شناسهٔ خبر: 108110 - سرویس مجلس
منبع: مهر

عضو کمیسیون ویژه بررسی برجام:

وقتی خارجی‌ها می‌آیند، می‌خواهند سر ما کلاه بگذارند و هر غلطی خواستند انجام بدهند

مسعود پزشکیان مسعود پزشکیان با بیان اینکه وقتی خارجی‌ها می‌آیند می‌خواهند سر ما کلاه بگذارند و هر غلطی خواستند انجام بدهند، گفت: با اختلاف و دعوا، خودمان نفوذی دشمن می‌شویم.

به گزارش «نماینده» مسعود پزشکیان با تحلیل موضوع نفوذ دشمن به بهانه توافق هسته ای اظهار داشت: وقتی به شرایط داخلی کشور نگاه می کنیم، می‌بینیم که هر جا پای منافع شخصی در میان باشد، حتی برادر سر برادر کلاه می گذارد و هر کسی می خواهد معامله ای کند به دنبال آن است که سر طرف مقابل شیره بمالد و یک چیزی بگیرد.

وی افزود: وقتی در داخل چنین رفتاری می کنیم، خارجی‌ها اولی هستند و طبیعی است که آنها وقتی می آیند، می خواهند سر ما کلاه بگذارند و بعد هر غلطی خواستند بکنند، بنابراین ما باید هوشیار باشیم و اجازه ندهیم که این کار را بکنند.

عضو کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: معنی این حرف هم این نیست که با دنیا قطع رابطه کنیم؛ یعنی باید هوشیار و آگاه باشیم تا آن راه هایی را که ممکن است آنها به ما ضربه بزنند، ببندیم.

پزشکیان افزود: مرز میان تعامل سازنده با جهان و بستن راه های نفوذ نیز هوشیاری ما و برنامه داشتن و سیاست دقیق است؛ با فحش دادن و دعوا کردن مرزها مشخص نمی شود و نباید صورت مساله را پاک کرد؛ چراکه خیلی از حرف هایی که گاهی پشت تریبون ها زده می شود، پاک کردن صورت مساله است.

وزارت خارجه و سیاستگذاران، نسبت به مضرات گفتگوها مراقبت کنند 

وی اضافه کرد: من به هیچ کشوری از کشورهایی که الان با ما ارتباط دارند، اعتماد ندارم که آنها بی غرض و مرض و برای خدمت به ما آمده اند؛ آنها دنبال منافع خودشان هستند، اما این مساله شدت و ضعف دارد و متناسب با قدرت خودشان مداخله می کنند و این ما هستیم که باید هوشیار باشیم و اجازه مداخله ندهیم.

عضو کمیسیون ویژه بررسی برجام در پاسخ به این سوال که چه مدلی برای مقابله با توطئه های دشمن و بستن راه های نفوذ آن پیشنهاد می دهید، گفت: اینکه با چه مدلی باید با آنها مقابله شود، علم و نگاه کارشناسی خاص خودش را می خواهد؛ وزارت خارجه و سیاستگذاران اصلی کشور باید آنچه را که به نفع کشور ماست، از این گفتگوها دربیاورند و آنچه را که به ضرر است، مراقبت کنند که اتفاق نیفتد.

تا همدل و همزبان نباشیم، احساس خطر می‌شود/ به جای امنیت جهان اسلام، به جان هم افتاده ایم

پزشکیان با انتقاد از اختلافات و بی توجهی به راهبرد همدلی و همزبانی میان مسئولان در سالی که به همین عنوان از سوی رهبر معظم انقلاب نامگذاری شده است، تاکید کرد: تا این مساله درست نشود، احساس خطر می شود و اساسا خطر بیرونی به خطر داخلی تبدیل می شود و دیگر نیاز نیست که دشمن نفوذ کند؛ چراکه ما خودمان نفوذی می شویم و همان کاری را می کنیم که آنها می خواهند.

وی به برنامه جامع اقدام مشترک اشاره کرد و گفت: من در رابطه با برجام بررسی می کردم و دیدم که شورای مسئول امنیت اروپا باید رفتار ما را تایید کند؛ یعنی آنها برای امنیت خودشان یکصدا هستند، حالا ما مسلمانان برای امنیت جهان اسلام چه کرده ایم؟! ما به جان هم افتاده ایم و تمام کشورهای اسلامی نیز با هم درگیر شده اند.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی افزود: همه این ها در حالی است که ما باید برای کشورهای اسلامی یک گروه امنیتی درست می کردیم؛ آیا ما این کار را انجام داده ایم؟!.

پزشکیان تاکید کرد: تا این مسائل را درست نکنیم، وضعیت همان چیزی می شود که دشمن می خواهد؛ یعنی اختلاف به محل نفوذ دشمن تبدیل می شود و باید راهی پیدا کنیم که این اختلاف را از بین ببریم.

عضو کمیسیون ویژه بررسی برجام خاطرنشان کرد: اگر این هنر را داشتیم و اختلافات را از بین بردیم، کاری انجام داده ایم؛ ولی اگر فقط حرف خودمان را زدیم و انتظار داشتیم که دیگران هم حرف ما را بزنند، حرف بی ربطی زده ایم.