شناسهٔ خبر: 99319 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

حجت الاسلام عبادی در گفتگو با «نماینده»:

تحریم تبدیل به ابزاری برای فرافکنی مسئولین شده/ در شرایط جنگ اقتصادی و دیپلماتیک با آمریکاباید رجز بخوانیم نه اینکه ناله کنیم

عبادی/2 ​عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: ما در شرایط جنگ اقتصادی و دیپلماتیک با آمریکا و غرب هستیم، در شرایط جنگ باید رجز بخوانیم نه اینکه ناله کنیم.

حجت الاسلام سیدمحمدباقر عبادی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به سخنان اخیر وزیر علوم درباره آثار تحریم بر افت روند علمی کشور به «نماینده» گفت: صحبت های وزیر علوم در رابطه با اثر تحریم –اگر صحت داشته باشد-  سخنانی نیست که به نفع منافع ملی ما، و تیم مذاکره کننده هسته ای باشد.

نماینده بیرجند با بیان اینکه ما در شرایط جنگ اقتصادی و دیپلماتیک با آمریکا و غرب هستیم گفت: در شرایط جنگ باید رجز بخوانیم نه اینکه ناله کنیم.

عبادی با اشاره به اینکه تحریم تبدیل به ابزاری برای فرافکنی مسئولین شده افزود: ما امکانات زیادی داریم، درست است که تحریم مشکلاتی ایجاد کرده ولی اینکه همه چیز را به بحث تحریم ها مرتبط کنیم به نوعی فرار از پاسخگویی و مسئولیت است.

وی خاطرنشان کرد: اولین مولفه ای که می تواند به رشد علم کمک بکند مجموعه وزارت علوم است، این وزارتخانه باید عملکرد قاطع و محکمی داشته باشد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: بخشی از افت روند علمی دانشگاه ها مربوط به توسعه بی رویه تحصیلات تکمیلی است. بی رویه به این مفهوم که بیش از حد استاندارد و نیاز، دانشجو در مقاطع ارشد و دکتری پذیرش کنیم، اگر اینطور شود یقین بدانید که در آینده به علم آسیب خواهد رساند.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس با اشاره به معضل افزایش فارغ التحصیلان تحصیلات تکمیلی گفت: زمانی که کار مناسب برای فوج بیکاران مقطع دکتری و ارشد نداشته باشیم موجب سرخوردگی آنها و نخبگانی که در این میان گم شده اند می شود و این می تواند مشکلات امنیتی برای کشور ایجاد کند.

عبادی با بیان جایگاه فرهنگسازی در کشور گفت: باید فرهنگسازی کنیم که عزت و شرافت اجتماعی به مدرک تحصیلی نیست. تکنسین هم افتخار است، لازم نیست همه مدرک دکتری بگیرند. باید این فکر را در جامعه اصلاح کرد و عزت اجتماعی را در جامعه بازتعریف کرد.

نماینده بیرجند افزود: باید در برنامه ریزی ها دقت کرد، اینکه جمعیت فارغ التحصیلان تحصیلات تکمیلی زیاد باشد به فایده علم نیست، طبیعتا اگر از حد طبیعی خارج شود باعث آسیب پذیری جامعه خواهد بود. البته منظور من این نیست که در دانشگاه ها را بسته نگه داریم، چون اگر فرهنگش را ایجاد نکنیم دانشجو برای تحصیل به خارج از کشور خواهد رفت.

نظر شما