شناسهٔ خبر: 115837 - سرویس بین‌الملل
منبع: نسیم

عذرخواهی «تونی بلر»؛ ما به خاطر جنگ عراق مقصریم

تونی بلر نخست‌‌وزیر پیشین انگلیس برای نخستین بار به خاطر جنگ عراق عذرخواهی کرد و گفت: ما به خاطر وضعیت امروز عراق مقصریم.

به گزارش «نماینده» به نقل از گاردین، "تونی بلر"، نخست‌وزیر اسبق انگلستان، پس از ۱۲ سال از آغاز جنگ عراق، اعتراف کرد که این جنگ بر اساس اطلاعات نادرست شکل گرفته است. وی در مصاحبه با سی ان ان که قرار است به زودی نسخه کامل آن پخش شود تصریح کرد: از اینکه اطلاعاتی که (درباره عراق) دریافت کردیم اشتباه بود، عذر می‌خواهم.

وی افزود: من همچنین بابت برخی اشتباهاتی که در برنامه‌ریزی رخ داد و قطعا بابت اشتباهمان در درک اینکه پس از کنار زدن رژیم چه اتفاقی می‌افتد، عذر می‌خواهم. اما دشوار است که بخواهم بابت کنار زدن صدام عذرخواهی کنم.

نخست‌وزیر اسبق انگلیس در پاسخ به فرید زکریا که ایا حمله بهعراق موجب شکل گیری داعش شد، گفت: فکر می‌کنم عناصری از واقعیت در این (فرضیه) وجود دارد. قطعا نمی‌توان گفت مایی که صدام را در سال ۲۰۰۳ برکنار کردیم، کاملا در وضعیت سال ۲۰۱۵ بی تقصیریم.

در ادامه فرید زکریا مجری برنامه از او در مورد اتهام جنایت جنگی سوال کرد که بلر پاسخ داد: زمانی که به "جرمم"، آنطور که شما دوست دارید (بگوئید)، یعنی کنار زدن صدام فکر می‌کنم و اینکه ما کنار ایستادیم و دیدیم که صدها هزار نفر دارند در سوریه کشته می‌شوند... خوب ما در غرب، در بخش اعظم اروپا مسئول هستیم. ما هیچ کاری نکردیم. این قضاوتی است که آماد‌ه‌ام تاریخ داشته باشد.