شناسهٔ خبر: 102925 - سرویس سیاست
منبع: مهر

در نشست خبری مشترک مطرح شد؛

ابراز خوشحالی ظریف از سفر وزیر خارجه فرانسه/ فابیوس: حامل دعوت رسمی روحانی به فرانسه ازطرف رئیس جمهور کشورم هستم

ظریف.فابیوس// وزیرامور خارجه: بسیار خوشحالم بعد از ۱۷ سال، اولین سفر وزیر خارجه فرانسه به تهران را داریم. البته سال ۲۰۰۳ میزبان وزیر خارجه وقت فرانسه بودیم، اما آن دیدار در قالب یک دیدار سه‌جانبه بود.

به گزارش «نماینده» محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در نشست خبری مشترک با لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه اظهار کرد: بسیار خوشحالم بعد از ۱۷ سال، اولین سفر وزیر خارجه فرانسه به تهران را داریم. البته سال ۲۰۰۳ میزبان وزیر خارجه وقت فرانسه بودیم، اما آن دیدار در قالب یک دیدار سه‌جانبه بود.

وی ایران و فرانسه را دارای سابقه دیرینه روابط دوجانبه دانست و گفت: این روابط در سال‌های اخیر با فراز و نشیب‌هایی همراه بوده است و امیدواریم از این به بعد بیشتر به سمت روابط قوی‌تر و جدی‌تر حرکت کنیم.

وزیر امور خارجه گفت: ما بحث‌های خوبی را شروع کردیم و قرار است در خصوص پیگیری روابط در حوزه‌های مختلف، گسترش و توسعه مناسبات را داشته باشیم.

ظریف خاطرنشان کرد: با اجرای توافق برجام، زمینه برای همکاری‌های اقتصادی در حوزه‌های انرژی، حمل و نقل و صنایع خودروسازی فراهم شده است که البته این همکاری‌ها به طور سنتی بین ایران و فرانسه موجود بوده است.

وی ادامه داد: در آخر تابستان سفر هیات اقتصادی فرانسه به ایران را خواهیم داشت که در رأس این هیات، یکی از وزرای کابینه دولت فرانسه حضور دارد.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: امروز فابیوس با چند وزیر اقتصادی ایران گفتگوهایی را انجام خواهد داد.

ظریف تصریح کرد: ما توافق کردیم گفتگوهای سیاسی که مدتی در حوزه هسته‌ای محدود بود را گسترش دهیم و این گفتگوها را در سطح مدیران کل، معاونین وزرا و در نهایت وزرا ادامه دهیم.

وی با اشاره به موضوعات مشترک بین ایران و فرانسه، تاکید کرد: مبارزه با افراط، تروریسم، مواد مخدر و همکاری‌های محیط‌زیستی زمینه‌های گفتگوهای ما و فرانسه است.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه ما علاوه بر توافق هسته‌ای، روابط دیرینه‌ای در حوزه هسته‌ای با فرانسه داشته‌ایم، گفت: امیدواریم روابط در این حوزه بیشتر شود.

ظریف تاکید کرد: ما امیدواریم سوءتفاهم‌های گذشته رفع شود و در آینده شاهد توسعه روابط در جهت منافع مشترک و صلح و امنیت باشیم.

وی افزود: ما همکاری‌های منطقه‌ای را برای مبارزه با تروریسم و افراط آغاز کرده‌ایم که خوشحالم در این خصوص با وزیر خارجه فرانسه هم نظر هستیم.

** دعوت «اولاند» از روحانی برای سفر به فرانسه

همچنین فابیوس با اشاره به دعوت رئیس جمهور فرانسه از رئیس جمهور ایران برای سفر این کشور در ماه نوامبر خاطرنشان کرد: اگر این دعوت مورد پذیرش واقع شود نشان خواهیم داد به غیر از موضوع مذاکرات دو طرف زمینه‌های زیادی برای همکاری خواهند داشت.

لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه در نشست مشترک خبری با محمد جواد ظریف در تهران با ابراز خرسندی از سفر به ایران ابراز داشت: بعد از دیدار با آقای ظریف قرار است در ناهار کاری با رئیس جمهوری ایران در زمینه مسائل مختلف گفتگو کنیم.

فابیوس افزود: بعد از این دیدارها قرار است با معاون رئیس جمهور در امور محیط زیست و همچنین وزیر نیرو و وزیر راه و شهرسازی ایران دیدار داشته باشم و هرچند سفر من به ایران سفری کوتاه است اما قرار است خیلی پربار باشد.

وی اظهار داشت: اگر بخواهم معنای این دیدار و ذهنیتی که از این سفر دارم را در دو کلمه خلاصه کنم "احترام" و "از سرگیری" روابط خواهد بود.

نسیم گزارش داد: وزیر امور خارجه فرانسه با بیان اینکه ایران و فرانسه در هر مرحله‌ای که باشند برای هم احترام قائل هستند، خاطرنشان کرد: فرانسه به نقش ایران در تحولات تاریخی واقف هست و به آن احترام می‌گذارد؛ همچنین ما به اهمیت نقش دانشجویان ایرانی واقف هستیم.

وی در ادامه با اشاره به جنگ ایران و عراق اظهار داشت: فرانسه به درد ایرانی‌ها در این جنگ واقف هست و در روند طولانی مذاکرات در موارد بسیاری به این موضوع اشاره شده است.

وزیر امور خارجه فرانسه افزود: البته ایران نیز به فرانسه احترام می‌گذارد و به تاریخ فرانسه واقف هست.

وی خاطرنشان کرد: بعد از توافق ما برای همدیگر احترام بیشتری قائل هستیم و این احترام در اقدام به تعهداتی است که توافق کرده‌ایم و از طرف دیگر موضوع از سر گیری روابطی است که بعد از توافق ایجاد خواهد شد.

فابیوس با اشاره به دعوت رئیس جمهور فرانسه از رئیس جمهور ایران برای سفر این کشور در ماه نوامبر خاطرنشان کرد: اگر این دعوت مورد پذیرش واقع شود نشان خواهیم داد به غیر از موضوع مذاکرات دو طرف زمینه‌های زیادی برای همکاری خواهند داشت.