شناسهٔ خبر: 117789 - سرویس اقتصاد
منبع: نسیم

متقاضیان وام ۲۵ میلیونی خودرو پشیمان می‌شوند

تسهیلات  خرید خودروهای روی دست مانده روش ایران خودرو و سایپا این است که با آشفته کردن بازار تقاضای کاذب ایجاد کنند و قیمت‌ها را متزلزل کرده تا بتوانند خودروهای خود را به مردم غالب کنند

به گزارش «نماینده»، علی خاکساری عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در خصوص طرح وام ۲۵ میلیونی خرید خودرو و نتایج آن اظهار کرد: از دید من در این دو روز خودرویی فروش نرفته است و چیزی که به فروش رفته، وام است.
 
وی افزود: این آمار ۱۲ هزار خودرویی که قائم مقام وزیر صنعت در روز اول اعلام کرد، آمار فروش خودرو نبود، بلکه ۱۲ هزار تقاضا برای وامی بود که نسبت به وامهای دیگری که در کشور ما به متقاضیان اعطا می شود، شرایط راحت تری دارد، بنابراین باید گفت که مردم در این دو روز متقاضی وام بودند نه متقاضی خودرو.
 
عضو هیات علمی دانشگاه علامه در پاسخ به این سوال که به نظر می رسد آیا خودروسازان مشکل تولید دارند، گفت: خودروسازان با این خودروهای بی کیفیت و بنجل که تولید می کنند، مشکل تولید ندارند، مشکل خودروسازان این است که کالایی تولید می کنند، که با این قیمت مشتری ندارد.
 
خاکساری خاطرنشان کرد: آنها یک مدت تقاضای کاذب برای خودروهای خود ایجاد کرده بودند، اما در ماههای گذشته وضعیت تولیدات آنها به قدری ضعیف بود که نتوانستند از راه این تقاضای کاذب بازار مورد نظر خود را حفظ کنند.
 
وی با بیان این مطلب که "پارکینگ پر خودروسازان همواره وجود داشته و هنوز هم وجود دارد" به نسیم بیان کرد: روش ایران خودرو و سایپا و شورای سیاست گذاری خودرو که در خدمت این دو غول بزرگ خودروسازی قرار دارد، این است که همیشه با آشفته کردن بازار تقاضای کاذب ایجاد کنند و قیمتها را متزلزل کند تا بتواند در این بازار آشفته محصولات بی کیفیت خود را به مردم غالب کند.
 
این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به مراجعه کنندگان دو روز اول طرح وام ۲۵ میلیونی خودرو گفت: کسانی که در دو روز گذشته برای خرید خودرو به نمایندگی های ایران خودرو و سایپا مراجعه کرده اند کسانی نبودند که واقعا نیاز به خودرو داشته باشند.
 
خاکسار خاطرنشان کرد: طرح وام ۲۵ میلیون تومانی خودرو قطعا شکست خواهد خورد، شلوغی این دو روز به خاطر خودرو نبوده، بلکه به دلیل وام مناسبی بوده که در این طرح وجود دارد.
 
وی تصریح کرد: کسانی که در این دو روز به نمایندگی شرکتهای خودروسازی مراجعه کرده اند با شکست رو به رو خواهند شد چون فکر می کنند که می توانند خودرویی را با وام ارزان قیمت بخرند و بعد با در بازار بفروشند و به سود برسند.
 
عضو هیات علمی دانشگاه علامه در پیش بینی آینده این طرح به نسیم عنوان کرد: این روندی که ایران خودرو و سایپا در این روزها داشته اند مطمئن باشید خودروها به این زودی به دست مردم نمی رسد و متقاضیان خرید خودرو پشیمان خواهند شد.
 
خاکسار افزود: مردم نمی توانند خودروهای خود را تا ۴ یا ۷ سال بفروشند بنابراین به زودی از خرید خودرو پشیمان خواهند شد. این طرح از اول شکست خورده بود و تا پایان هم شکست خورده باقی خواهد ماند و مطمئن باشید که مردم از این طرح استقبال نخواهند کرد و دولت در نقشه ای که برای تحریک تقاضا کشیده بود با شکست رو به رو خواهد شد.
 
وی گفت: مطمئن باشید کسانی که در این دو روز ثبت نام کرده اند یا پشیمان خواهند شد و یا اگر خودروی خود را گرفتند، به دنبال راهکاری خواهند بود که آن را پس دهند.