شناسهٔ خبر: 101600 - سرویس جامعه

بهترین و موفقیت آمیزترین راه برای انتخاب رشته دانشگاهی چیست؟

کنکور/1 با اینکه در این سالها بازار مشاوره های انتخاب رشته داغ شده و مشاورین با پول هایی گزاف مدعی انتخاب رشته ای با کمترین ریسک هستند، اما واقعیت اینست که گمانه ها بر اساس رشته و شهرهای قبولی در سالهای گذشته خیلی گمانه های محکمی نیست.

نماینده/ شمارش معکوس برای ساعات اعلام نتایج کنکور سراسری سال ۹۴ آغاز شده و مطابق اعلام سازمان سنجش از ساعت ۱۸ سه شنبه ۳۰ تیر ماه، کنکوری ها می توانند نتیجه اولیه تلاششان را ببینند. انتخاب رشته نیز برای داوطلبان مجاز، از ۵ مرداد آغاز و تا ۱۰ مرداد ادامه خواهد داشت.

اگرچه در طول سالهای اخیر ظرفیت دانشگاه ها آنقدر زیاد شده که به گفته ابراهیم خدایی- رئیس سازمان سنجش آموزش کشور- امسال از میان ۷۹۶ هزار داوطلب تعداد ۷۶۷ هزار و ۲۵۷ نفر ظرفیت داریم و به بیانی می توان گفت که همه قبول می شوند، اما همچنان کنکور در نگاه داوطلبان سد است و زمان تا اعلام قطعی نتایج، استرس آور!

اینکه چه شد که دانشگاه به عنوان تنها مسیر رشد و تعالی در ذهن جوانان القا شد، بماند ولی با اینکه در طی این سالها افزایش ظرفیت دانشگاه ها را داشته ایم اما همزمان با افزایش آمار تحصیل کردگان، به جرأت نمی توان گفت که بار علمی نیز افزایش یافته است. رشد قارچ گونه دانشگاه ها بدون در نظر گرفتن نظارت دقیق بر روی سطح آموزش از یک طرف و عدم وجود بازار کار مناسب برای فارغ التحصیلان از طرفی دیگر باعث تولید انبوه تحصیل کردگانی کم تخصص و سردرگم شده است. حیرانی میان انتخاب رشته مورد علاقه و کدرشته ای که احتمال بازار کار بیشتری دارد نیز دانشجویان را به انتخاب تحصیل در رشته هایی سوق داده که کمتر علاقه ای نسبت به آن نداشته و در نتیجه تحصیلات اجباری و دلزدگی را تا سال ها به همراه خواهد داشت.

از طرفی دیگر، در سال های اخیر تغییرات پنهان در میزان ظرفیت ها نیز دغدغه دیگری است که سیالی و عدم اعتماد به رتبه قبولی را نیز حتی در پی دارد. از نگاهی دیگر با اینکه در این سال ها بازار مشاوره های انتخاب رشته داغ شده و مشاورین با پول هایی گزاف مدعی انتخاب رشته ای با کمترین ریسک هستند، اما واقعیت اینست که گمانه ها بر اساس رشته و شهرهای قبولی در سال های گذشته خیلی گمانه های محکمی نیست و چه بسا انتخاب هایی که اعتماد بی جا به قبولی در رشته مورد علاقه، اجبار سال ها تحصیل در رشته ای که کمترین علاقه مندی در آن وجود ندارد را در پی داشته است. از این رو انتخاب رشته های بدون اولویت علاقه مندی، به اعتماد قبولی حتمی در کد رشته های اولیه به هیچ وجه توصیه نمی شود.

به نظر شما بهترین و موفقیت آمیزترین راه برای انتخاب رشته دانشگاهی چیست؟

چگونه می توان علاقه و ضرورت های بازار کار را در انتخاب رشته دانشگاهی همزمان در نظر گرفت؟

آیا دانشگاه تنها مسیر موفقیت و کسب علم است؟

شما مخاطبان گرامی می توانید با ارسال نظرات  خود، ذیل این متن در این بحث مشارکت کرده و دیدگاه خود را با «نماینده» و خوانندگانش در میان بگذارید