شناسهٔ خبر: 119310 - سرویس سیاست
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دریادار سیاری: طرفدار تیم پرسپولیس هستم

امیر سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش در گفتگویی متفاوت به طرفداری خود از تیم پرسپولیس اشاره کرد.

به گزارش «نماینده»، امیر دریادار حبیب الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش در یک گفتگو صمیمی با باشگاه خبرنگاران جوان مطالبی را مطرح کرد که به آن می پردازیم.

دریادار سلام، خیلی ممنون که وقتتان رابه ما دادی؛ چند سال دارید و متولد کدام شهر هستید؟

-من متولد 1334 و شهر فسا هستم و 60 سال سن دارم.

به چه ورزش‌هایی علاقه دارید؟

-البته هر چه سنمان بالاتر می رود ورزش کردن سخت‌تر می شود اما من به ورزش های مختلف همچون فوتبال، والیبال و شنا و قایقرانی می پردازم و البته به ورزش شنا و قایقرانی علاقه دارم. همچنین ورز کوهنوردی را هم دوست دارم و به قبله کلیمانجارو صعودکرده‌ام.
البته دو میدانی را هم بسیار دوست دارم اما به دلایلی که من را منع کرده‌اند باید کمتر بدوم اما حاضرم هم اکنون با یک مرد 40 ساله مسابقه دهم.

امیر طرفدار کدام تیم هستید؟


-طرفدار ملوان اما بیشتر پرسپولیسی هستم.

امیر می توانید یک خاطره شنیده نشده بگویید؟

-وقتی در محضر مقام معظم رهبری بودم و یکی از مسیرهای ناوگروه ها را تشریح می کردم، آقا از من پرسیدند که مسیرتان کجاست، ‌که گفتم مدیترانه، مصر و لیبی و الجزایر و تونس. که رهبری فرمودند یکبار دیگر مسیر را بگو و فرمودند که آیا اشتباه نمی کنید و وقتی دوباره مسیر را گفتم متوجه شدم که جایگاه دوکشور را اشتباه کردم و رهبری جایگاه صحیح کشورها را بر روی نقشه کاملا می دانستند و مسلط بودند.  

یک خاطره دیگری که به ذهن دارم، درباره بالگردهای RH توضیحاتی می دادم و گفتم این بالگرد 120 نفر را حمل می کند که رهبری فرمودند چند نفر؟، ‌و من گفتم 120 نفر؛ و رهبری فرمودند اشتباه نمی کنید و کمی بررسی کنید. پس از اینکه من رفتم و وضعیت بالگرد RH  را بررسی کردم متوجه شدم که این بالگرد 60 نفر ظرفیت دارد و در محضرمقام معظم رهبری عذرخواهی کردم و گفتم در دوران جنگ این بالگرد 120 نفر را حمل می کرد و رهبری فرمودند البته در دوران دفاع مقدس چنین چیزی امکان پذیر بود.

رهبر معظم انقلاب خیلی از تجهیزات نظامی را کاملا می شناسند و برد آن را می دانند و لذا باید قدر فرماندهی معظم کل قوا را بدانیم که به تمام مسائل اشراف دارند.

برای بسیاری از مردم درجه‌های نیروی دریایی بسیار جذاب است و می خواهند بدانند که درجه ها از کجا شروع و به کجا خاتمه می یابد، ‌کمی در این زمینه برای ما توضیح دهید.

-درجات نیروی دریایی به ترتیب از ناوی، مهناوی 3، مهناوی 2، مهناوی 1، ناواستوار، ‌ناوگان، ناوسروان، ناخدا 3، ناخدا 2، ناخدا 1، دریادار دوم، دریادار، دریابان، دریاسالار و دریابد است.  ما در کشور دریاسالار و دریابد نداریم و درجه دریاداری معادل سرتیپ تمامی و درجه دریابانی معادل درجه سرلشگری است.

درباره لباس های نیروی دریایی ارتش، چند نوع لباس در نیروی دریایی ارتش قرار دارد و این لباس ها چه کارکردهایی دارد؟

-یکی از ویژگی هایی که نیروی دریایی ارتش دارد راهبردی بودنش است و لباسهایش هم تابعی از همین بین‌المللی بودن و راهبردی بودنش خواهد بود.

لباس‌های نداجا متنوع است و زمستانه و تابستانه دارد؛ لباس های زمستانه مشکی و لباس های تابستانه سفید است. و لباس های مشکی جاذب حرارت است و به همین دلیل در زمستان استفاده می شود و. لباس های سفید منعکس کننده حرارت بوده و به همین دلیل در فصل تابستان استفاده می َشود.

لباس های مشکی در 4 نوع و لباس های سفید هم در 2 نوع است و البته لباس‌های دیگری نیز از حمله لباس های خاکی، لباس های تخصصی همچون تک‌آوری، غواصی و خلبانی و موشکی نیز داریم.

چند کلمه می گوییم و شما نظراتان را در مورد آن بفرمایید؟

-دریادار سیاری: سرباز این کشور است.
مرزهای آبی: صد در صد حفظ می شوند.
پرچم جمهوری اسلامی: نماد اقتدار کشور و در آبهای اقیانوس‌ها به احتزاز درمی آید.
جماران: نماد خودباوری.
جوان ایرانی: با انگیزه و پورشور.
تکاوران: از جوانان این مرز و بوم.
دشمن: خار است.
آمریکا و دزدان دریایی: بسیار خار هستند.
رهبری: نور چشم و چراغ راه.