شناسهٔ خبر: 104617 - سرویس بین‌الملل
منبع: فارس

رویترز: رفع تحریمهای اتحادیه اروپا ضد شرکتهای وابسته به سپاه ۸ سال طول می‌کشد

خبرگزاری رویترز در گزارشی پیرامون «رفع تحریم‌های ایران در قالب برجام» نوشت که برداشتن تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه شرکت‌های وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ۸ سال طول می‌‌کشد.

به گزارش «نماینده» خبرگزاری غربی رویترز در گزارشی تاکید کرد که رفع تحریمهای اتحادیه اروپا ضد شرکتهای وابسته به سپاه ۸ سال طول می‌کشد.

رویترز امروز یکشنبه گزارش داد: «ده‌ها شرکت وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران بر اساس توافق هسته‌ای با قدرتهای جهانی شامل رفع تحریمها خواهند شد».

این خبرگزاری غربی در ادامه نوشت: «فرایند(رفع تحریمها) پچیده است و طی مراحلی انجام خواهد شد و برخی شرکتها باید ۸ سال برای رفع تحریمها صبر کنند و برخی دیگر از شرکتها هم هستند که انتظار هیچ امتیازی از سوی واشنگتن را نباید داشته باشند».

در این گزارش آمده است: «در میان این شرکتها، شرکت خاتم الانبیا قرار دارد. اتحادیه اروپا ظرف ۸ سال این شرکت را از لیست تحریمها خارج خواهد کرد اما آمریکا تحریمهای خود علیه آن را حفظ خواهد کرد».

رویترز با اشاره به ضمائم «برجام» می‌نویسد: «در مجموع حدود ۹۰ مقام سابق و کنونی سپاه پاسداران، شرکتهای آن و شرکتهایی که برای سپاه تعاملات مالی و تجاری انجام می‌دادند، یا از سوی آمریکا، یا از سوی اتحادیه اروپا یا سازمان ملل از لیست تحریمهای هسته‌ای برداشته خواهند شد».

در این گزارش آمده است: «تعدادی از این لغو تحریمها(شرکتها و مقامات تحریم شده بر اساس تحریمهای هسته‌ای) انتظار می‌رود تا سال آینده زمانی که "روز اجرا" تصویب شود، انجام خواهد شد. دیگر شرکتها و نهاد از قبیل بانک صادرات ایران که توسط واشنگتن متهم به ارسال پول به گروه‌هایی که تروریست درنظر گرفته می‌شوند از قبیل حماس و حزب‌الله شده‌اند که در ظرف مدت ۸ سال تحریمهای اتحادیه اروپا علیه آنها لغو خواهد شد البته تحریمهای آمریکا پابرجا باقی خواهد ماند».

«مارک دوبوویتز» مدیر اجرایی بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها در این باره گفت : «هر یک از شرکتهای سپاه پاسداران که در مرحله اجرای توافق از لیست خارج می‌شود قادر به "جابجایی پول از راه بانکهای جهانی، دسترسی به سیستم مالی سوئیفت و گرفتن کارت اعتباری و تمدید آن را خواهند داشت".

در بخش دیگری از گزارش رویترز آمده است: «بیشتر موسسات و نهادهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از قبیل نیروی قدس تا مرحله دوم که حدود ۸ سال به طول می‌انجامد از لیست تحریمهای اتحادیه اروپا خارج نخواهد شد اما همه آنها بر اساس تحریمهای آمریکا در قبال "فعالیتهای حمایتی از تروریسم" یا "تکثیر سلاحهای کشتارجمعی"  باقی خواهد ماند».