شناسهٔ خبر: 111290 - سرویس سیاست
منبع: مجمع تشخیص مصلحت

هاشمی :برخی مدعیان بوی باروت جنگ هم به مشامشان نرسیده است

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: برخی مدعیان پرهیاهوی امروز حتی بوی باروت جنگ هم به مشامشان نرسیده است.

به گزارش «نماینده»، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار با جمعی از رزمندگان هشت سال دفاع مقدس اظهار داشت: شما که رزمندگان آن سال‌ها هستید و سختی‌ها و شداید جنگ را با تمام وجود لمس کرده‌اید، جنگیدید، مجروح شدید، به اسارت رفتید و همسنگرانتان جلوی چشم‌تان به شهادت رسیدند، بیش از همه حق دارید که درباره همه مقاطع جنگ حرف بزنید و نقد کنید و جامعه و جوانان از شما همین انتظار را دارند و نباید از حرف‌های دلسرد کننده عده‌ای اقلیت پر هیاهو برنجید.

وی با تأکید بر این نکته که «شما شیعه امام علی(ع) هستید»، از آن حضرت با عنوان «نابغه تاریخ» تعبیر کرد و گفت: همه می‌دانند که علی(ع) در آغاز هجرت در لیله المبیت جان‌فشانی کرد و بعدها در مکه و مدینه با تمام وجود از اسلام و پیامبر(ص) دفاع کرد، اما هنوز کفن وجود شریف نبوی خشک نشده بود و هنوز مسلمانان و نزدیکانشان لباس عزا به تن داشتند، عده‌ای مدعی اسلام، چه بلاها که بر سر امام عزیز نیاوردند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام شیعیان واقعی را پیروان همه گفتار و رفتار امام علی (ع) دانست و افزود: باید از آن امام همام یاد بگیریم که هر جا لازم است، سکوت کنیم تا این انقلاب بماند؛ آن‌گونه که ۲۵ سال خانه نشین شد تا اسلام عزیز بر باد نرود که البته حقایق اسلام و حقانیت علی(ع) بعدها ثابت و در تاریخ ماندگار شد.

هاشمی رفسنجانی در بخش دیگری از سخنان خویش با گرامیداشت هفته دفاع مقدس و تبریک عید سعید قربان، دفاع مقدس را نقطه عطف و ستاره‌ای درخشان در تاریخ ایران دانست و گفت: در شرایطی که ایران تازه انقلاب کرده بود و آمادگی هیچ‌گونه مقابله‌ای با کشورهای دیگر نداشت، جنگی بر مردم ایران و انقلاب جوانش تحمیل شد که در تاریخ بی‌سابقه بود.

وی با تشریح اوضاع سیاسی، اقتصادی و حتی نظامی ایران در مقطع آغاز جنگ، ادامه داد: ارتش از لجستیک محروم و در حال تصفیه و تسویه فرماندهان بود، سپاه هنوز شکل نظامی نگرفته بود و بسیج هنوز آماده نشده بود، اما غیرت ایرانی قاطبه مردم، از همان نخستین روزها جوشید و دشمن تا بن دندان مسلح را زمینگیر کرد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با یادآوری اوضاع ارتش عراق به عنوان سپر شرق و شوروی در مقابل ارتش‌های غربی و آمریکایی منطقه که مجهز به پیشرفته‌ترین سلاح‌های آن روز بود، اظهار داشت: در مقابل آنها ارتش ایران بود که اگر چه قبلاً به وسیله آمریکا تجهیز شده بود، اما در آن مقطع به تبع انقلاب اسلامی، رابطه‌اش با آمریکا قطع شده بود.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به برنامه‌ها و اهداف مشترک مثلت شوم غرب، شرق و ارتجاع منطقه که با تمام توان و با هدف نابودی انقلاب اسلامی از ارتش بعث حمایت و صدام را تحریک می‌کردند، گفت: شرق با تفکرات الحادی، از نشر تعالیم متعالی اسلام آن هم از نوع مکتب تشیع می‌ترسید، غرب که قبل از انقلاب، ایران را حیات خلوت خود می‌دانست و نگران بود که منابع و امکانات چپاول کرده را برای همیشه از دست بدهد و ارتجاع از الگو گیری ملت‌های خویش می‌ترسید که اتفاقاً در چند کشور اسلامی حرکت‌های انقلابی علیه حاکمان استبدادی شروع شده بود.

وی افزود: غرب، شرق و ارتجاع، مانند صدام فکر می‌کردند که یک انقلاب جوان را به زودی می‌شکنند و یک هفته‌ای مانند سابقه جنگ جهانی دوم که از جنوب به پایتخت رسیده بودند، به تهران می‌رسند، اما از وفاداری مردم ایران به انقلاب اسلامی و دفاع جانانه‌شان از ایران غافل بودند که وقتی دشمن وارد شد، با یک ندای امام(ره) و دعوت مسئولان، فوج فوج به جبهه‌ها رفتند و از همان نخستین روزها شاهد تحقق وعده خداوند بودیم که سرانجام به پیروزی نهایی رسید.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با بیان فراز و فرود چگونگی تدوین قطعنامه ۵۹۸ به همه مسائل مربوط به آن از تصویب در شورای امنیت سازمان ملل تا قبول آن از سوی امام راحل اشاره کرد و افزود: همه‌ کسانی که هشت سال تمام در بلندگوهای خود برای  فریب افکار جهانی می‌دمیدند که ایران جنگ طلب است، قبول کردند که بپذیرند و اعلام کنند عراق شروع کننده جنگ، صدام متجاوز و ایران مستحق دریافت غرامت است.

هاشمی رفسنجانی، با بیان مصادیقی از تداوم پیروزی‌های ایران در جنگ و فتح دل‌های مردم عراق، یادآور شد: به جای اشغال خاک عراق که در دنیای امروز اشغال یک سرزمین تقریباً غیرممکن است، به چنان عظمتی در تاریخ رسیده‌ا‌یم که رئیس‌جمهور آمریکا خطاب به رقبای خویش می‌گوید عراق را اشغال و دو دستی به ایران تقدیم کردید و امروز این مردم ایرانند که بهترین رابطه‌ها را با مردم و مسئولین عراق دارند و شما با این همه هزینه و کشتار سربازان آمریکایی، جزء نفرت چیزی به دست نیاورده‌اید.

وی با یادآوری عاقبت شوم و عبرت آموز صدام و منافقین به عنوان ستون پنجم بعثی‌ها در تاریخ، گفت: قاضی محاکمه کننده صدام، بعد از اجرای حکم اعدام به ایران آمد و آن قلمی را که با آن حکم اعدام را امضا کرده بود، به من هدیه داد که امروز به عنوان یکی از نشانه‌های پیروزی مردم ایران در موزه ریاست جمهوری نگه‌داری می‌شود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه بیان مصادیقی از پیروزی‌های مردم ایران، به سفر خویش و همراهی برخی از فرماندهان زمان جنگ، به عراق اشاره کرد و یادآور شد: در کاخ صدام پرچم ایران برافراشته و سرود جمهوری اسلامی نواخته شد و نمایندگان همه بخش‌های نظامی عراق از سه نیروی دریایی، هوایی و زمینی، از فرمانده‌ی ایران در هشت سال دفاع مقدس سان دیدند و این اگر پیروزی مردم ایران نیست، پس چیست؟

هاشمی رفسنجانی با اشاره به لطف‌های مکرر خداوند به مردم ایران در تمام سال‌های دفاع مقدس به صبر تلخ و شیرین آزادگان در زندان‌ها و اردوگاه‌های ارتش بعث اشاره کرد و گفت: اگر تاریخ جنگ را بدون تعصبات سیاسی بنویسند، هیچ عقل سلیمی نمی‌تواند ذره‌ای به خود شک دهد و تردید کند که ایران به اهداف خود نرسیده است، اما متأسفانه این روزها شاهدیم که تاریخ ملی کشور با اهداف سیاسی تحریف می‌شود.

وی وحدت مردم در طول هشت سال جنگ را لطف خداوند دانست و یادآور شد: نه فقط شیعیان بلکه مردم اهل سنت و پیروان همه ادیان و مذاهب، اعم از مسیحی، یهودی، کلیمی و زرتشتی فرزندان خود را به جبهه می‌فرستادند و از جنازه‌های خونین آنان استقبال و در کلیساها، کنیسه‌ها و اماکن مذهبی خود مراسم یادبود برپا می‌کردند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اهمیت وحدت برای کشور و هشدارهای قرآن به مسلمانان که نزاع شما را فشل می‌کند و هیبت‌تان را می‌برد، افزود: اکنون نیز ملت ایران به مراتب محتاج وحدت محکم‌تری از دوران دفاع مقدس است. هر چند اختلاف سلیقه و بحث بر سر موضوعات برای بهتر شدن امور نه تنها بد نیست که حتی به قول پیامبر اسلام در «اختلاف امتی رحمه»، خوب است، اما کسانی که می‌خواهند وحدت کشور را مخدوش کنند باید بدانند این کار با هر هدف و توجیهی، خیانت به آرمان‌های امام، مردم و شهیدان است.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به خطر وجود تروریست‌ها در منطقه، تصریح کرد: تکفیری‌ها که کینه‌های تاریخی نسبت به  شیعیان و به خصوص ایران دارند، منطقه را ناامن کرده‌اند و دلشان به گسترش اختلافات در ایران خوش است تا دامن بزنند و در داخل نیز گروهی معلوم نیست چه هدفی دارند که مدام بر طبل تفرقه می‌کوبند.

وی در ادامه با بیان این نکته «همه جبهه رفته‌ها، باید با هم مثل برادر باشند»، گفت: متأسفانه شاهدیم در سالروز جنگ و آغاز هفته دفاع مقدس، رزمندگان دیروز جنگ که هم اسیر شدند، هم جانبازند و هم شهید داده‌اند، گلایه می‌کنند که یک اقلیت تندرو و مدعیان پر هیاهوی امروز، خود را میراث‌بر می‌داند و از مردم طلبکاری دارد و وقتی در ماهیت آنان دقیق می‌شویم، حتی بوی باروت جنگ هم به مشامشان نرسیده است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، قاطبه مردم را دوستدار یادگاران دفاع مقدس خواند و اظهار داشت: شاهدیم که وقتی استخوان‌های شهدای ما پس از ۳۰ سال به وطن بر می‌گردد، مردم چگونه جمع می‌شوند، استقبال می‌کنند و مانند شور و اشتیاق سال‌های جنگ، جوانانشان را تشیع می‌کنند.

هاشمی رفسنجانی با ترسیم اهداف انقلاب توسط امام و پیشتازان مبارزه در تمام سال‌هایی که مردم علیه رژیم پهلوی قیام کرده بودند، گفت: انقلاب هنوز راهی طولانی در مسیر اهداف خویش دارد و باید به دست منجی عالم بشریت برسد و الحمدلله تاکنون علیرغم همه‌ دشمنی‌ها، موفقیت‌های چشمگیری داشته است.

وی مباحث مربوط به توافق‌نامه هسته‌ای و برجام را یکی از مصادیق موفقیت‌های انقلاب و مردم ایران دانست و گفت: حرف‌های مخالفان و موافقان توافق هسته‌ای با ایران در دولت و کنگره آمریکا شنیدنی و حکایت از پیروزی سیاسی مردم ایران در مسیر اهداف انقلاب دارد که همدیگر را متهم به عدم شناخت از پیشرفت‌های علمی، فنی، اقتصادی و نفوذ ایران در کشورهای منطقه می‌کنند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این نکته که ایران الان عضو باشگاه هسته‌ای است و تمام پیشرفت‌های آن قانونی و برابر مقررات آژانس بین‌المللی هسته‌ای است، ادامه داد: حالا دیگر دنیا اعتماد کرده است که هیچ وقت هدف ایران از فعالیت‌های هسته‌ای رسیدن به بمب اتمی نبوده و نیست.

هاشمی رفسنجانی با یادآوری اتفاقات حلبچه، به تشریح جنایت‌های شیمیایی عراق در طول جنگ به ویژه بمباران شیمیایی حلبچه و اقدامات ایران برای نجات مردم مظلوم  کردستان عراق پرداخت و گفت: در حالی که عراق مردم خودش را در شهرهایش با سلاح شیمیایی به خاک و خون می‌کشید، ایران مجروحانشان را برای مداوا به بیمارستان‌های داخل کشور می‌آورد.

وی دستورات انسانی و اسلامی امام را در طول جنگ، سندی دیگر از بُعد انسانی دفاع مقدس و پرهیز جمهوری اسلامی برای کشتن مردم و حرکت در جهت کشتار جمعی دانست و ادامه داد: امام به فرماندهان نظامی می‌گفتند جایی وارد نشوید که مردم عراق از خانه‌های خود آواره شوند و اگر می‌خواهید مقابله به مثل کنید، ۴۸ ساعت قبل بگویید و اعلام کنید تا مردم بتوانند، خود را نجات دهند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به انتقاد کسانی که به خاطر پایان یافتن جنگ ایران و عراق ناراحت هستند، گفت: معلوم نیست این گروه دنبال چه هدفی بودند، در حالی که در آن مقطع هیچ بعید نبود، صدامی که بارها وحشی‌گری کرده بود، جنایت حلبچه را در شهرهای بزرگ ایران و حتی تهران تکرار کند.

هاشمی رفسنجانی با یادآوری تعبیر جام زهر توسط امام(ره)، ادامه داد: دو سه ماه بعد از قبول قطعنامه امام به بنده فرمودند اگر جام زهر آن روز برایم تلخ بود، امروز شیرین است.

وی با تأکید بر این نکته که سرتاپای تاریخ دفاع مقدس فضیلت و معجزه است، ادامه داد: مردم ایران همچنان با همان غرور از کشور خود دفاع می‌کنند، اما بر اساس قرآن در آیه «وَإِن جَنَحُواْ لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَهَا» اگر کشورها برای همکاری پا پیش بگذارند، ایران استقبال می‌کند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به سفر آمانو و تعبیر وی که در برگشت اعلام کرده ایران به همه‌ی وعده‌هایش عمل کرده، گفت: باید خود را برای مرحله‌ای آماده کنیم که قدرت‌های جهانی پس از سال‌ها بی‌اعتمادی، تهدید و تحریم به این نتیجه رسیدند که یکی از اصلی‌ترین شرایط برای برگرداندن امنیت به منطقه، همکاری با ایران به عنوان امن‌ترین کشور و قدرت برتر منطقه است.