی گفت: ایده کلی مسیری که در وین آغاز شده است این بود که توافقات به سمتی برود که گفتگوهای سوری سوری بین دولت سوریه و گروه های معارضی که به راه حل سیاسی اعتقاد دارند و تروریست را نفی می کنند محقق شود. این روند با فراز و نشیب هایی که دارد در حال طی شدن است و در اجلاس نیویورک باید دو موضوع اساسی مورد بحث قرار بگیرد.

جابری انصاری ادامه داد: در این اجلاس باید گروه های معارض تروریستی با گروه های معارضی که معتقد به راه حل سیاسی هستند، تفکیک شوند. بنابراین هم تاریخ برگزاری و هم موفقیت برگزاری اجلاس نیویورک و همچنین سطح مشارکت جمهوری اسلامی در این اجلاس منوط به فراهم شدن مقدمات به شکل درست آن است. اگر در زمینه مقدمات توافقات مفید و منطقی انجام شود می توان پیش بینی کرد که مقدمه ای برای رسیدن به حصول یک راه حل سیاسی موفق خواهد بود.

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: اگر این مقدمات به درستی طی نشود احتمال می رود اجلاس نیویورک نیز به مانند اجلاس های وین به آن نتیجه ای که از آن انتظار می رود منجر نشود. ما امیدواریم این مسیر به درستی طی شده و زمینه ای برای پایان این بحران انسانی و سیاسی گسترده در منطقه غرب آسیا فراهم شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نشست معارضین سوریه در ریاض چه تاثیری در روند توافقات مربوط به سوریه خواهد داشت، اظهار کرد: مجموعه ای از نشست ها و جلسات معارضه سوریه در حال برگزاری است و علاوه بر اجلاسی که در ریاض برگزار شد و به دلیل پوشش تبلیغاتی گسترده آن بیشتر مطرح شده است، سایر نشست ها نیز در مناطق و کشورهای مختلف برگزار می شود. اجلاسی در منطقه حسکه در داخل سوریه و دو اجلاس دیگر نیز در دمشق و پاریس با حضور بخش هایی از معارضین برگزار شده است.

جابری انصاری تصریح کرد: هدف این نشست ها مشخص کردن هیات معارضین سوریه است. روند توافقات وین برای فراهم کردن مقدمات گفتگوها میان گروه های معارض با دولت سوریه بود. دولت سوریه آدرس مشخصی دارد و کسی نباید دنبال آن بگردد. یکی از ابعاد پیچیده شدن موضوع بحران سوریه این بود که معارضه سوریه یک معارضه منسجمی نیست و تعدد گروه ها و رقابت میان آنها در سوریه گاهی بیشتر از اختلافاتشان با دولت سوریه است. بنابراین هدف گیری این نشست ها برای این است که شرایطی را فراهم کند که مابین مجموعه های معارض با دولت سوریه انسجام و توافقی به وجود بیاید.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه ما در مورد این نشست ها به صورت مستقل اظهار نظر نمی کنیم گفت: آنچه از دید جمهوری اسلامی اهمیت دارد این است که باید مابین گروه های مسالمت جوی معارض معتقد به راه حل سیاسی با گروه های تروریستی تفاوت قائل شد. در غیر این صورت عملا مفهوم معارضه مسالمت جو نفی می شود.

وی افزود: در این نشست ها باید تنوع طیف ها و گروه های سیاسی معارض سوریه مورد توجه قرار بگیرد. همچنین برگزار کنندگان نشست ها نباید به دنبال تامین سیاست های خود باشند و بخواهند به معارضه سوریه شکل خاصی داده یا گروه هایی از معارضه را به گروه های دیگر ترجیح دهند.

مصوبه مجلس نمایندگان آمریکا با اصول حقوق بشر تناقض دارد

جابری انصاری در پاسخ به این سوال که موضع وزارت خارجه در مورد اقدام اخیر نمایندگان مجلس آمریکا درخصوص اتهام محور شرارت به ایران چیست، تاکید کرد: مصوبه ای که هنوز مراحل قانونی خودش را در مجلس نمایندگان آمریکا طی کرده است چنین صراحتی که جنابعالی بیان کردید ندارد و این برداشت ها صرفا سیاسی است اما به هر حال ترتیباتی را در مورد صدور روادید برای ورود به آمریکا پیش بینی کرده و هنوز مراحل آن کامل نشده است.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: این مصوبه از دید جمهوری اسلامی از جنبه های مختلف دارای اشکال است؛ هم در موضوع تجارت آزاد و هم مسئله حقوق بشر دارای تناقض است. این مصوبه با اصول اساسی حقوق بشر مشکل و تناقض دارد زیرا مجازات جمعی چند ملت را هدف می گیرد.

وی با بیان اینکه این مصوبه با روح توافقات هسته ای در تعارض قرار دارد، گفت: جنبه های دقیق حقوقی این موضوع توسط وزارت خارجه در حال بررسی است و اگر صراحت تناقض با مواد برجام قطعی شود دستگاه دیپلماسی در روند پیگیری این موضوع توجه و اهتمام بیشتری خواهد کرد.

جابرانصاری ادامه داد: اگر این تناقض با توافقات میان ایران و ۱+۵ ثابت نشود مسلما یک پیام منفی از سوی آمریکا به جمهوری اسلامی ایران خواهد داشت و مخالفت های گسترده ای هم در داخل ایران و هم در میان اتباع ایرانی در خارج از کشور به همراه خواهد داشت. امیدواریم که با توجه دولت آمریکا و قانون گذاران این کشور مسیر این مصوبه طی نشود اما اگر طی شد گواه دیگری بر سیاست های تناقض آمیز ایالات متحده در برخورد با جامعه جهانی و موضوع تروریسم خواهد بود.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به اتفاقات نارداران آذربایجان و حوادث نیجریه اظهار کرد: در جمهوری آذربایجان تحولاتی قبل از اربعین اتفاق افتاد و جمهوری اسلامی از آغاز برای کنترل ابعاد این مسئله و عدم خروج آن از یک حادثه به یک روند تلاش کرد که این تلاش ها با رایزنی هایی که با دولت آذربایجان انجام شد به طور نسبی موفقیت آمیز بود.

وی افزود: این حادثه در قالب یک حادثه نه در قالب یک روند مدیریت شد و امیدواریم همین مسیر با یک تدبیر بهتر پیش برود. ما خواهان آرامش و ثبات در دولت های همسایه خود هستیم و معتقدیم در شرایطی که تروریسم تهدیدی برای ملت های منطقه است زمینه های همبستگی ملی مابین اجزای جوامع تقویت و روابط دولت و ملت ها در مسیر مناسب خود طی شود.

جابری انصاری افزود: حوادث نیجریه واقعا اسباب تاسف جمهوری اسلامی است. دولت نیجریه یک دولت بزرگ و مهم در سطح قاره آفریقا محسوب می شود و روابط خوبی با جمهوری اسلامی دارد که شاهد آن شرکت رئیس جمهور این کشور در اجلاس اوپک گازی در تهران بود امیدواریم این حادثه تاسف بار مسیر دولت و ملت نیجریه را در مبارزه با تروریسم تکفیری منحرف نکند و ما هم سعی می کنیم با ارتباطاتی که با دولت نیجریه داریم این حوادث را مدیریت کنیم تا تبدیل به یک روند نشود.

گفتگوهای ایران و آمریکا هیچگاه از چارچوب هسته ای خارج نشده است

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه طبق گفته نماینده دائم ایران در سازمان ملل آیا علاوه بر گفتگوهای هسته ای همکاری میان ایران و آمریکا شکل خواهد گرفت گفت: سیاست جمهوری اسلامی در این زمینه از ابتدا روشن بوده است. در گفتگوهای هسته ای فقط در ارتباط با مسئله هسته ای ایران مذاکره انجام شده است و گفتگوها فقط در چارچوب ادعاهایی که طرف مقابل مطرح می کرد متمرکز بود و هیچگاه هیات مذاکره کننده ایرانی از چارچوب این سیاست رسمی تخطی نکرده است و این روند همچنان ادامه دارد.

وی افزود: آنچه سفیر ما در سازمان ملل مطرح کرده قبلا از زبان عالی ترین مقام سیاسی جمهوری اسلامی اعلام شده است به این معنا که موفقیت روند توافقات هسته ای و اجرای کامل آن می تواند زمینه هایی را برای همکاری های دیگر باز کند. این مسئله منوط به سیاست های ایالات متحده آمریکا است ولی تاکنون چنین قرینه ای از آمریکا مشاهده نکردیم. اگر آمریکا برای موفقیت توافق هسته ای اراده قوی از خود نشان دهد ممکن است در آینده زمینه های همکاری بین دو کشور فراهم شود.

جباری انصاری تاکید کرد: تا به امروز این موضوع به عنوان طرح یک ایده مطرح است و به عنوان یک برنامه عملیاتی مطرح نشده است. این موضوع تنها منوط به رفتارها و برخوردهای ایالات متحده است و آنچه در مصوبه اخیر مجلس نمایندگان آمریکا دیدیم چنین علامتی را به ما نشان نمی دهد. اگر آمریکا سیاست واضحی را در این خصوص اتخاذ و زمینه ها را برای همکاری ها فراهم کند مسئله ای مربوط به آینده است که در زمان خودش در مورد آن صحبت خواهد شد.

اقدام ترکیه در ورود به عراق منجر به پیچیده تر شدن بحران می شود

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه موضع دستگاه دیپلماسی در قبال حضور نظامی ترکیه در عراق چیست، گفت: اصل اساسی تعامل در مسائلی که در عراق و سوریه وجود دارد حفظ حاکمیت ملی و تمامیت ارضی کشورهای عراق و سوریه است. سوریه و عراق با بحران گسترده تروریسم در نقاط مختلف خود مواجه است و دولت های دو کشور اقدامات مختلفی را برای مبارزه با ترویسم پیش گرفته اند.

وی افزود: هرگونه اقدامی که دولت های همسایه و دولت های دیگر در سطح جهان انجام می دهند در مسیر این است که مسئله مبارزه با تروریسم مورد توجه قرار گیرد. اگر اقداماتی بدون هماهنگی با دولت های عراق و سوریه انجام شود منجر به پیچیده تر شدن بحران خواهد شد و مبارزه علیه تروریسم را با بحران مواجه می کند.

جباری انصاری تصریح کرد: ما امیدواریم دولت ترکیه این مسائل را مورد توجه قرار دهد و اقدامات خود را با دولت مرکزی عراق هماهنگ کند تا زمینه جهت موفقیت در مبارزه با تروریسم فراهم شود.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درخصوص روابط ایران و ترکیه گفت: سیاست جمهوری اسلامی گسترش همکاری و فضای دوستی با کشورهای همسایه و همین طور اسلامی است. دولت ترکیه کشور بزرگ همسایه ما یکی از کشورهای مهم اسلامی محسوب می شود و سیاست جمهوری اسلامی مدیریت برخی زمینه های اختلاف و تاکید بر نقاط مشترک با ترکیه است.

وی ادامه داد: متاسفانه گاهی سیاستمداران ترکیه با اتخاذ برخی مواضع احساساتی فضای روانی مناسبی را که باید برای موفقیت این سیاست تدارک دید تحت الشعاع قرار می دهند که امیدواریم با دقت بیشتر به این مسائل و اتخاذ سیاست های روشن تر، همکاری های گسترده سیاسی و اقتصادی میان دو کشور و همچنین مبارزه مشترک با تروریسم محقق شود. ما در این زمینه اراده واضح سیاسی داریم و دولت ترکیه با توجه به تهدیدات گسترده ای که وجود دارد باید فضایی را فراهم کند تا زمینه برای تحقق این سیاست اصولی هموار شود.

اصول سیاست خارجی ایران در قبال فلسطین تغییری نکرده است

جابری انصاری در ارتباط با انتفاضه سوم مردم فلسطین و کشته شدن ۱۲۰ فلسطینی در جریان این تحولات گفت:‌ سیاست جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با مسأله فلسطین همواره مبتنی بر حمایت از خواسته‌های مشروع و قانونی مردم این منطقه در راستای آزاد سازی سرزمین‌شان و تعیین سرنوشتشان بوده است و این سیاست ادامه داشته و با فراز و نشیب ها در این سیاست اصولی تغییر ایجاد نشده است.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به سوابق انتفاضه های مردم فلسطین در راستای تحقق خواسته های مشروع و قانونی شان و برخورد خشونت آمیز صهیونیست‌ها با مردم مظلوم این منطقه اظهار کرد: مردم این منطقه از بدیهی ترین حقوق خود برخوردار نیستند و به دلیل استمرار اشغال فلسطین از سوی صهیونیست‌ها، انتفاضه‌ها و نهضت های گسترده‌ای از سوی ملت فلسطین برای استیفای حقوقشان صورت گرفته است .

وی به شکل گیری انتفاضه سوم اشاره کرد و گفت:‌ متاسفانه در جریان این تحولات ۱۲۰ شهید به شهدای فلسطین افزوده شده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با انتقاد از رفتار و واکنش برخی از سازمانهای بین‌المللی و دولت‌ها در ارتباط با انتفاضه مردم فلسطین گفت: در جریان این تحولات شاهد ادامه اشغال فلسطین و کشتار سازمان یافته و اعمال تروریسم نهادینه شدن دولتی بر مردم مظلوم فلسطین هستیم و همانطور که اشاره کردم سیاست جمهوری اسلامی ایران همواره مبتنی بر حمایت از خواسته های مشروع و قانونی مردم فلسطین بوده است.

پیگیری وضعیت امام موسی صدر همواره در دستور کار ایران است

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در ارتباط با پیگیری سرنوشت امام موسی صدر از سوی وزارت خارجه تصریح کرد: پیگیری وضعیت امام موسی صدر و روشن شدن سرنوشت ایشان، همواره مورد توجه دولت‌های مختلف در جمهوری اسلامی ایران بوده و یکی از دستورکارها برای پیگیری بوده است.

سفیر اسبق ایران در لیبی با بیان اینکه گفت‌وگوهای مختلفی در ارتباط با این موضوع در مراحلی با دولت قبلی لیبی(معمر قذافی) انجام شده است و پیگیری و اقداماتی صورت گرفته افزود: اما در میانه راه به دلایلی دولت سابق لیبی از مسیری که مشخص شده بود و توافقات صورت گرفته برای پیگیری این موضوع، خارج شد و روند را به هم زد و این موضوع بیش از یک بار رخ داد.

وی با بیان اینکه پیگیری این موضوع علاوه بر گفت‌وگوهای دو جانبه از روندها و طرق دیگری نیز پیگیری می‌شد تصریح کرد: بعد از سقوط دولت سابق لیبی این تصور وجود داشت که زمینه برای مشخص شدن وضعیت این پرونده بیشتر از گذشته فراهم می‌شود اما به دلیل تحولات لیبی از جمله شکل گیری گروه ها و یا حتی دولت های مختلف در این کشور، باز این پرونده تحت الشعاع قرار گرفت و به دلیل نبود دولت مرکزی در لیبی، عملا آن توقعی که در ارتباط با این موضوع وجود داشت محقق نشد.

جابرانصاری ادامه داد: امیدواریم با بازگشت آرامش در کشور لیبی زمینه برای پیگیری این موضوع هر چه زودتر فراهم شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دلیل لغو اجلاس وزرای کشورهای اسلامی که قراربود در سال ۲۰۱۷ در مشهد برگزار شود چیست و وزارت خارچه چه پیگیری‌هایی انجام خواهد داد، تصریح کرد: برگزاری این اجلاس جزو مصوبات بین ایران با سازمان تعاون اسلامی بود. وزارت خارجه به تمام وظایف خود در این زمینه عمل کرده و از تمام مجاری قانونی این مساله را پیگیری خواهد کرد.