شناسهٔ خبر: 116457 - سرویس مجلس
منبع: فارس

انتقاد پارلمان نشینان از نحوه مدیریت«ابتکار»:

نمایندگان از سازمان حفاظت محیط زیست تحقیق و تفحص می‌کنند/ افراط در سیاسی کاری صدای کارکنان را در آورد

ابتکار/2 تعدادی از نمایندگان مجلس از نحوه مدیریت ضعیف معصومه ابتکار در سازمان حفاظت از محیط زیست انتقاد و تصریح کردند: افراط در سیاسی‌کاری صدای کارکنان محیط زیست را هم درآورده است؛ نمایندگان مجلس از سازمان حفاظت محیط زیست تحقیق و تفحص می‌کنند.

به گزارش «نماینده»، حبیب‌ آقاجری نماینده مردم بندر ماهشهر در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عملکرد رئیس سازمان حفاظت، گفت: اکثر نمایندگان استان خوزستان از عملکرد سازمان محیط زیست ناراضی هستند و تعدادی از این نمایندگان دنبال تحقیق و تفحص از سازمان محیط زیست هستند و جلساتی نیز به همین منظور و برای هماهنگی بیشتر در این خصوص در دستور کار خود دارند.

وی افزود: رئیس سازمان محیط زیست بیشتر به دنبال مسائل سیاسی است تا پرداختن به مسائل زیست محیطی و وقت خود را صرف برنامه‌های سیاسی که برای آینده دارد، می‌کند.

نماینده مردم بندر ماهشهر در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ما در شرایط فعلی با مشکلات جدی در حوزه محیط زیست در تمامی استان‌ها مواجه هستیم که از جمله آن می‌توان به مشکلات جدی محیط زیستی استان خوزستان اشاره کرد که علت آن به مدیریت مرکزی سازمان محیط زیست بازمی‌گردد.

آقاجری در پایان خاطر نشان کرد: کار در بحث محیط زیست به جایی رسیده که حداقل باید تحقیق و تفحصی از عملکرد سازمان محیط زیست انجام شود تا مردم بدانند که برخی از مدیران فعالیتشان چگونه است.

مجلس دغدغه‌های معترضان به عملکرد رئیس سازمان محیط زیست را پیگیری می‌کند

حسین طلا نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز به دنبال تجمع اعتراض آمیز جمعی از کارکنان سازمان محیط زیست مقابل این سازمان، ‌ اظهار داشت: موضوع محیط زیست سرمایه‌ای برای ما ایرانیان است.

وی افزود: عامه مردم، اعم از کارشناسان و دست اندرکاران به ویژه کسانی که در حوزه NGO و محیط زیست علاقمند به رشد و شکوفایی کشور هستند هنگامی که می‌بینند محیط زیست از سوی متولی آن دستخوش بی توجهی و سیاسی کاری یا منفعت طلبی قرار می‌گیرد طبیعی است که به اعتراض برمی‌خیزند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: گاهی برخی اشخاص به صورت یک تیم می‌شوند که یا دنبال این هستند که گفتمان سیاسی خود را ترویج کنند و یا از آن جایگاه استفاده کرده و مقاصد سیاسی خود را ترویج دهند که در مواردی باعث بروز مفاسد اقتصادی می‌شود.

طلا در ادامه مطلب خود اضافه کرد: کارشناسان سازمان محیط زیست طبق اعلام خودشان درخواست‌هایی داشتند که نسبت به آن مطالبات بی توجهی شده است.

وی ادامه داد: همچنین آنها ایده‌آل‌هایی دارند که براساس آن به محیط زیستی که به عنوان سرمایه برای آینده است توجهی نمی‌شود. لذا از این جهت اعتراض کردند.

نماینده مردم تهران در پایان مطرح کرد: حق است که مجلس نیز حرف این معترضان را بشنود و اگر احساس می‌کند انحرافی در دستگاهی صورت گرفته است این نهاد وظیفه دارد که برابر قانون آن را بررسی کرده و از ابزارهای قانونی که در اختیار خود دارد استفاده کند.

**گرفتاری‌های انتخاباتی خانم ابتکار وقتی برای پرداختن به محیط زیست نمی‌گذارد

سیدباقر حسینی نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی دیگر نماینده ای بود که به انتقاد از مدیریت معصومه ابتکار پرداخت و گفت: ما به‌عنوان اعضای فراکسیون احیای تالاب هامون چندین بار از ایشان تقاضا کرده‌ایم که درباره این تالاب جلسه‌ای برگزار شود، اما ظاهراً گرفتاری‌های سیاسی و انتخاباتی ایشان زیاد است.

وی افزود: خانم ابتکار مدیر توانمندی است به شرط اینکه از حواشی پرهیز کند اما در این مدت ما حرکت مؤثر و مفیدی از ایشان ندیده‌ایم به ویژه درباره سیستان با این همه مشکلات عدیده و طوفان شن و بیماری‌های ناشی از آن.

حسینی با اشاره به اینکه ابتکار را بیش از آنکه یک مدیر محیط زیستی باشد یک مدیر سیاسی است، گفت: فعالیت جدید ایشان تحت‌الشعاع فعالیت‌های جانبی و حاشیه‌ای‌اش قرار گرفته است.  

خانم ابتکار سیاسی‌کاری را به حدی رساند که اعتراض کارمندانش هم بلند شد

احمد آریایی‌نژاد نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی هم با ابراز گلایه از عملکرد سازمان محیط زیست گفت: متأسفانه اهمیت سلامت مردم تحت‌الشعاع توسعه صنعتی قرار گرفته است.

*ورود فاضلاب‌ها به چرخه آب برخی مناطق کشور

وی با اشاره به ورود فاضلاب‌ها به چرخه آب برخی مناطق کشور، اظهار داشت: با انواع و اقسام ابزارها سلامت مردم را به خطر می‌اندازیم تا چرخه اقتصادی کارخانه‌ها و کارگاه‌ها را بچرخانیم.

آریایی‌نژاد گفت: این اقتصاد و سود را آیا جز برای بشر می‌خواهیم؟ بشری که بیمار است، دیگر چه عایدی از قِبَل کارخانجات و امکان تولیدی خواهد داشت؟

*افراط در سیاسی‌کاری صدای کارکنان محیط زیست را هم درآورده است

وی افزود: درست است که هر کس بالاخره گرایش سیاسی خاص خود را دارد، اما نباید آن‌قدر وزن سیاسی‌بازی و منافع جناحی را در عملکرد خود را بالا ببرد که حتی صدای کارکنان سازمان تحت مدیریتش هم به اعتراض بلند شود.

*دولت باید مقابله با رانت‌خواری سیاسی را از خود شروع کند

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، این‌گونه عملکردها را موجب سرخوردگی مردم برشمرد و گفت: دولت باید مقابله با رانت‌خواری سیاسی را از خود شروع کند و زمانی که خود گرفتار این موضوع است نمی‌تواند دیگران را منع کند.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر هم کسی با هدف قدرت‌بخشیدن به حزب و گروه خود مسئولیتی را پذیرفته است، بهترین تبلیغ برای آنها، قوی‌ کار کردن و ارائه کارنامه مثبت در آن حوزه کاری است.

گوش شنوایی در سازمان حفاظت محیط زیست نیست

حجت‌الاسلام موسی احمدی، نماینده مردم دیر و کنگان در مجلس شورای اسلامی به مدیریت سازمان محیط زیست اشاره کرد و ضمن ضعیف خواندن این عملکرد گفت: مدیریت محیط زیست کارهای اصلی را فراموش کرده و به یک سری کارهای فرعی روی آورده‌ است.

وی با بیان اینکه سازمان محیط زیست به تکالیف خود در خشکی و دریا عمل نمی‌کند، گفت:‌ این سازمان باید با افزایش نیروهای خود به‌ویژه در استان‌هایی که با مشکل زیست‌محیطی دست به گریبان هستند مدیریت خود را سر و سامان دهد.

احمدی با انتقاد از کوتاهی‌های صورت گرفته در سازمان محیط زیست گفت: چندین بار معاون خانم ابتکار به استان بوشهر آمد و درباره آلایندگی‌های ایجاد شده ناشی از پروژه پارس جنوبی صحبت کردیم اما متأسفانه گوش شنوایی درباره وضعیت محیط زیست در کشور وجود ندارد.

نماینده مردم دیر و کنگان گفت: مردم استان بوشهر به شدت از عملکرد سازمان محیط زیست ناراضی‌اند؛ اگر خانم ابتکار به این شیوه بخواهد ادامه دهد شاهد بحران در محیط زیست خواهیم بود.

عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس بر لزوم تغییرات در ساختار و روند مدیریتی سازمان محیط زیست تأکید کرد.