شناسهٔ خبر: 99239 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

فراز و فرودهای یک رفتار متناقض/ اصلاح‌طلبان؛قهر با انتخابات مجلس نهم، آشتی با انتخابات مجلس دهم!

منتجب‌نیا در حالی بیان می‌کند که اصولگرایان به دلیل قهر اصلاح‌طلبان از انتخابات مجلس نهم، پیروز این رقابت بوده‌اند؛ که اصلاح‌طلبان طی ۱۴ سال گذشته در هیچ انتخاباتی نتوانسته اکثریت رأی مردم ایران را کسب کنند.

به گزارش نماینده، رسول منتجب‌نیا، قائم مقام حزب اعتماد ملی در بخشی از مصاحبه خود با سایت حزب ندای ایرانیان در اشاره به عدم شرکت جبهه اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس نهم (در اسفند سال ۹۰) گفته است:

پیروزی اصولگرایان حداقل در دوره نهم در مجلس معلول ضعف اصلاح طلبان نبوده است. در دوره نهم بدلیل غیبت اصلاح طلبان در صحنه اصولگرایان موفق شدند. اگر بخاطر داشته باشید اصلاح طلبان در دوره مذکور وارد نشدند و لیستی ارائه ندادند و با دیدن فضای مسموم و بسته گفتند عدم توانایی در بازگرداندن جوّ به نفع خود را نداریم فلذا به ندرت وارد شدند آنهم به صورت انفرادی. در تهران و جاهای دیگر احزاب و گروه‌های اصلاح‌طلب وارد انتخابات نشدند.

 

*از عجائب روزگار این است که یک جریان سیاسی خاص در جمهوری اسلامی ایران؛ رفتارهایی را مغایر با اصول مردمسالاری اسلامی و حتی مغایر با دموکراسی غربی انجام داده است اما چهره‌های همین جریان به جای عذرخواهی از پیشگاه ملت، سر خود را بالا گرفته و شاید به خیال اینکه مردم متوجه نیستند؛ نه تنها به دفاع از این اعمال می‌پردازند بلکه حتی در مواجهه با یکی از این رفتارها، همچون منتجب‌نیا فضای سال ۹۰ کشور را در ابعاد قانون، سیاست و امنیت، فضای مسموم و بسته! می‌نامند.

جریان سیاسی خاص در انتخابات مجلس نهم شورای اسلامی مرتکب «قهر از انتخابات و تحریم آن» شد.

غلامحسین کرباسچی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و دبیر کل حزب کارگزاران، بعدها درباره این تحریم انتخاباتی گفته بود:

«من معتقد بودم که حتی در انتخابات مجلس همه باید شرکت کنیم اما برای اینکه شقّ عصای مسلمین نشود و جمعیت متفرق نشود، گفتیم که باشد و ما تبلیغ این حرف‌ها را نمی‌کنیم ولی عده  زیادی از نیروهایی را که می‌توانستیم به مجلس  بفرستیم بدون هیچ بهایی از دست دادیم. با این حضور پیدا نکردن در انتخابات مجلس هم چیزی به دست نیامد که دلمان را به آن خوش کنیم و بگوییم آمار واقعی شرکت کنندگان اینقدر بوده است و از این دست حرف‌ها. این تحریم تاثیری در جامعه نداشت»

بحث قهر از انتخابات و تحریم آن همچنین از جانب مقامات ارشد نظام نیز به شدت مورد مذمت قرار گرفته است.

همچنین است که باید اشاره کرد منتجب‌نیا در حالی بیان می‌کند که اصولگرایان به دلیل قهر اصلاح‌طلبان از انتخابات مجلس نهم، پیروز این رقابت بوده‌اند؛ که اصلاح‌طلبان طی ۱۴ سال گذشته در هیچ انتخاباتی نتوانسته اکثریت رأی مردم ایران را کسب کنند.

جریان خاص در مقابل رأی ملت مرتکب ۳ رفتار خاص سیاسی شده است که به نظر می‌رسد این رفتارها، میزان مسئولیت‌پذیری آنها در قبال اعتماد مردم را به شدت مورد سوء ظن قرار می‌دهد.

تحصن و استعفای نمایندگان اصلاح‌طلب در مجلس ششم، قبول نکردن رأی اکثریت در سال ۸۸ و تحریم انتخابات مجلس نهم.

بدیهیست که تا هنگامیکه عقلای جریان خاص نسبت به این ۳ رفتار، موضعی صحیح و روشن (که یقیناً چیزی غیر از عذرخواهی نیست) اخذ نکنند؛ افکار عمومی در قبال واگذاری اعتماد خود به این جریان با اما و اگرهای فراوانی مواجه خواهد بود.

منتجب‌نیا در گفت‌وگوی خود با ندای ایرانیان همچنین بیان کرده است که در انتخابات مجلس رد صلاحیت‌های گسترده اصلاح‌طلبان رخ خواهد داد.

این صحبت وی نیز کشف جدیدی محسوب نمی‌شود زیرا نه تنها لیدر جریان اصلاحات به دلیل فتنه سال ۸۸، ممنوع‌المصاحبه و ممنوع‌التصویر است و اجازه ملاقات با سران ارشد کشور را ندارد بلکه عمده چهره‌های جریان مذکور نیز به دلیل ایفای نقش در فتنه سال ۸۸ و موارد دیگر دچار مشکلات عدیده‌ای در پرونده سوابق خود هستند.

قائم مقام حزب اعتماد ملی (که دبیر کل آن در حصر قرار دارد) پیش از این در مصاحبه‌ای گفته بود: (اگر) از حق‌الناس حفاظت و حراست شود. در این صورت پیروز میدان اصلاح‌طلبان خواهند بود!

او اخیراً نیز گفته است:

این که برخی خط و نشان می‌کشند (و می‌گویند) کسانی که بوی «فتنه» به مشام‌شان خورده و کسانی که ساکت بوده‌اند را رد صلاحیت می‌کنیم، تهدید علنی مردم و نیروها و جریانات مردمی است…

 

منبع: فارس

نظر شما