شناسهٔ خبر: 99197 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

صنایع ملزم به تصفیه پساب خود شوند/دولت تعهدش درباره یکپارچه‌سازی آبرسانی کشاورزی را انجام نمی‌دهد

قاسم عزیزی/43 نماینده مردم شازند در مجلس از ضرورت ملزم کردن صنایع به تصفیه آب و پساب و بازگرداندن آن به چرخه آب کشاورزی سخن گفت و خاطرنشان کرد: در این صورت دیگر این مجتمع‌های صنعتی بی‌حساب از آب‌های زیرزمینی استفاده نخواهند کرد.

به گزارش نماینده قاسم عزیزی نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانیخبرگزاری فارس، با اشاره به اینکه اکثریت مردم حوزه انتخابیه‌اش کشاورز، دامدار و باغدار هستند، گفت: این اکثریت ۶۸ درصدی به واسطه خشکسالی و برداشت هزار لیتر آب در ثانیه توسط کارخانه پتروشیمی، پالایشگاه ۲۵۰ هزار بشکه‌ای و نیروگاه ۱۳۵۰ مگاواتی با مشکل آب مواجه شده‌اند.

وی از ضرورت ملزم کردن صنایع به تصفیه آب و پساب و بازگرداندن آن به چرخه آب کشاورزی سخن گفت و خاطرنشان کرد: در این صورت دیگر این مجتمع‌های صنعتی از آب‌های زیرزمینی استفاده نخواهند کرد و مشکل کم‌آبی شازند تشدید نخواهد شد.

عزیزی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به غیربومی بودن اغلب کارکنان پتروشیمی، پالایشگاه و نیروگاه اشاره کرد و گفت: مردم با وجود این امکانات نمی‌پذیرند که به واسطه اشتغال اکثریت غیربومی جوانان‌شان بیکار باشند.

وی با اشاره به افت ۲۲ متری سفره‌های آب دشت شازند خاطرنشان کرد: وزارت نیرو که به کارخانه‌ها مجوز برداشت آب از این دشت را می‌دهد برای یک مرغداری مجوز برداشت آب صادر نمی‌کند.

نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی گفت: البته به علت میانگین بالای بارندگی در دشت شازند که بین ۴۵۰ تا ۵۰۰ میلی‌متر در سال است این دشت از نظر اقلیمی مشکل آب ندارد، اما حجم بالای برداشت آب حتی این میزان بارندگی را نیز برای تأمین آب مصرفی برای ساکنان با مشکل مواجه کرده است.

وی با یادآوری تعهد دولت به تأمین ۸۵ درصد هزینه زیرسازی آبیاری تحت فشار و یکپارچه‌سازی مزارع در قانون بودجه تصریح کرد: با این حساب دولت برای هر هکتار دست کم بالای ۱۰ میلیون تومان باید پرداخت کند این در حالی است که اکنون بیش از ۵ میلیون تومان برای هر هکتار نمی‌دهد.

عزیزی تعطیلی کارخانه قند شازند را یکی دیگر از معضلات حوزه انتخابیه‌اش شمرد و گفت:‌ متأسفانه دولت پیش ا‌ز آن تعرفه شکر را به صفر رساند و موجبات تعطیلی این کارخانه را فراهم کرد، این در حالی است که کارخانجات قند ارتباط مستقیم با زندگی مردم داشته و از طرف دیگر فعال کردن کارخانه قند شازند برای مردم این منطقه حیاتی است.

نماینده مردم شازند در مجلس گفت: از بنیاد مستضعفان و جانبازان که سهامدار اصلی کارخانه قند شازند است می‌خواهیم یا خود اقدام به فعال‌سازی کارخانه کند و یا سهام این کارخانه را به بخش خصوصی که اتفاقا اشتیاق بسیاری نیز دارد واگذار کند.

نظرات مخاطبان 0 1

  • ۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۱۴:۱۲هژبر 0 0

    نوش دارویی بعد از مرگ سهراب امدی ویا امدی جانم بقربانت ولی حالا جرا...
                                

نظر شما